Boodschap op maat met Shell’s Vehicle Detection
20-10-2021

De toekomst is hier
Boodschap op maat met Shell’s Vehicle Detection

Het is een scene uit de film Minority Report uit 2002. John Anderton gespeeld door Tom Cruise loopt een gebouw in. Terwijl hij loopt wordt hij constant gescand door camera’s en meteen wordt hij persoonlijk aangesproken door schermen en hologrammen. Volgens mij bent u toe aan een Guinness meneer Anderton? En bent u niet toe aan een vakantie?

Het betreft hier fictie. Een film bovendien uit het sciencefictiongenre. Maar los van het feit dat dit al precies is hoe ons leven er uit ziet als we een stukje surfer op het internet, komt het ook in de echte wereld dichterbij.

Het Shell-netwerk van CS Digital Media telt 325 schermen op 52 grotere Shell-stations. De oude 21 inch schermen zijn onlangs vervangen door veel grotere 32 inch schermen. En door een software update is het voortaan ook mogelijk om 1 op 1 te targetten op bepaalde triggers. Denk bijvoorbeeld aan het automerk dat aan de pomp staat, maar ook leeftijd van de auto of type. En daarbij is minority report een flinke stap dichterbij.

Het werkt zo:

  1. Een auto die gaat tanken, wordt door sensoren herkend aan de pomp
  2. Als een voertuig voldoet aan de vooraf ingestelde campagnecriteria wordt de deal van de adverteerder getriggerd
  3. Op het moment dat de bestuurder start met tanken, wordt op het scherm de campagne getoond

De data wordt op basis van het kenteken uit de database van het RDW gehaald. Die data is overigens openbaar en door iedereen te raadplegen. Is je auto dus wat ouder en verloopt de APK bijna? Dan kan in theorie de advertentie getoond van een betrouwbare BOVAG-garage om de hoek. Of misschien zie je wel een scherpe private-lease deal van een vergelijkbaar type auto, maar dan nieuw. Rij je in een auto met een cataloguswaarde van meer dan 80 duizend euro? Dat zou een trigger kunnen zijn voor een advertentie van een luxueus horlogemerk. Omdat je vrijwel geen waste hebt is dit een buitengewoon effectieve manier om digital out of home campagnes in te zetten.

Daar komt nog bij dat de transactie -aantal liter getankt en prijs- ook op het scherm wordt getoond. Zo ontstaat zogenaamd forced exposure, je moet wel naar het scherm en dus de ad kijken. Een gemiddelde tankbeurt duurt ongeveer 90 seconden. Tijd genoeg dus om ook een wat complexere boodschap goed te laten landen. Midden in je doelgroep.

Wat in 2002 een wilde toekomstfantasie was, is zo in 2021 heel dichtbij gekomen.