Out-of-Home tijdens COVID-19
30-03-2021

Out-of-Home tijdens COVID-19

Recentelijk hebben wij een update gekregen vanuit JCDecaux en we brengen jullie uiteraard graag op de hoogte van de belangrijkste take-outs.

Door middel van Resono (een partij die inzichtelijk maakt wanneer en hoeveel mensen een locatie bezoeken) is een onderzoek gedaan naar de drukte rondom de digitale schermen van JCDecaux in 2020. In week 9 en 10 lagen de percentages van het aantal passanten t.o.v. 2019 net onder de 100%. In week 11 (de week waar heel Nederland te horen kreeg dat thuiswerken sterk werd geadviseerd) daalde dit percentage naar 79% en de weken erop (waar de intelligente lockdown startte) daalde dit naar onder de 40%. Dat hier een daling te zien is hadden we natuurlijk allemaal verwacht, maar hoe zien de cijfers er nu uit?

In een overzicht vanuit JCDecaux hebben wij inzage gekregen van het straatbeeld in Amsterdam. In de buitenwijken (richting bijvoorbeeld de Jan van Galenstraat of de Europaboulevard) is het aantal passanten rondom de digitale borden richting de aantallen van 2019 aan het gaan. Daarentegen loopt het aantal passanten in het centrum van de steden nog steeds erg achter. Daarbij zien we ook dat (t.o.v. de baseline) 37% minder beweging rondom retail, horeca en andere recreatie-locaties te zien is en 7% minder beweging rondom supermarkten en apotheken. Daarentegen is random parken 13% meer beweging te zien. Dit is waardevolle informatie om rekening mee te houden in je Out-of-Home strategie.

Door de verandering in beweging, veroorzaakt door COVID-19, heeft JCDecaux ook digitale schermen rondom supermarkten toegevoegd als targeting-categorie. Deze categorie biedt zo’n 13 miljoen contacten per week.

Actieve steden

Daarnaast is het goed om te weten dat een aantal steden uit het netwerk van JCDecaux zijn gehaald. Dit zijn de steden Den Helder, Oldenzaal en Ede. Binnenkort gaat ook Leiden uit het netwerk. De digitale JCDecaux-schermen worden hier weggehaald. Ondanks het weghalen van deze schermen is het uiteindelijke streven om naar 1.000 digitale schermen in Nederland in totaal te groeien.

Speciale Out-of-Home mogelijkheden

Naast de reguliere (digital) Out-of-Home opties heeft JCDecaux nog een aantal speciale mogelijkheden rondom Out-of-Home gepresenteerd:

  • Geo-fencing: door middel van geo-fencing is het mogelijk om mensen die binnen een bepaalde straal van digitale schermen zijn geweest te retargeten op hun mobiel. Dit zorgt dus voor een extra touch point met de gebruiker en een mooie koppeling tussen Out-of-Home en mobile advertising.
  • JCDecaux biedt tramvertising aan in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (waarbij Den Haag alleen in combinatie kan met Amsterdam en/of Rotterdam). Goed om te weten is dat tramvertising voor vier weken is en dat je geen tramlijn inkoopt, maar dat het puur ligt aan hoe de ingekochte tram uit de remise komt. Dit zorgt voor een grote kans dat de tram bijna in de hele stad zichtbaar is.
  • JCDecaux denkt ook graag mee in interactieve Out-of-Home opties. Zo hebben ze eerder handgel dispensers in banners gebouwd, zodat mensen hier on-the-go gebruik van konden maken.
  • Last but not least kunnen er toevoegingen gedaan worden aan banners om extra aandacht te trekken. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van stickers die op de bushokjes geplakt kunnen worden waar jouw banner te zien is of andere extra toevoegingen.

Adsquare Masterclass

JCDecaux heeft een samenwerking met Adsquare. Adsquare is een dataleverancier die in kaart brengt hoe mensen bewegen. Zij kunnen bijvoorbeeld inzien wanneer iemand een specifieke winkel in is geweest of wanneer iemand interesse heeft in haarproducten. Zij bieden targeting aan op basis van demografie, interesses, bezoeken aan bepaalde locaties en merk-affiniteiten. Hierover volgt binnenkort meer informatie.

Kortom, dit zijn een aantal interessante veranderingen en opties om rekening mee te houden in Out-of-Home strategieën. Mocht je vragen hebben over Out-of-Home of graag met ons sparren over jullie eigen Out-of-Home strategie dan kun je contact met ons opnemen.

Bobby de Vries
Bobby de Vries
Display & Programmatic Consultant