Ceci n’est pas un mediabureau
Voordat de fotografie algemeen beschikbaar werd in de tweede helft van de 19e eeuw, was het nauwkeurig vastleggen van de werkelijkheid een van de hoofddoelen van de schilderkunst. Foto's konden dit sneller en goedkoper, waardoor de schilders zich konden concentreren op andere aspecten dan een perfecte weergave van de realiteit.
Veranderend perspectief
Als reactie op de fotografie ontstonden kunststromingen zoals het Impressionisme, Expressionisme, Kubisme, en Surrealisme. Het uitgangspunt was niet langer het onderwerp met als doel dit zo perfect mogelijk weer te geven maar de subjectieve perceptie van de ontvanger. Hoe zag hij/zij het onderwerp en wat was de invloed van umfeld en tijdgeest? Fotografie was in dit proces een belangrijk hulpmiddel. Veel schilders gebruikten foto's als studiemateriaal of directe basis voor hun schilderijen. Dit leidde soms tot hybride vormen, waarbij kunstenaars foto's inkleurden of overschilderden.
Iedereen kan schilderen met Ravensburger
Met AI-tools kan iedereen een mediaplan maken. Chatbots leveren razendsnel een antwoord op de vraag van de opdrachtgever. Compleet met advies hoeveel impressies wanneer en waar moeten worden uitgeleverd. Maar wordt de doelgroep hierdoor echt geraakt? Stijgt dit plan uit boven de middelmaat en brengt het de consument in beweging? Het antwoord is in veel gevallen ‘nee’. En dat ligt niet aan de tools, maar aan de gebruikers die klakkeloos de vlakjes in hun Excel invullen zonder stil te staan bij waar het echt omgaat: een waardevolle connectie creëren tussen doelgroep en het onderwerp in uiting.


Van impressies naar impressionisme
Net als de schilders in de 19e eeuw zullen we ons opnieuw moeten uitvinden en na moeten denken over waar onze toegevoegde waarde zit: in het razendsnel opleveren van mediocre mediaplannen óf willen we echt impact en verschil maken? Campagnes ontwikkelen en uitrollen die mensen in beweging brengen en over gesproken wordt. Niet altijd braaf binnen de lijntjes kleuren maar werken vanuit een duidelijke visie op de business van de klant. Bij het bepalen van die visie speelt AI een belangrijke rol. Het kan helpen bij het bepalen van juiste perspectief en mix aan kanalen. Het is echter aan de schilder om er vervolgens een compositie van te maken die mensen raakt en aan het denken zet.
Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?
We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.














