Adverteren op digitale audio steeds interessanter
09-05-2023

Adverteren op digitale audio steeds interessanter

Digitale audio is een vrij nieuwe manier om doelgroepgericht te adverteren. Onder digitale audio verstaan we onder andere digitale radiozenders en podcasts. In dit artikel gaan we in op de voordelen van adverteren op digitale audio.

Veel radiozenders die in de ether te horen zijn, kun je ook digitaal beluisteren. Het aantrekkelijke hiervan is de veelzijdigheid: radiozenders hebben digitaal de mogelijkheid om veel meer kanalen aan te bieden in de vorm van thema’s zoals een ‘80s zender, een ‘foutemuziek’-zender of bijvoorbeeld pop- of rockmuziek. Bovendien kunnen luisteraars zelf kiezen wanneer en in welke vorm zij naar hun favoriete muziek willen luisteren. Dat maakt adverteren kansrijk en interessant. Ook groeit het aanbod in digitale audio nog steeds waardoor adverteermogelijkheden uitbreiden.

Hogere attentiewaarde

Adverteren op digitale audio kent veel voordelen. De luisteraandacht is hoger omdat het aantal adverteerders in een advertentieslot lager ligt. Digitale audio is ook veel meer een-op-een omdat het vaak met een koptelefoon geluisterd wordt. Hierdoor is de attentiewaarde hoog! Het inzetten van digitale audio kan ook heel goed een verlengstuk zijn van je campagne op traditionele radio.

Targeting

Adverteren via digitale audio maakt het mogelijk om nog specifieker doelgroepen aan te maken of met behulp van data de doelgroep op een ander moment te bereiken. De luisteraar kiest immers zelf al een bepaald thema (luisteren naar een specifieke podcast of muziek op een themazender). Dit vergroot de relevantie van je advertentie. Targeting kan op basis van doelgroep (leeftijd en geslacht), beschikbare data op basis van log-ins en op basis van onderzoek, interesse en affiniteit, in-market data, regio, time targeting, thema’s en genre.

Vormen van adverteren

Commercials kunnen we op verschillende manieren inzetten. Stand-alone of als onderdeel van een blok. De meest voorkomende audiocommercials zijn een 15” of 30” audiospot, pre-roll, mid-roll, streamstart. Op sommige platforms is dynamische content mogelijk, bijvoorbeeld door het plaatsen van een banner of video. Dit zorgt voor blijvende zichtbaarheid in het audioplatform. Een player op een platform sponsoren kan ook.

Meer weten over de relevantie van adverteren op digitale audio? Lees dan ook ons eerder verschenen artikel Audify jaarrapport 2022: meerdere records verbroken in audiojaar 2022.

Yasmina Azzamouri
Yasmina Azzamouri
Display & Programmatic Consultant