Nieuw onderzoek: dit is de CTR van topposities in Google
03-06-2024

Nieuw onderzoek: dit is de CTR van topposities in Google

Dit artikel is ook gepubliceerd op Frankwatching.

Met de ontwikkelingen rondom AI-overviews, advertenties die niet meer altijd bovenaan getoond worden, en Core Updates, kun je je als online marketeer afvragen of het nog wel zin heeft om veel tijd en aandacht aan SEO te besteden. Hoeveel klikken levert een nummer 1-positie je eigenlijk nog op? Door ons onderzoek kunnen we antwoord geven op deze vragen.

Aan de hand van 97.914 zoekwoorden uit 48 verschillende Google Search Console-accounts hebben we gekeken naar de Click Trough Rate (CTR) per positie op de eerste pagina van Google.

Naar aanleiding van deze data geven we je tips over hoe je deze informatie kunt gebruiken voor SEO. Omdat de CTR per positie per account verschilt, geven we je aan het eind van dit artikel een handleiding voor het uitvoeren van dezelfde analyse voor jouw accounts.

Hoe is het onderzoek opgebouwd?

Vorig jaar hebben we hetzelfde onderzoek uitgevoerd met 29 accounts. Net als toen hebben we ook dit jaar het onderzoek uitgevoerd via de Google Search Console API:

  • De data is afkomstig van het eerste kwartaal van 2024.
  • Statistieken zijn uitgesplitst per zoekwoord en per apparaat.
  • Zoekwoorden met minder dan 50 vertoningen en/of minder dan 5 klikken hebben we buiten beschouwing gelaten.
  • Accounts met te weinig data zijn handmatig uitgefilterd, wat resulteerde in 48 accounts met voldoende data.
  • Uit deze 48 accounts zijn in totaal 97.914 zoekwoorden meegenomen in dit onderzoek:
    • 31.097 zoekwoorden vanaf desktop
    • 66.817 zoekwoorden vanaf mobiel

Een grote uitdaging

Eerlijk is eerlijk, het doen van uitspraken over de CTR per positie kan niet zonder enkele nuances. De CTR is afhankelijk van veel factoren, waarvan advertenties wellicht de grootste factor zijn.

Om meegenomen te kunnen worden in het onderzoek, moet een account behoorlijk wat data bevatten. We splitsen zoekwoorden namelijk uit op basis van het apparaat. De looptijd is daarom ook een kwartaal om voldoende data te kunnen verzamelen. We hebben er niet voor gekozen om een langere looptijd te nemen, aangezien de kans op veranderingen hier te groot is.

Vanwege al deze factoren moet dit onderzoek gezien worden als een indicatie, ondanks het feit dat we de curve ook per branche hebben uitgesplitst. De gemiddelde CTR per website en zoekwoord blijft afhankelijk van veel factoren.

Wat valt al direct op?

  • In vergelijking met 2023 daalde de gemiddelde CTR op desktop met 2,86% en op mobiel met 3,21%.
  • Een nummer 1-positie geeft op desktop een hogere CTR dan op mobiel.
  • Mobiel heeft een hogere CTR op posities 2 en 3.
  • Vanaf positie 4 is het verschil tussen desktop en mobiel klein.

De cijfers per apparaat

In onderstaande grafiek is de gemiddelde CTR per apparaat te zien. Opvallend is dat op desktop de CTR op positie 1 hoger ligt, terwijl op posities 2, 3 en 4 mobiel de winnaar is. Daarna zorgt desktop overal voor een hogere CTR.

Vorig jaar deden we hetzelfde onderzoek. Links zie je 2023, rechts 2024. Het is opvallend dat de gemiddelde CTR op posities 1 en 2 is gedaald, terwijl op de overige posities de gemiddelde CTR vrijwel gelijk is gebleven.

 

CTR curve vergelijking 2023 & 2024

De CTR van desktop

Op desktop is de gemiddelde CTR op de nummer 1-positie 25,98%. Het verschil met de nummer 2-positie is fors, namelijk 12,76%. Hoe lager de positie, hoe kleiner het verschil.

CTR curve desktop

De CTR van mobiel

Op mobiel is de gemiddelde CTR op de nummer 1-positie 24,05%, wat 1,93% lager is dan op desktop. Opvallend is dat de nummer 2- en 3-posities op mobiel wel een hogere CTR hebben.

CTR curve mobiel

Zijn er verschillen tussen branches?

In ons onderzoek hebben we onderscheid gemaakt tussen leadgeneratie, e-commerce, travel en nieuwswebsites.

Aangezien de meeste bezoeken via mobiel komen, hebben we gekeken naar de verschillen in CTR op positie 1 van deze branches.

Branche CTR #1
Nieuws 33,21%
Lead 25,08%
E-commerce 29,67%
Travel 20,01%

Wat direct opvalt, is dat nieuwswebsites een veel hogere CTR hebben op de nummer 1-positie in vergelijking met andere branches. Het verschil met travelgerelateerde websites is fors; deze CTR is 13,20% lager.

Waar komen deze verschillen vandaan?

Direct bewijzen is natuurlijk lastig, want het is sterk afhankelijk van de bedrijven die in onze Google Search Console-database zitten. Is er veel of weinig concurrentie? Hoe ziet de Search Engine Results Page (oftewel SERP) eruit? De samenstelling van de SERP kan wel eens de verklaring zijn voor de verschillen.

Wanneer je in Google zoekt op een nieuwsgebeurtenis, ziet de SERP er vaak minder rijk uit dan wanneer je zoekt op een commercieel product. Wanneer er minder te kiezen is, is het logisch dat er meer van hetzelfde gekozen wordt. In dit geval zijn dat de organische zoekresultaten.

Verschillen binnen de branche

Zelfs binnen de branche kunnen de verschillen erg groot zijn, vooral binnen de e-commerce branche. In ons onderzoek zien we dat de laagste CTR op een nummer 1 positie 15,22% is, terwijl de hoogste CTR op een nummer 1 positie 50,16% ligt.

Wat hier opvalt, is dat het account met de laagste CTR een veel breder aanbod aan producten heeft. Het account met de hoogste CTR daarentegen heeft juist een zeer niche-aanbod. Meer focus, minder concurrentie en een minder uitgebreide SERP zorgen hier voor een hogere CTR.

Benut kansen in jouw situatie

Het optimaliseren van je pagina om een beter antwoord te bieden op de vraag van de gebruiker resulteert in meer klikken (en mogelijk conversies) bij een hogere positie. Wat als je Google Search Console opent en ziet dat je op een belangrijke zoekterm voor jou op positie 8 staat?

Op basis van bovenstaande data kun je uitrekenen dat 10.000 zoekopdrachten op desktop je 388 klikken opleveren. Is je doelstelling een 5e positie? Dan kun je uiteindelijk een prognose maken dat met dezelfde 10.000 zoekopdrachten op desktop je 605 klikken kunt verwachten. Dat is een procentuele groei van 55,92%.

In onderstaande tabel kun je de procentuele groei ten opzichte van een positiewijziging berekenen.

Positie Desktop Mobiel
10 > 9 20,38% -2,15%
9 > 8 14,82% 11,23%
8 > 7 10,58% 23,01%
7 > 6 27,29% 17,72%
6 > 5 10,55% 20,77%
5 > 4 21,97% 29,67%
4 > 3 31,71% 35,58%
3 > 2 96,52% 38,90%
2 > 1 67,32% 69,05%
Gemiddeld 29,99% 27,09%

Exacte CTR per positie voor jouw accounts berekenen

Dit artikel is gebaseerd op verzamelde data van 48 accounts. Zoals vaker benoemd in het artikel, kan dit afwijken van jouw situatie. Wil je een prognose maken op basis van jouw data? Volg dan onderstaande stappen:

1. Exporteer alle data met de Google Search Console API. Dit kan bijvoorbeeld met een Python-script.

  • Stel de kolommen zoekwoord, apparaat, klikken, vertoningen, CTR en positie in bij het exporteren.

2. Open de verzamelde data in Excel, voeg een extra kolom toe en gebruik de AFRONDEN-functie in Excel om de gemiddelde positie af te ronden.

3. Gebruik de GEMIDDELDEN.ALS-functie om de gemiddelde CTR van een positie te berekenen.

  • In ons onderzoek zijn de volgende voorwaarden gebruikt: positie 1, meer dan 50 vertoningen, meer dan 5 klikken en mobiel apparaat.

Wat is de impact van AI Overviews op de CTR?

De nummer 1-positie zorgt op dit moment bij 100 zoekopdrachten voor 26 bezoekers op desktop en 24 bezoekers op mobiel. Dit loont, aangezien dit bezoekers zijn die mogelijk op zoek zijn naar jouw producten of diensten en mogelijk converteren.

Met de recente ontwikkelingen van AI Overviews is het interessant om in de gaten te houden wat er gaat gebeuren met de gemiddelde CTR op organische resultaten. Blijft dit stabiel of is de impact groter dan we op dit moment denken? In de toekomst zullen we dit onderzoek opnieuw uitvoeren en de resultaten delen.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Mail dan gerust naar arnhem@zigt.nl en dan helpen we je graag verder.

Thijs van Hal
Thijs van Hal
Online Marketing Consultant
Marc Bouwman
Marc Bouwman
Online Marketing Consultant