De gevolgen van iOS 14.5 na de eerste weken
Het is inmiddels een aantal weken geleden dat Apple iOS 14.5 naar gebruikers heeft gepusht. De update waarbij gebruikers meer controle krijgen over hun privacy en tracking via apps standaard staat uitgeschakeld. Dit heeft grote gevolgen voor social media platformen als Facebook en Instagram, die gebruik maken van tracking voor gepersonaliseerde advertenties en om campagneresultaten te meten. Wat is de impact na de eerste weken van deze nieuwe iOS update?
Door de beperkingen van de nieuwe iOS update is het voor adverteerders moeilijker om accurate data te verkrijgen en daarop te acteren. Zo worden conversies minder goed doorgemeten, kunnen er maar 8 conversie events worden ingesteld en heeft het gevolgen voor doelgroep targeting.
Eerste effecten
De afgelopen weken hebben wij binnen de campagnes voor onze klanten nog weinig verschillen geconstateerd. Ondanks dat er gewaarschuwd wordt voor stijgende CPA’s en dalende resultaten, lijkt het erop dat deze eerste periode de effecten nog minimaal zijn. Zal dit stilte voor de storm zijn of kunnen wij Nederlanders gepersonaliseerde advertenties toch waarderen en geven wij de opt-in? Er is (nog) geen concreet antwoord op deze vraag. Het blijft afwachten en we houden het nauwlettend in de gaten.
Ondanks dat de effecten (bij onze klanten) nog beperkt lijken, zijn er wel andere stappen die al ondernomen kunnen worden. Hieronder zetten we de belangrijkste op een rijtje:
Domein verificatie en prioritering conversie events
Het belangrijkste om zo snel mogelijk te regelen zijn de domein verificatie en prioritering van de conversie events. Indien tracking is uitgeschakeld wordt namelijk nog wel het hoogste prioriteit event gerapporteerd en gemeten. Het is daarom belangrijk dat de 8 conversie events op volgorde van belangrijkheid worden ingesteld binnen Facebook.
Attribution window
Een belangrijk gegeven in dit alles is ook de attributie window. Deze is begin januari al aangepast van 28-day click naar 7-day click. Het is essentieel om altijd bij de campagne opzet goed te controleren of de attribution window naar wens is ingesteld. Dit kan een groot effect hebben op de campagne resultaten, zowel voor optimalisatie als doormeting. De attribution window kan je per campagne instellen op ad set niveau.
Google Analytics
Wat kun je doen om alsnog data en inzichten te verzamelen? Google Analytics blijft de data van je website doormeten via UTM codes, ook al heeft de gebruiker voor een opt-out gekozen. Doordat dit een andere vorm van tracking is (toevoeging van de code in de URL), blijft deze behouden. Gebruik dus altijd een UTM code achter je landingspagina URL om toch accurate inzichten te kunnen krijgen.
De domein verificatie en/of prioritering van de events nog niet ingesteld? Zorg dat je dit zo snel mogelijk doet, gezien dit een voorwaarde is voor een succesvolle conversie campagne. In de tussentijd houden wij de ontwikkelingen in de gaten.