Boost je merk deze zomer met Back to School
13-08-2024

Boost je merk deze zomer met Back to School

De zomervakantie is in volle gang en nu een groot deel van de adverteerders hun marketingactiviteiten op een laag pitje hebben gezet, liggen er volop kansen om consumenten te bereiken. Eind augustus – begin september komt er een eind aan de zomervakantie en gaan scholieren en studenten weer terug de schoolbanken in.

Overzicht zomervakanties 2024
Regio Noord 20 juli t/m 1 september 2024
Regio Midden 13 juli t/m 25 augustus 2024
Regio Zuid 06 juli t/m 18 augustus 2024

Een relevant moment om als adverteerder in te spelen op de behoeftes van je doelgroep. Zelfs als je producten of diensten verkoopt die niet per se iets met school te maken hebben. Benieuwd hoe je jouw merk kan boosten met Back to School? Lees dan verder.

Welke adverteerders kunnen profiteren?

Voor een frisse start van het schooljaar zijn scholieren, studenten en hun ouders op zoek naar nieuwe spullen. Voor deze branches is het een uitstekend moment om campagne te voeren: 

  • Schoolspullen – Voor de hand liggend worden nieuwe schoolspullen zoals een agenda, etui, pennen of een nieuwe tas aangeschaft. Het is dus cruciaal om deze producten rond de start van het nieuwe schooljaar onder de aandacht te brengen.
  • Fashion – Keuzestress voor de outfit van de eerste schooldag is herkenbaar voor scholieren. Als fashionmerk kun je hier goed op inspelen door de doelgroep te inspireren met Back to School-outfitinspiratie. Een nieuw schooljaar is het ideale moment voor een nieuwe garderobe, nietwaar?
  • Beauty – Elke scholier wil natuurlijk goed voor de dag komen en stralen op de nieuwe schoolfoto. Door beautytips te delen kun je hier als merk slim op inhaken.
  • Food – Adverteerders in de foodsector kunnen inhaken op Back to School door inspiratie te delen voor hun product in een lunchbox, ontbijt of afterschool-snack.
  • Elektronica – Bij de overgang van basis- naar middelbare school of een nieuwe opleiding wordt ook vaak nieuwe elektronica aangeschaft. Promoot daarom niet alleen de rekenmachine, maar denk ook aan een laptop, tablet of koptelefoon.
  • Wonen – Nieuwe studenten zijn in deze periode hard op zoek om een woning te vinden in hun nieuwe studentenstad. Het is slim om bijvoorbeeld als makelaar of ondernemer in de meubelbranche van deze periode gebruik te maken.
  • Horeca – De laatste avond van de vakantie of het inluiden van het nieuwe schooljaar zijn ideale momenten om in de horeca op in te spelen, zoals met een speciaal Back to School-menu. Ook is dit het moment om bekendheid te realiseren onder studenten in hun nieuwe stad.

 

Het Back to School-moment kan dus relevant zijn vanuit allerlei invalshoeken en voor verschillende branches. En de mogelijkheden houden hier niet op, dit zijn slechts enkele voorbeelden. Als fietshandelaar, boekhandel of adverteerder in de culturele sector kun je dit moment natuurlijk ook goed aangrijpen om producten of diensten te promoten.

Welke doelgroepen zijn relevant?

De Back to School-periode is vanzelfsprekend de uitgelezen kans om de doelgroep scholieren of studenten te bereiken. Een artikel met tips & tricks om de jongere scholieren te bereiken, zal spoedig volgen.

Maar een Back to School-campagne hoeft niet alleen relevant te zijn voor scholieren of studenten. Zo kan de campagne ook gericht worden op andere doelgroepen waarvoor dit een belangrijk moment is in het jaar, zoals ouders of leraren. Houd wel rekening met het feit dat 58% van de kinderen zelf ideeën aandraagt als het om nieuwe schoolspullen gaat (Ad Alliance, 2023).

Ook wordt door net afgestudeerden in deze periode actief gezocht naar een vaste baan. Hier kunnen werkgevers goed op inspelen met recruitmentcampagnes.

Belangrijk bij de doelgroepsegmentatie is om de marketingdoelgroep van jouw merk en hun behoeftes goed in kaart te brengen. Als de Back to School-thematiek geen match is met de marketingdoelgroep kun je dit moment als adverteerder beter voorbij laten gaan.

Welke mediakanalen zijn interessant?

Uit onderzoek van National Retail Federation (NRF, 2024) blijkt dat meer dan de helft van de consumenten online naar productinspiratie zoekt voor het nieuwe schooljaar en een derde zich laat inspireren door vrienden en familie. Handig om hier rekening mee te houden in de mediaselectie.

Welke mediakanalen het meest geschikt zijn voor een Back to School-campagne hangt af van de adverteerder en doelgroep. Zo zoeken studenten tussen de 18 en 24 jaar vaker inspiratie op social media dan volwassenen.

Uit onderzoek van Ad Alliance (2023) blijkt dat naast familie en vrienden, online ads, reclame op tv en influencers ook een aanzienlijk deel van consumenten inspireren voor nieuwe schoolspullen. De mediamix dient dus voor elke adverteerder en doelgroep apart samengesteld te worden.

Wat is de ideale campagneperiode?

Het is belangrijk om te weten wat de meest effectieve looptijd is voor een Back to School-campagne. Hiervoor duiken we in de cijfers van enkele onderzoeken.

Uit de Back to School-enquête van de NRF en onderzoek van Pinterest (2024) blijkt dat de eerste consumenten in juli al beginnen met het aanschaffen van producten voor het nieuwe schooljaar. Uit onderzoek van NRF en Ad Alliance (2023) blijkt dat het merendeel van de consumenten hun aankopen pas doet in de laatste maand voor de eerste schooldag: augustus. Ook in september worden nog aankopen gedaan. Het gaat hier dan met name om lastminute-aankopen.

Begin de campagne dus op tijd, het liefst voor of begin augustus en laat de campagne doorlopen tot halverwege september. Houd hierbij rekening met de verschillende periodes van de zomervakantie in regio Noord, Midden en Zuid.

Kortom, er zijn in deze periode juist voldoende kansen voor adverteerders om relevante zichtbaarheid te realiseren en aankopen te stimuleren. Wij denken graag mee!

Bronnen:

https://adalliance.nl/wp-content/uploads/onderzoeken-back-to-school.pdf

https://www.emerce.nl/wire/back-to-school-volop-kansen-retailers-om-online-schoolspullen-verkopen

– Pinterest, 2024. Back to School & Back to University

 

Jeanne Oskam
Jeanne Oskam
Social Advertising Consultant