Adverteren via Retail media
28-01-2021

Cookie monster
Adverteren via Retail media

Het einde van de Cookie lijkt in zicht. Sinds 1 januari 2021 wordt het steeds lastiger om te adverteren middels een cookie. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om op cookies gebaseerde audiences te bereiken, aangezien het gebruik van de cookie geminimaliseerd wordt. Veel partijen spelen in op deze ontwikkeling door andere voordelen beter te benutten.

Een nieuwe markt daarin is het adverteren via Retail Media. Deze zal in 2021 steeds groter worden. Retailers als Blokker, FonQ, Wehkamp, BCC, Albert Heijn, Jumbo en Deen bieden mogelijkheden, om te adverteren op hun platform. De grote USP van het gebruik van deze retailers is de da ta over het aankoopmoment. Alle retailers beschikken over veel data met betrekking tot hun klanten en deze data kan gebruikt worden om specifiek mensen te vinden die geïnteresseerd zijn in een product, die  een product zouden willen kopen of die een product hebben gekocht. Alle drie deze data segmenten zijn erg interessant voor adverteerders die soortgelijke producten verkopen als deze retailers.

Naast de ontwikkeling van adverteren op Retail media, heeft Amazon haar eigen DSP gelanceerd eind 2020. Amazon heeft in 2020 de retail markt van Nederland betreden en heeft hiermee ook direct haar eigen reclameplatform gelanceerd. Hierdoor is het mogelijk om als adverteerder te adverteren op Amazon.nl, IMDB en binnenkort ook Twitch. Daarnaast is het mogelijk om via de Amazon DSP te adverteren op DPG Media of Mediahuis. Het voordeel hiervan is dat je gebruik kunt maken van de Amazon data met betrekking tot audiences en deze data ook kunt toepassen op je campagnes binnen de netwerken van Mediahuis of DPG Media.

Middels deze adverteermogelijkheden, wordt het dus steeds gemakkelijker om je doelgroep dieper in de funnel te bereiken.