Het begint op Marktplaats

Succesverhaal
Het begint op Marktplaats

Marktplaats is al jaren marktleider in het kopen en verkopen van nieuwe en gebruikte spullen. Maar Marktplaats wil meer. Het wil haar unieke positie als persoonlijk en relevant merk verder uitbouwen en nóg succesvoller worden.

Battle of the mind

We willen dat méér mensen, nog vaker dan nu en in méér verschillende koop- en verkoopsituaties ervoor kiezen naar Marktplaats te gaan. Hoe kan Marktplaats deze battle of the mind winnen? Hoe kunnen we met de inzet van radio en TV zorgen dat Marktplaats nóg succesvoller wordt? Qua bekendheid zit het wel goed, het gaat juist om het realiseren van nog meer bezoeken, meer kopers en meer verkopers.

De ene GRP is de andere niet

De “momenten” campagne van Marktplaats is een strakke doorvertaling van de basis principes van Byron Sharp zoals beschreven in het boek How Brands Grow. De campagne richt zich op penetratie door het makkelijker te maken voor meer mensen in meer situaties aan Marktplaats te denken en succesvol te gebruiken. Ieder mens heeft in zijn leven diverse momenten (alledaagse, bijzondere, kleine en grote) waarbij Marktplaats een rol kan spelen. Met een ‘always-on’ mediaplan kan Marktplaats op deze momenten inspireren, aanwezig zijn en een uitkomst bieden.

Marktplaats heeft als grootste website van Nederland een fantastisch inzicht in de koopintentie en het gedrag van onze gebruikers.  Om met het begrip in dit gedrag meer inzicht te krijgen op de effecten van marketingstrategieën werkt Marktplaats met Databay. Samen met Databay zijn we per ‘moment’ heel gedetailleerd de effectiviteit van de radio en TV inzet gaan analyseren op key metrics. ZIGT heeft hiervoor de ERP geïntroduceerd en deze geïntegreerd in de door Databay ontwikkelde Campaign Modeler – een model die de effectiviteit van mediakanalen analyseert.

Een GRP is een eenheid die wordt gebruikt om het bereik van een media campagne uit te drukken. Een GRP heeft een hogere ‘waarde’ bij een hoger effect op key metrics óf bij een lagere prijs. Door de efficiëntie (kosten per GRP in eerste instantie gewogen naar marktaandeel) en de voortschrijdende effectiviteit (inzicht vanuit de Campaign Modeler) van de GRP’s te combineren tot een Effect Rating Point (ERP) hebben we de radio en TV inzet van elke campagne en elk Moment, in de laatste 3 jaar continue geoptimaliseerd.

“Wij, Marktplaats, zijn erg enthousiast over de samenwerking die we met ZIGT en Databay zijn aangegaan op het vlak van media inkoop en planning. Naast de prettige samenwerking is ZIGT een no-nonsense partij die flexibel, hands-on en accuraat te werk gaat en open staat voor nieuwe samenwerkingsvormen en benaderingen. De media inkoop, via de campaign modeller, helpt ons om effectief bereik te realiseren en uit te leveren binnen de juiste doelgroep. De directe effecten op onze business KPI’s worden door de onderzoeken van Databay daarna exact doorgerekend obv historische data, actuele data en de geprognotiseerde impact. Kortom, wij kunnen de samenwerkingsvorm met ZIGT & Databay aanraden zeker aanraden”.

Natalie Zwart, Marketing Manager Marktplaats

Effectievere media campagnes

Het resultaat:
Effectievere media campagnes

Dankzij de ERP en inzichten van ZIGT is de effectiviteit van de media inzet van Marktplaats op radio en TV met 33,3%  gestegen t.o.v. eerdere campagnes. Wij zijn heel tevreden over dit resultaat. Het toont meteen aan dat de ene GRP inderdaad niet de andere is!