Starten met adverteren op Pinterest: zo pak je dat aan
20-05-2022

Starten met adverteren op Pinterest: zo pak je dat aan

Adverteren op Pinterest wordt steeds populairder. Op Pinterest kun je precies de doelgroep van jouw merk aanspreken, door gericht te targeten. Zo zijn er targetingopties op basis van demografische gegevens, maar ook – en hier wordt het interessant – op basis van interesses van de doelgroep en zelfs hun zoekgedrag. Het is namelijk mogelijk om jouw ads te laten zien in de zoekresultaten van de doelgroep. Dit is superrelevant voor merken in de food-, interieur- fashion- en beautybranche, aangezien deze doelgroepen Pinterest actief gebruiken om inspiratie op te doen. Enthousiast geworden? Dan wil je vast weten hoe je kunt beginnen met adverteren op Pinterest. Deze stappen helpen je op weg!

  1. Maak een bedrijfspagina aan en vul deze met content

Start met het aanmaken van een bedrijfspagina op Pinterest en vul deze ook direct met content voor de doelgroep. Als de doelgroep de pagina van jouw merk bezoekt, is het belangrijk dat hier content op te vinden is en het liefst content waarmee je ze inspireert. Als adverteerder in de foodsector kun je hier bijvoorbeeld recepten delen, om de doelgroep te laten zien wat voor gerechten zij allemaal kunnen maken met jouw product. Als interieur/decoratieshop kun je jouw accessoires in verschillende sferen en stijlen laten zien, zodat je doelgroep geïnspireerd wordt en je de overweging om het product aan te schaffen verhoogt.

  1. Denk na over de KPI’s

Voordat je start met adverteren op Pinterest is het aan te raden goed na te denken over de doelstellingen die je wilt bereiken met de campagne. Hiervoor is het verstandig om marketingdoelstellingen op te stellen, die uiteindelijk in verband staan met de bedrijfsdoelstellingen. Introduceer je een nieuw product? Focus je dan op het realiseren van impactvol bereik. Is het belangrijk dat de doelgroep jouw website bezoekt? Stel dan marketingdoelstellingen op gebaseerd op websiteverkeer. Als de KPI’s zijn gedefinieerd, zijn de vervolgstappen makkelijker te bepalen.

  1. Maak een plan

Het maken van een mediaplan helpt goed om een campagneopzet te bepalen waarmee je de doelstellingen kunt bereiken. Bepaal hierin welke doelgroep en welk deel van de doelgroep er aangesproken moet worden, welke doelstelling kan bijdragen aan je KPI en wat de ideale looptijd en contactfrequentie is van de campagne. Bij een eerste campagne is het uiteraard lastig om te bepalen met welk advertentiebudget je moet beginnen. Zie een eerste campagne daarom als testcampagne om een benchmark op te bouwen. Met deze data wordt het maken van plannen voor volgende campagnes veel eenvoudiger.

  1. Denk na over de content

Met de doelstelling van de campagne in het achterhoofd is het goed om na te denken over met welke content je gaat maken. Kies voor content die echt past bij het platform. Probeer een meerwaarde te leveren voor de doelgroep door hen van inspiratie te voorzien. Het is aan te raden 2-4 pins per advertentiegroep te hanteren, waarbij je het best de formaten 9:16 of 2:3 in kunt zetten. Denk ook na over de landingspagina en zie dit als een extensie van de geadverteerde content. Als adverteerder in de foodsector kun je hier bijvoorbeeld het volledige recept tonen.

  1. Begin op tijd

Ervaring leert dat de opstartfase van adverteren op Pinterest best wat tijd in beslag kan nemen. Begin daarom op tijd met het aanmaken van een bedrijfs- en advertentie account. Stel de facturatiegegevens goed in en zorg dat je op tijd een aanvraag indient voor een creditline als je de betalingen achteraf wilt laten factureren.

Nu hoef je alleen nog maar te beginnen!

Jeanne Oskam
Jeanne Oskam
Social Advertising Consultant