Boost je merk deze zomer met Back to School
De zomervakantie is in volle gang en nu een groot deel van de adverteerders hun marketingactiviteiten op een laag pitje hebben gezet, liggen er volop kansen om consumenten te bereiken. Eind augustus – begin september komt er een eind aan de zomervakantie en gaan scholieren en studenten weer terug de schoolbanken in.
Overzicht zomervakanties 2024 | |
---|---|
Regio Noord | 20 juli t/m 1 september 2024 |
Regio Midden | 13 juli t/m 25 augustus 2024 |
Regio Zuid | 06 juli t/m 18 augustus 2024 |
Een relevant moment om als adverteerder in te spelen op de behoeftes van je doelgroep. Zelfs als je producten of diensten verkoopt die niet per se iets met school te maken hebben. Benieuwd hoe je jouw merk kan boosten met Back to School? Lees dan verder.
Welke adverteerders kunnen profiteren?
Voor een frisse start van het schooljaar zijn scholieren, studenten en hun ouders op zoek naar nieuwe spullen. Voor deze branches is het een uitstekend moment om campagne te voeren:
|
Het Back to School-moment kan dus relevant zijn vanuit allerlei invalshoeken en voor verschillende branches. En de mogelijkheden houden hier niet op, dit zijn slechts enkele voorbeelden. Als fietshandelaar, boekhandel of adverteerder in de culturele sector kun je dit moment natuurlijk ook goed aangrijpen om producten of diensten te promoten.
Welke doelgroepen zijn relevant?
De Back to School-periode is vanzelfsprekend de uitgelezen kans om de doelgroep scholieren of studenten te bereiken. Een artikel met tips & tricks om de jongere scholieren te bereiken, zal spoedig volgen.
Maar een Back to School-campagne hoeft niet alleen relevant te zijn voor scholieren of studenten. Zo kan de campagne ook gericht worden op andere doelgroepen waarvoor dit een belangrijk moment is in het jaar, zoals ouders of leraren. Houd wel rekening met het feit dat 58% van de kinderen zelf ideeën aandraagt als het om nieuwe schoolspullen gaat (Ad Alliance, 2023).
Ook wordt door net afgestudeerden in deze periode actief gezocht naar een vaste baan. Hier kunnen werkgevers goed op inspelen met recruitmentcampagnes.
Belangrijk bij de doelgroepsegmentatie is om de marketingdoelgroep van jouw merk en hun behoeftes goed in kaart te brengen. Als de Back to School-thematiek geen match is met de marketingdoelgroep kun je dit moment als adverteerder beter voorbij laten gaan.
Welke mediakanalen zijn interessant?
Uit onderzoek van National Retail Federation (NRF, 2024) blijkt dat meer dan de helft van de consumenten online naar productinspiratie zoekt voor het nieuwe schooljaar en een derde zich laat inspireren door vrienden en familie. Handig om hier rekening mee te houden in de mediaselectie.
Welke mediakanalen het meest geschikt zijn voor een Back to School-campagne hangt af van de adverteerder en doelgroep. Zo zoeken studenten tussen de 18 en 24 jaar vaker inspiratie op social media dan volwassenen.
Uit onderzoek van Ad Alliance (2023) blijkt dat naast familie en vrienden, online ads, reclame op tv en influencers ook een aanzienlijk deel van consumenten inspireren voor nieuwe schoolspullen. De mediamix dient dus voor elke adverteerder en doelgroep apart samengesteld te worden.
Wat is de ideale campagneperiode?
Het is belangrijk om te weten wat de meest effectieve looptijd is voor een Back to School-campagne. Hiervoor duiken we in de cijfers van enkele onderzoeken.
Uit de Back to School-enquête van de NRF en onderzoek van Pinterest (2024) blijkt dat de eerste consumenten in juli al beginnen met het aanschaffen van producten voor het nieuwe schooljaar. Uit onderzoek van NRF en Ad Alliance (2023) blijkt dat het merendeel van de consumenten hun aankopen pas doet in de laatste maand voor de eerste schooldag: augustus. Ook in september worden nog aankopen gedaan. Het gaat hier dan met name om lastminute-aankopen.
Begin de campagne dus op tijd, het liefst voor of begin augustus en laat de campagne doorlopen tot halverwege september. Houd hierbij rekening met de verschillende periodes van de zomervakantie in regio Noord, Midden en Zuid.
Kortom, er zijn in deze periode juist voldoende kansen voor adverteerders om relevante zichtbaarheid te realiseren en aankopen te stimuleren. Wij denken graag mee!
Bronnen:
– https://adalliance.nl/wp-content/uploads/onderzoeken-back-to-school.pdf
– https://www.emerce.nl/wire/back-to-school-volop-kansen-retailers-om-online-schoolspullen-verkopen – Pinterest, 2024. Back to School & Back to University |