9 tips voor echt betere content
08-07-2022

9 tips voor echt betere content

Onlangs was Grow Live Start van DPG Media. Een event speciaal voor de startende mediaprofessionals om ze kennis bij te brengen over het opbouwen van data voor advertising en de kracht die content kan brengen voor je klant.

Deelnemers konden zich op voorhand inschrijven bij één van de twee sessies: Programmatic Advertising & Data en De kracht van content. In deze sessies kregen zij verschillende presentaties van kenners van DPG met daarin onder andere best practises, veel voorkomende fouten en tips om jouw campagne een succes te laten worden. Bij de sessie De Kracht van Content gingen onze collega’s weg met negen bonus tips voor een gegarandeerd succes. We delen ze graag met jullie.

  1. Do’s & Don’ts bespreken van tevoren

Het is goed, voor zowel jezelf als voor de klant, om de do’s en dont’s met elkaar door te spreken. Je wil natuurlijk niet dat je datgene doet waar de klant de kriebels van krijgt. Dit onderling bespreken zorgt voor een prettigere samenwerking en kom je niet voor verrassingen te staan.

  1. Laat je merknaam als adverteerder weg uit titel of kop

Bij DPG Media zien ze in de resultaten terug dat het gebruik van je eigen merknaam een negatief effect heeft. Het kan als borstklopperij overkomen terwijl je advertentie het verhaal moet kunnen doen. Wanneer je hier goed over nadenkt en daar vervolgens jouw strategie en campagne op bouwt is het benoemen van je merknaam in de titel niet nodig. Laat je boodschap het werk doen.

  1. Volledig ingevulde briefing

Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar iedere mediaprofessional is bekend met onvolledige of onduidelijke briefingsformulieren. Weest hier voor jezelf strikt in en koppel dit terug aan de klant en vraag om een vernieuwde of volledig ingevulde briefing. Hoe beter je de vraag weet, hoe beter je hier met jouw campagne antwoord op kunt geven.

  1. Timing is key

De wereld van media gaat hartstikke snel. Je verslaapt je een ochtend en ineens is Twitter verkocht aan Elon Musk en stopt Instagram met het gebruik van 1:1 formaten. Als mediaprofessional wil je hiervan op de hoogte blijven en dit wordt ook van je verwacht. Dit is prima, zolang je maar vasthoudt aan de planning. Denk bij het opzetten hiervan wat je precies de klant wil leveren. Je kan direct live gaan met een campagne met gemiddelde resultaten, maar je kan ook een week wachten met de lancering en doordoor de beste resultaten behalen. Wij weten wel waar onze voorkeur naar toe gaat.

Naast rekening houden met je eigen planning is ook wijs om de planning van je doelgroep een beetje te weten. Wanneer is jouw doelgroep waar aanwezig en wat doen zij dan precies? Verschillende studies tonen bijvoorbeeld aan dat de meeste grote beslissingen op maandag worden genomen. Wil je de budgetshoppers bereiken doe dit dan op donderdag of vrijdag. Behoud langere artikelen en video’s voor het weekend. Men zit dan minder op social media maar heeft, als ze toch even gaan scrollen, meer tijd om jouw lange video te bekijken.

  1. Let op productietijd

En om nog even door te gaan op timemanagement is het ook verstandig om de productietijd in gedachte te houden wanneer je een campagne wilt gaan starten. Met de pandemie heeft iedere verkoper gemerkt hoe afhankelijk we allemaal zijn van transport. Bedenk daarom goed wat de productietijd is van jouw product en wat je hiervoor nodig hebt. Er is niks zo teleurstellend als een product kopen dat gepromoot is om vervolgens te horen dat deze niet beschikbaar is vanwege productieproblemen.

  1. Houd focus in content met niet teveel boodschappen

Eerder hadden we het al over de snelheid van de mediawereld. De grote valkuil hierin is vaak dat je niet wil achterblijven met alle ontwikkelingen en maar met alles wil meegaan. Hierdoor kan je al snel de focus in je content verliezen. Stel op voorhand daarom een duidelijke en gerichte contentstrategie op, die je hierbij kan helpen.

  1. Wees relevant

Binnen die contentstrategie is het belangrijk om relevant te zijn en te blijven. Dit mag met oudere onderwerpen maar door ervoor te zorgen dat het voor nu relevant is, blijft je doelgroep geboeid door jouw content en zullen ze vaker terugkomen.

  1. Luisteren naar de doelgroep én naar elkaar

En net als in het echte leven is dit een goede tip voor het zakelijke: luister naar elkaar. Of dit nou je doelgroep is, je collega of de schoonmaker van de toiletten: ieder persoon kan nuttige informatie geven die jou en je klant optimaal kunnen gebruiken. Soms kan een frisse wind in het team ervoor zorgen dat de motivatie weer terugkomt en blazen verse inzichten de vastgelopen projecten nieuw leven in.

  1. Maak tip & top lijstjes met oneven aantallen

Als laatste: tip en top lijstjes zijn hot dus ga hier lekker mee aan de slag. Een kleine tip: schrijf dit lijstje met een oneven aantal. Het blijkt dat dat beter werkt dan met een even aantal. En dat zeggen we niet omdat we geen nummer 10 konden bedenken.

Debora Kunst
Debora Kunst
Social & Content Specialist