Squla focust op commerciële én maatschappelijke winst
30-05-2023

Squla focust op commerciële én maatschappelijke winst

Squla is een online leerplatform voor scholieren op de basisschool. Het bedrijf heeft sinds de oprichting 13 jaar geleden een flinke groei doorgemaakt. Maar niet alleen de winstgevendheid is belangrijk. Caroline Henneman, Head of Marketing & Growth, vertelt graag waar Squla voor staat en waar het bedrijf zijn succes aan te danken heeft.

Om een misverstand voor te zijn: Squla is er niet om school te vervangen. Het educatieve platform is expliciet bedoeld als aanvulling op school. Voor kinderen die een extra uitdaging willen of wat ondersteuning bij hun schoolvakken kunnen gebruiken. “School is en blijft de plek waar kinderen opgeleid worden”, vertelt Henneman. “Wel beslaan we het curriculum dat ook op school wordt aangeboden. En onze lessen zijn opgebouwd volgens de richtlijnen van de Stichting Leerplan Ontwikkeling, SLO. Dat is een waarborg dat het educatieve stuk goed zit. Maar we bieden ook andere onderwerpen aan die kinderen interesseren zoals het heelal, vulkanen, dinosaurussen of verkeer.”

iPad biedt meer dan boek

Squla-oprichter André Haardt zag dat het onderwijs aan zijn kinderen in wezen maar weinig verschilde van de manier waarop hij zelf les had gehad. Terwijl er met nieuwe technieken zoveel nieuwe mogelijkheden waren om educatief te zijn. Hij besloot lesmanieren te introduceren die beter aansluiten op de belevingswereld van kinderen. “Een iPad heeft zoveel meer mogelijkheden dan een boek,” zegt Henneman. “Wij bieden bijvoorbeeld quizformats waarbij je vragen moet beantwoorden. Pas als je alles goed hebt, kun je naar het volgende level en als alles is uitgespeeld naar een hogere groep. Verder stimuleren we kinderen via gamification waar een competitieve element in zit. Leerlingen kunnen minigames spelen, munten verzamelen en daar weer cadeautjes voor kopen of watergevechten houden en hun daarvoor ouders uitdagen.”

B Corporation

Squla vindt dat onderwijs toegankelijk moet zijn voor alle kinderen, ongeacht de financiële middelen van hun ouders. Dat impliceert dat de focus niet alleen ligt op winstgevendheid, maar ook op maatschappelijke impact. Henneman: “Om dat waar te maken moet je beslissingen durven te nemen die niet alleen commercieel gedreven zijn. Scholen krijgen van ons bijvoorbeeld een gratis abonnement zodat alle leerlingen gebruik kunnen maken van ons aanbod. Verder werken we samen met het Jeugdeducatiefonds en Stichting Leergeld. Via die organisaties kunnen kinderen een abonnement krijgen als hun ouders het niet kunnen betalen. En toen door corona de scholen moesten sluiten, besloten we direct om het programma tijdens de schooluren gratis beschikbaar te stellen zodat leerlingen er thuis gebruik van konden maken.” Vanwege de grote maatschappelijke betrokkenheid mag Squla zich een ‘B Corporation’ noemen: hét keurmerk voor organisaties die naast groei ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Om zo’n certificaat te behalen moet een bedrijf een intensief assessment door en aan veel eisen voldoen.

Growth mindset

Door corona maakte Squla in 2020 een groeispurt door. “Begrijpelijk, “zegt Henneman. “Het was op dat moment een uitkomst voor veel leerlingen omdat de scholen dicht waren. Maar het ontwrichtte de markt ook. Ineens werden we in de hoek van coronaproducten geplaatst. Om dat imago van ons af te schudden, hebben we daarna hard gewerkt aan een nieuwe positionering. We waren altijd van: leren moet leuk zijn. Met de nieuwe positionering is Squla meer gebouwd rondom de zogenaamde growth mindset in tegenstelling tot de fixed mindset. Het verschil zit hem in de verwachting. Met een fixed mindset is het uitgangspunt dat talent aangeboren is en dat je bepaalde dingen nu eenmaal niet kunt. Bij de growth mindset is het juist de uitdaging om na een tegenslag door te zetten, weer op te krabbelen en je doel te bereiken. Je kunt meer dan je denkt. Dat is het verhaal dat we willen vertellen.”

Ouders aanspreken

De marketing van Squla richt zich via verschillende kanalen voornamelijk op de ouders. Maar hoe bereik je die? “Naast traditionele kanalen zoals radio, richten we ons ook op podcasts die onze doelgroep aanspreken”, aldus Henneman. “En we werken samen met influencers, bijvoorbeeld met zogenaamde mom-influencers, vrouwen met kinderen die enthousiast zijn over Squla. Al doende proberen we te ontdekken wat werkt, hoe het werkt en hoe we het moeten inzetten. Online hebben we een always-on-strategie. Tv is ook interessant voor ons, maar vanwege de gestegen prijzen willen we daar weloverwogen keuzes in maken. Bijvoorbeeld gebaseerd op onderzoek naar wie er kijken en waar deze mensen in geïnteresseerd zijn. Een vorm als tv-billboard willen we wel inzetten als we weer even top-of-mind willen zijn. Maar het nadeel is dat je dan niet echt je verhaal kunt vertellen.”

Life long learning

Wat zijn de plannen voor de toekomst? Wil Squla bijvoorbeeld een groter publiek bereiken? “We hebben nu al WRTS”, zegt Henneman. “Een platform voor alle vakken op de middelbare school. Die leerlingen vinden Squla minder leuk, daarom is dat minder ingestoken op leuk leren, maar meer op efficiënt en snel leren. En voor volwassenen? Die vervolgstappen liggen nog in de toekomst, maar we staan absoluut voor life long learning. Daar liggen nog zeker kansen.”

Bekijk of beluister de podcast

Wil je meer weten over de groeistrategie van Squla? Bekijk of beluister de hele podcast waarin Tom Jessen in gesprek is met Caroline Henneman Head of Marketing & Growth bij Squla.