Zomerkriebels: adverteren in datingapps
03-09-2024

Zomerkriebels: adverteren in datingapps

“Summer loving had me a blast.” Ik trap het artikel af met een quote van Olivia Newton-John uit de film Grease. Want de zon schijnt (eindelijk…), de stranden liggen vol en er hangen feromonen in de lucht!

Die hartstochtelijke zomermaanden leiden ieder jaar weer tot een toename in activiteiten op datingapps. Moet je als marketingprofessional wat met die kennis? Een mooie aanleiding om eens te kijken naar adverteren op datingapps en specifiek Tinder, aangezien Tinder al lange tijd de grootste aanbieder binnen de datingapps is. Hoe wordt advertentieruimte ingekocht? Hoe ziet zo’n advertentie eruit? En wat is nog meer allemaal mogelijk?

In de onderstaande grafiek is te zien dat vanaf juni jaarlijks het aantal downloads, de omzet en de activiteit van datingapps toeneemt. Dit patroon is duidelijk zichtbaar in 2020. Dit komt door de lockdowns tijdens de coronapandemie, waardoor het gebruik van online datingapps sterk groeide. In 2021 zien we dezelfde trend als in 2019; na een daling van de omzet in het voorjaar neemt deze in de zomer weer geleidelijk toe. De data onderbouwen dus dat het gedrag over alle apps heen hetzelfde is (de lijnen lopen immers parallel). De zomerse temperaturen geven een sterke impuls aan de drang om te swipen en te daten.

Campagne-inkoop bij Tinder: hoe werkt het?

Advertentieruimte inkopen op Tinder kan op verschillende manieren: via het Facebook Audience Network, via programmatic- of directe inkoop.

Facebook Audience Network

Het klinkt misschien verrassend, maar advertentieruimte inkopen op Tinder is een standaardfunctie binnen het Facebook/Meta Audience Network. Het lijkt in die zin op het Google Display Netwerk/AdSense. Uitgevers kunnen geld verdienen door zich aan te sluiten bij het Meta Audience Network en daarmee advertenties van Meta-adverteerders in hun apps weer te geven.

Vanuit de Business Manager kan dit via de Monetization Manager aangevraagd worden. Volgens Facebook zijn 40% van de top 500 gedownloade apps geïntegreerd in het Audience Network; denk hierbij aan veelgebruikte apps zoals Candy Crush Saga.

Het formaat van je advertentie past zich automatisch aan de afmetingen van Tinder aan. Er dient via een veilingsysteem geboden te worden om jouw advertentie te vertonen. Dit noemen we real-time bidding.

Programmatic inkoop

Het is ook mogelijk om via Google programmatic-advertenties bij Tinder in te kopen. Via Google Ads of Display & Video 360 kan advertentieruimte worden ingekocht. Vergelijkbaar met Facebook moet je via een veilingsysteem bieden om jouw advertentie te vertonen.

Directe inkoop

Net als bij grote uitgevers is het mogelijk om via een sales e-mailadres contact op te nemen met Tinder en direct bij hen een campagne in te kopen. Directe inkoop biedt zelfs enkele voordelen; sommige advertentieformaten die via programmatic of Facebook niet beschikbaar zijn, zijn wel inzetbaar bij directe inkoop.

Hoe zien Tinder-advertenties eruit, en hoe worden deze ingezet?

Native (statische en video)
Native advertenties kunnen zowel direct als programmatic worden ingekocht. Dit formaat is geschikt voor verschillende marketingdoelstellingen. Met opvallende statische of bewegende uitingen draagt de advertentie bij aan merkbekendheid. Een swipe naar rechts kan ook verkeer naar je website, appdownloads of ticketaankopen voor een event genereren. Bavaria lanceerde bijvoorbeeld tijdens carnaval “All You Need is Carnaval”, waarbij adverteren in datingapps zoals Tinder en Happn goed aansloot bij het thema liefde.

Branded profile kaart

De branded profile kaart kan alleen direct worden ingekocht. Hierbij wordt een volledig profiel samengesteld van je merk, met een bio, een persoonlijk bericht in het geval van een match, en een landingspagina. Een ideale manier om met je merk meerdere aanraakpunten met je doelgroep te hebben, bijvoorbeeld voor het promoten van een winactie of evenement.

Wat is er mogelijk qua targeting?

Passions

Gebruikers van de app moeten een profiel aanmaken. Daarmee wordt data verzameld die voor marketeers interessant is. Naast demografische targeting (leeftijd/geslacht) is het mogelijk om op verschillende interesses te targeten. Gebruikers geven passies en interesses aan die belangrijk zijn voor een match. Deze “passions” helpen om je boodschap aan de juiste doelgroep te vertonen.

Radius

Een ander voordeel is het gebruik van geo-targeting. Locatie en radius zijn belangrijke factoren voor het bepalen van een match voor de gebruiker. Hierop kun je als merk goed inspelen door bijvoorbeeld een evenement, festival of restaurant in de buurt van de gebruiker te promoten.

Concluderend

Met schermvullende, interactieve formaten kun je met gedetailleerde profieldata extra bereik binnen je doelgroep realiseren. Door de programmatic inkoopmogelijkheden en het Facebook Audience Network is de drempel laag om een campagne op te zetten in datingapps.

Het is goed om te weten dat datingapps vaak worden geassocieerd met merkveiligheidsproblemen, maar dit onderwerp verdient een apart artikel. Als je als merk hebt bepaald dat adverteren in datingapps wel past, zijn er genoeg mogelijkheden om (veilig) een gerichte en opvallende campagne op te zetten.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Neem dan gerust contact op met programmatic@zigt.nl.

Daan Verburg
Daan Verburg
Programmatic Advertising Consultant