Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Last Minute Media Deals
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
ZIGT
  • Cases
  • Werken bij13
  • Actueel
Contact
AI gebouw ZIGT
  1. Home
  2. Actueel
  3. Ceci nest pas un mediabureau
Nieuws
16 december 2025

Ceci n’est pas un mediabureau

Voordat de fotografie algemeen beschikbaar werd in de tweede helft van de 19e eeuw, was het nauwkeurig vastleggen van de werkelijkheid een van de hoofddoelen van de schilderkunst. Foto's konden dit sneller en goedkoper, waardoor de schilders zich konden concentreren op andere aspecten dan een perfecte weergave van de realiteit.

Veranderend perspectief

Als reactie op de fotografie ontstonden kunststromingen zoals het Impressionisme, Expressionisme, Kubisme, en Surrealisme. Het uitgangspunt was niet langer het onderwerp met als doel dit zo perfect mogelijk weer te geven maar de subjectieve perceptie van de ontvanger. Hoe zag hij/zij het onderwerp en wat was de invloed van umfeld en tijdgeest? Fotografie was in dit proces een belangrijk hulpmiddel. Veel schilders gebruikten foto's als studiemateriaal of directe basis voor hun schilderijen. Dit leidde soms tot hybride vormen, waarbij kunstenaars foto's inkleurden of overschilderden.

Iedereen kan schilderen met Ravensburger

Met AI-tools kan iedereen een mediaplan maken. Chatbots leveren razendsnel een antwoord op de vraag van de opdrachtgever. Compleet met advies hoeveel impressies wanneer en waar moeten worden uitgeleverd. Maar wordt de doelgroep hierdoor echt geraakt? Stijgt dit plan uit boven de middelmaat en brengt het de consument in beweging? Het antwoord is in veel gevallen ‘nee’. En dat ligt niet aan de tools, maar aan de gebruikers die klakkeloos de vlakjes in hun Excel invullen zonder stil te staan bij waar het echt omgaat: een waardevolle connectie creëren tussen doelgroep en het onderwerp in uiting.

Invul schilderij
Smeltende klok

Van impressies naar impressionisme

Net als de schilders in de 19e eeuw zullen we ons opnieuw moeten uitvinden en na moeten denken over waar onze toegevoegde waarde zit: in het razendsnel opleveren van mediocre mediaplannen óf willen we echt impact en verschil maken? Campagnes ontwikkelen en uitrollen die mensen in beweging brengen en over gesproken wordt. Niet altijd braaf binnen de lijntjes kleuren maar werken vanuit een duidelijke visie op de business van de klant. Bij het bepalen van die visie speelt AI een belangrijke rol. Het kan helpen bij het bepalen van juiste perspectief en mix aan kanalen. Het is echter aan de schilder om er vervolgens een compositie van te maken die mensen raakt en aan het denken zet. 

Over de auteur

Dit artikel is een opiniestuk van Jack van den Burger, Strategy Director bij ZIGT. Kom je graag met hem in contact of heb je na het lezen van zijn artikel een vraag? Neem dan gerust contact op.

Jack van den Burger

Jack van den Burger

Strategy Director

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases
STL case

Hoe ZIGT en STL samen de transportsector in beweging krijgen

  • Paid media
  • Recruitment
Cadac case

Succesvolle wervingscampagnes via Meta voor CADAC | Dometic

  • Paid media
  • Recruitment
Kansfonds fotografie

De kracht van beeldvorming

  • Paid media
  • Charity

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Vrouw maakt content

Hoe user generated content je merk geloofwaardig & authentiek maakt

Nieuws
15 december 2025
Header website- en designtrends 2026

Website- en designtrends 2026: AI, kleur, micro-animaties & meer

Nieuws
11 december 2025
Mensen op plein

Trends in Digitale Media

Nieuws
18 november 2025
Header artikel focus op tv

Waarom focus in je TV-commercial echt werkt

Nieuws
05 november 2025
Foto Max BossData

Zo weet je eindelijk welke online campagnes de kassa vullen

Nieuws
04 november 2025
Nicky Levinschi

‘Het draait niet om bereik maar om businessimpact’

Nieuws
23 oktober 2025
DOOH voor videostrategie

Wanneer is buitenreclame interessant voor jouw videostrategie?

Nieuws
20 oktober 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025