Bereik Out Of Home weer terug op het normale niveau
07-10-2021

Bereik Out Of Home weer terug op het normale niveau

De samenleving gaat weer steeds verder open en alles lijkt meer en meer op het oude normaal. Dat zien we ook terug in Out of Home advertising. Tijd om te kijken hoe het bereik zich in ontwikkelt in het vierde kwartaal en wat de mogelijkheden zijn voor campagnes in deze periode.

Terugblik

Voor we vooruit kijken, even een korte terugblik naar hoe 2021 tot nu toe verlopen is op het gebied van OOH-bestedingen. Nielsen geeft aan dat er een grote stijging te zien is tussen de bestedingen van Q1 naar Q2. Zo zijn de bruto bestedingen gestegen van bijna 80 miljoen in Q1 2021 naar ruim 100 miljoen euro in Q2, een stijging van ruim 20% (bron: Nielsen Wizzadd plus). De cijfers van Q3 zijn op dit moment nog niet bekend, maar de verwachting is dat Q3 de bruto bestedingen van Q2 ruimschoots gaat overtreffen.

Stijging bereik

Uit diverse bronnen en mobiliteitsonderzoeken van OOH-exploitanten blijkt ook dat het bereik van OOH-media weer terug is op het niveau van voor Corona. Want nu het allemaal weer mag, gaan we er massaal op uit. Bereik van OOH media is traditioneel het hoogste bij mooi weer, dus vooral in de lente en zomer. Richting de herfst en de winter, wanneer mensen meer binnen zitten, zal het bereik iets dalen maar naar verwachting niet meer dan in de jaren voor corona.

Kansen voor Digital OOH

Nu de versoepelingen een feit zijn, zien we dat de grote OOH-exploitanten al veel van hun vlakken hebben verkocht voor het najaar. Bij de traditionele panelen zien wij dat vooral de periode rond de kerst hard gaat en dat sommige weken, zoals rond Black Friday, bij sommige exploitanten al (bijna) zijn uitverkocht. De overige beschikbare voorraad zal bij de exploitanten snel afnemen in de laatste maanden van het jaar door de komst van de online gokpartijen die per 1 oktober mogen adverteren.

Gelukkig zien wij wel dat er nog mooie kansen liggen voor een digitale (programmatic) Out of Home campagne (meer informatie over programmatic DOOH vind je hier). Vrijwel alle exploitanten kunnen een digitale Out of Home campagne nog prima uitleveren, ook gedurende de drukke periode rondom eerder genoemde Black Friday en Kerst.

Bij ZIGT maken we gebruik van een geavanceerde Out of Home planningstool, waarbij wij jouw doelgroep heel specifiek per locatie kunnen targetten, door middel van (digitale) Out of Home panelen. Mocht je dus plannen hebben voor een mooie, leuke of ludieke campagne op straat de komende periode, wacht dan niet te lang en brief ons hierop. Dan kijken wij graag met je mee naar de mogelijkheden voor optimale zichtbaarheid.

Uiteraard zullen wij jullie van de laatste ontwikkelingen op dit gebied op de hoogte blijven houden, dus houd onze website in de gaten voor de laatste artikelen op het gebied van (Digital) Out of Home.