De introductie van de DPG Ad Manager
25-07-2023

De introductie van de DPG Ad Manager

Op 29 juni lanceerde DPG tijdens het evenement “DPG Grow Live” de DPG Ad Manager. Het evenement bood inzicht in verschillende marktontwikkelingen, waaronder de DPG Ad Manager. In deze recap zullen we uitleggen waarom deze tool is gelanceerd, welke voordelen DPG eraan koppelt en wat de visie van ZIGT is op deze ontwikkeling. Maar laten we eerst kort toelichten wat de DPG Ad Manager precies inhoudt.

De DPG Ad Manager is een inkoopsysteem dat door DPG is gelanceerd voor het boeken van campagnes op hun eigen DPG-netwerk. Het fungeert als een tegenhanger van DSP’s zoals DV360 of Adform, maar beperkt je tot het DPG-netwerk en staat geen inkoop op andere netwerken toe. Het is echter nog steeds mogelijk om via DSP’s zoals DV360 en Adform in te kopen op het DPG-netwerk.

De privacy vriendelijke DSP 

De markt heeft de afgelopen jaren veel ontwikkelingen doorgemaakt, vooral op het gebied van privacy. Steeds meer browsers weren cookies, waardoor het verzamelen van eigen data voor nauwkeurige targeting en metingen essentiëler is dan ooit tevoren. Het cookieloze tijdperk komt steeds dichterbij door technologische en wettelijke veranderingen met betrekking tot het tracken van internetgebruikers. Met de eigen admanager kan DPG de verzamelde data beter controleren en reguleren, waardoor ze minder afhankelijk zijn van gegevens van andere partijen (3rd party data) om effectieve targeting mogelijk te maken. Hiermee voldoet DPG volledig aan de GDPR-wetgeving.

Meer media voor hetzelfde geld 

In de afgelopen 20 jaar is er binnen de markt een complex ecosysteem ontstaan met talloze partijen actief binnen het programmatic landschap. Deze partijen nemen vaak een deel van het mediabudget van adverteerders in beslag. Denk aan SSP’s, Ad Exchanges, DSP’s, Verificatie partijen, trading desks, Ad networks, DMP’s, en nog veel meer. Met de introductie van de DPG Ad Manager streeft DPG naar een eenvoudige omgeving waarin adverteerders niet overweldigd worden door vele verschillende partijen. De DPG Ad Manager vermindert dus de tech-kosten voor adverteerders.

Voordelen volgens DPG

DPG heeft de DPG Ad Manager gekoppeld aan vier pilaren die de voordelen van het systeem verder verduidelijken: Impact, Simplicity, Direct Access en Addressability. Hieronder lichten we de vier pilaren kort toe:

  • Impact: Exclusieve toegang tot de Seamless Ad.
  • Simplicity: Voor DPG-campagnes zorgt het voor een 30% snellere setup.
  • Direct Access: Door het creëren van een eigen omgeving zorgt DPG ervoor dat je mediaspend 100% wordt gemaximaliseerd.
  • Addressability: Door middel van een DPG Media Online ID kunnen audiences beter worden afgebakend en kan de frequency cap beter worden gewaarborgd.

Wat is de kijk van ZIGT op deze ontwikkeling? 

ZIGT heeft inmiddels de eerste campagne in DPG Ad Manager gedraaid en heeft deze vergeleken met precies dezelfde campagne in een andere DSP. Hieruit zijn een aantal conclusies getrokken: er was een flinke daling in CPM te zien, een hoge stijging in CTR en een aanzienlijke daling in CPC. Deze veranderingen zijn voornamelijk het gevolg van de daling in CPM en de stijging in CTR.

Opinie ZIGT

DPG is uniek in de markt met deze lancering, maar ook een van de weinige exploitanten die dit kan realiseren vanwege de schaalbaarheid van het DPG netwerk. Als je bijvoorbeeld een performance campagne wilt draaien, is het niet verstandig om de DPG Ad Manager in te zetten, aangezien je dan beperkt wordt tot het DPG netwerk.

De DPG Ad Manager is momenteel nog niet zo geavanceerd als de DSP’s zoals DV360 en Adform. Het systeem staat nog in de kinderschoenen, maar verwacht wordt dat er in de komende maanden/jaren zeker verdere ontwikkelingen zullen plaatsvinden. Het kan andere exploitanten ook inspireren om een eigen inkoopomgeving te creëren, maar hiervoor is schaalbaarheid essentieel. Zolang het DPG netwerk een open omgeving blijft, waarbij je ook via andere DSP’s kunt inkopen, vormt het geen bedreiging. Als dit verandert, kan het wel een grote impact hebben op de digitale markt, maar voorlopig lijkt dat niet aan de orde te zijn.

De testcampagne heeft bevestigd dat de DPG Ad Manager bepaalde prijsvoordelen biedt, maar verder onderzoek is nodig om deze cijfers te vergelijken met benchmarks. Daarnaast is de exclusieve toegang tot de Seamless Ad een waardevolle aanvulling voor onze programmatic campagnes. Deze lancering van DPG laat zien dat ook een Nederlandse partij de concurrentiestrijd met grote techbedrijven aandurft. We zijn benieuwd naar de uitkomst van deze ontwikkeling en zullen dit in de komende jaren zien.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of wil je meer weten of de DPG Ad Manager of over andere DSP’s? Neem dan contact op met het Programmatic Team van ZIGT via programmatic@zigt.nl. Onze specialisten staan voor je klaar om je verder te helpen en adviseren je graag.

Niek Custers
Niek Custers
Programmatic Director