De strijd om de sportzomer
08-07-2021

Den vaderland getrouwe
De strijd om de sportzomer

Na het teleurstellende resultaat van Oranje op het EK lijkt het gedaan met de sportzomer, maar niets is minder waar, er staat nog genoeg sport op het programma deze zomer. Zo is de Tour de France momenteel in volle gang en staan de Olympische Spelen voor de deur. Ook de naderende EK ontknoping zal aanstaande zondag nog miljoenen kijkers weten te trekken. Dat deze sportzomer grotendeels een NPO feestje is mag duidelijk zijn, welk effect heeft dit op de zenderaandelen en hoe anticiperen Ad Alliance en Talpa op deze ‘one-man Ster show’?

Terugblik afgelopen jaren

Wanneer we kijken naar de afgelopen jaren zien we het zenderaandeel bij Ster gemiddeld zo’n 3% toenemen tijdens een evenementjaar. Vooralsnog behaalt de publieke omroep deze zomer een gemiddeld marktaandeel van 45%. De zenders van Ad Alliance hebben een gemiddeld aandeel van 34% en die van Talpa 16%. Wanneer we inzoomen op het avondtijdvak zien we een verdeling van 50% bij de publieke omroepen, Ad Alliance 29% en de Talpa TV zenders 16%.

2016* 2017 2018* 2019 2020 2021*
Ster 38 35 39 36 34 45
Ad Alliance 35 41 38 39 40 34
Talpa 15 18 17 18 19 16

Bron: SKO, gemiddeld zenderaandeel broadcasters (%), NL 13+, juni tot en met augustus 2016-2021.
* Evenementenjaar

Zomer bij Ad Alliance en Talpa

Ad Alliance probeert deze zomer met een uitgebreid sportportfolio een gedegen tegengeluid op de sportieve zomer van Ster te bieden. Zo zorgt Max Verstappen er bijna wekelijks voor dat onze oranjekoorts nog even aanhoudt en kijken we op Eurosport naar prachtig tennis op Wimbledon. Al hebben we het hier natuurlijk over wezenlijk lagere kijkersaantallen. Ondanks dat veel van de uitzendrechten niet in handen zijn van de commerciëlen, proberen zij wel een graantje mee te pikken deze sportzomer door er meerdere talkshows aan te wijden. Zo wordt op ESPN dagelijks nagepraat in EK voetbalpraat en hebben de heren van VI Veronica deze zomer ingeruild voor SBS6 met het programma Oranjezomer. Maar ook hier houdt de NPO de kijkers nog wat langer vast met hun talkshow Studio Europa, wat hen met gemiddeld 1,2 miljoen kijkers behoorlijk lukt. De (sport-)zomer lijkt dus een gelopen race in het voordeel van Ster/NPO en dan moeten de Olympische Spelen nog beginnen. In september mogen de broadcasters en exploitanten opnieuw in de startblokken voor het nieuwe televisieseizoen!