De uitstel van Vehicle Listing Ads geeft meer voorbereidingstijd
06-11-2024

De uitstel van Vehicle Listing Ads geeft meer voorbereidingstijd

In 2022 introduceerde Google de Vehicle Listing Ads (VLA’s) voor autodealers en autobedrijven in de Verenigde Staten, gevolgd door een bètaversie in het Verenigd Koninkrijk in 2024.

Het plan was om Vehicle Listing Ads vanaf 1 oktober 2024 ook in Nederland uit te rollen. Echter, dit advertentietype is uitgesteld tot november voor gebruikte auto’s en tot 2025 voor nieuwe auto’s.

Hoewel dit uitstel voor velen teleurstellend kan zijn, biedt het andere bedrijven de kans om zich beter voor te bereiden. Vandaar dit blog: wat zijn Vehicle Listing Ads, hoe kun je je hierop het best voorbereiden en hoe implementeer je ze zodra het zover is?

Wat is het?

Vehicle Listing Ads zijn een krachtige manier voor autodealers en fabrikanten om hun nieuwe en gebruikte voertuigen te promoten aan potentiële kopers via Google Ads. Deze advertenties bieden een visueel aantrekkelijke en informatieve presentatie van voertuigen, waardoor de kans op gekwalificeerde leads en conversies toeneemt.

Het format lijkt op een Shopping-advertentie, maar is speciaal ontwikkeld voor voertuigen. De advertenties tonen een afbeelding van het voertuig, samen met belangrijke details zoals merk, model, prijs, kilometerstand en de naam van de adverteerder.

Vehicle Listing Ads

Wat zijn de voordelen?

  1. Meer gekwalificeerde leads: Door klanten essentiële informatie en afbeeldingen van een voertuig te tonen voordat ze klikken, ontvangen adverteerders beter gekwalificeerde leads.
  2. Omnichannel: Optimaliseer zowel voor online als offline conversies.
  3. Geoptimaliseerde targeting: Vehicle Listing Ads tonen de meest relevante vermeldingen bij gerelateerde zoekopdrachten van gebruikers.

Stappenplan voor een goede voorbereiding

Om deze advertentiemethode direct in te kunnen zetten zodra deze in Nederland beschikbaar is, is het belangrijk om de onderstaande stappen te volgen.

Stap 1: winkels toevoegen

In Google Merchant Center is het nodig om winkels toe te voegen. Dit kan door je Google Bedrijfsprofiel te koppelen met locaties, of door een winkelfeed te uploaden als je geen toegang hebt tot een Bedrijfsprofiel. Een winkelfeed voeg je toe door te navigeren naar Tools en Instellingen > Gegevensbronnen > Verkooppuntbronnen en vervolgens op winkelgegevens te klikken.

Heb je geen fysieke winkel(s) en verkoop je alleen online? Dan moet je in Merchant Center een selectievak aanvinken om je Bedrijfsprofiel niet te koppelen.

Stap 2: Voertuigen toevoegen

Deze stap lijkt op het toevoegen van producten in Merchant Center, maar dan specifiek voor voertuigen, waarbij andere kenmerken en aspecten van toepassing zijn. Voertuigen kunnen worden toegevoegd via een bestand, spreadsheet, API of feed. Let op dat geautomatiseerde feeds via een websitecrawl en handmatig toegevoegde voertuigen in Merchant Center niet worden ondersteund voor voertuigadvertenties.

Vereiste kenmerken

  • Google Productcategorie > [google_product_category]
  • Levering > [vehicle_fulfillment]
  • Voertuigidentificatie-nummer > [VIN]
  • ID > [id]
  • Winkelcode > [store_code]
  • Afbeeldingslink > [image_link]
  • Linktemplate [link_template]
  • URL > [link]
  • Prijs > [price]
  • Prijstype voertuig > [vehicle_price_type]
  • Adviesprijs > [vehicle_msrp]
  • All-inprijs > [vehicle_all_in_price]
  • Staat > [condition]
  • Merk > [brand]
  • Model > [model]
  • Jaar > [year]
  • Kilometerstand > [mileage]
  • Kleur > [color]
  • Datum van eerste registratie > [date_first_registered]

De resterende kenmerken kun je terugvinden op: https://support.google.com/google-ads/answer/11192663?hl=nl&sjid=13916002615251074091-EU.

Nadat je de voertuigen hebt toegevoegd in Google Merchant Center, is het tijd om Vehicle Listing Ads te activeren. Ga hiervoor naar Tools en instellingen > Add-ons > Ontdekken. Zoek vervolgens naar “Add-on voor voertuigadvertentie” en kies voor toevoegen in Nederland (zodra deze beschikbaar is).

Stap 3: voldoe aan het beleid

Feed

  • Alleen niet-commerciële voertuigen en personenauto’s zijn toegestaan.
  • Alleen voor verkoop en lease. Voertuigen met een abonnement worden niet ondersteund.
  • Enkel directe verkopers zijn toegestaan (dus geen autohandelaren).
  • Voertuigen moeten een geldige dealerlicentie hebben in de staten, gebieden of provincies waar ze worden verkocht. (Mocht je dit nog niet hebben, kan je dit op deze website aanvragen).
  • Voertuigonderdelen, accessoires en onderhoudsdiensten worden niet ondersteund.

Landingspagina

  • Binnen de landingspagina moet de naam van de autodealer, locatie, prijs, VIN, kilometerstand en beschikbaarheid getoond worden zonder dat de gebruiker hiervoor hoeft te scrollen.
  • Prijs en beschikbaarheid moet overeenkomen met wat er in de feed vermeld staat.

Visuele richtlijnen

  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit zonder watermerken, logo’s of tekst.
  • Gebruik geen tijdelijke afbeeldingen.
  • Toon het hele voertuig zonder afleidende objecten op de achtergrond.
  • Stockfoto’s zijn toegestaan voor nieuwe auto’s, mits ze hetzelfde merk, model en kleur hebben als het geadverteerde voertuig.

Implementatie

Heb je alle voorbereidende stappen doorlopen en is dit advertentietype in Nederland gelanceerd? Dan is het belangrijk om te weten hoe je deze advertenties kunt inzetten.

De eerste stap is om Google Ads te koppelen aan het Google Merchant Center-account. Vervolgens maak je in het Google Ads-account een Performance Max-campagne aan met een passende doelstelling (zoals verkoop, leads of websiteverkeer). Binnen de instellingen verschijnt een selectievak voor het adverteren van voertuigen vanuit een Merchant Center-account, mits deze koppeling is gemaakt.

Let op: de optie voor het adverteren van voertuigen vanuit een Merchant Center-account kan alleen worden ingeschakeld tijdens het aanmaken van een campagne. Na het aanmaken van de campagne kan deze instelling niet meer worden aangepast.

Merchant Center-account

Bereid je goed voor!

Hoewel de uitrol van Vehicle Listing Ads in Nederland is uitgesteld, biedt dit bedrijven een waardevolle kans om zich grondig voor te bereiden. Door de stappen in deze blog te volgen, zorg je ervoor dat je klaar bent om deze krachtige advertentietool te benutten zodra deze beschikbaar is.

Heb je vragen of behoefte aan hulp? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Halim Koprülü
Halim Koprülü
Senior Campaign Manager