Dit jaar kun je niet om Greenpeace & Friends heen
Dystopische beelden van smeltende ijsschotsen en een onleefbare wereld, brandende Amazone-bossen en duizend-en-een adviezen hoe jij als consument een beetje invloed op het klimaat kan hebben. Je zou er haast moedeloos of passief van worden. Ondertussen is klimaatactivisme belangrijker dan ooit; we hebben immers nog minder dan 10 jaar om gevaarlijke klimaatverandering te stoppen. Daarom lanceert Greenpeace Nederland een grote publiekscampagne, ontwikkeld door creatief strategisch bureau Dawn. Maak Toekomst. Een campagne waarin hoop, verbinding en impactvolle klimaatactie centraal staan, met als doel de toekomst te veranderen. We zijn immers nog niet te laat.
Make Friends, Make Trouble, Make Future
Gebouwd vanuit de nieuwste inzichten rondom effectieve systeemverandering ontwikkelden Dawn en Greenpeace een campagne die oproept tot drie acties: make friends, make trouble, make future. Strateeg Jurian van der Hoeven (dawn) zegt het volgende over die pijlers: “Door samen te werken, door regels te breken – wat ‘civil rights’-activist John Lewis ‘good trouble’ noemde – en door je gezamenlijk uit te spreken komen kunnen we de toekomst veranderen.” Ook creatief gezien is er een nieuw geluid nodig voor de klimaatbeweging aldus Ward Graumans (dawn): ‘Door weg te blijven van angstbeelden en met creativiteit een nieuwe toon en stijl aan verzet en klimaatactivisme te geven kunnen we een grote groep betrekken bij urgente verandering.’
Greenpeace doet het niet alleen; Greenpeace & Friends
De ernst van de klimaat- en biodiversiteitscrisis lijkt tot in iedere huiskamer, bij elke multinational en bij elke serieuze politieke partij doorgedrongen. Niemand kan meer om de harde werkelijkheid heen. Toch wordt er nog steeds niet voldoende naar gehandeld. Andy Palmen, directeur (a.i) van Greenpeace Nederland: ‘Waar het nu meer dan ooit om gaat is dat de klimaatbeweging anderen inspireert om ook in actie te komen. We hebben ongelooflijke haast. Greenpeace wil mensen inspireren zelf in actie te komen, op hun eigen manier. Dat vraagt lef van mensen en wij willen ze aanmoedigen’.
De afzender van de campagne is dan ook niet voor niets Greenpeace & Friends. ‘Friends’ van Greenpeace zijn mensen die lef durven tonen, die de urgentie van klimaatactie onderstrepen en die het groeiende gevoel van moedeloosheid vertalen naar een optimistische beweging. ‘Friends’ verwijst ook naar een groep donoren die het financieel mogelijk hebben gemaakt deze massamediale campagne te ontwikkelen.
Keuze voor massa media
Naast de gebruikelijke online en sociale kanalen kiest Greenpeace Nederland dit keer, in samenwerking met ZIGT, voor massamedia. Maximale impact en bereik zijn op dit moment belangrijker dan ooit. Zeker voor deze campagne, die op imposante wijze wordt gelanceerd in film, radio, outdoor en online. De epische film, geregisseerd door Paul Geusebroek (HALAL), blijft weg van klimaatconventies en ‘congreswoorden’, maar vertaalt Maak Toekomst in een iconische metafoor die de kracht van natuur en mens samenbrengt. Regisseur Paul Geusebroek zegt over de film: “De metafoor van de toekomst als golf sprak me direct aan. Het klimaat is zonder twijfel de belangrijkste kwestie van onze tijd en ik wilde die boodschap graag met deze film helpen overbrengen. Het is nu surfen of verzuipen.”
In design en identiteit – tevens ontwikkeld door Dawn – is ‘feel good trouble’ de rode draad. In metershoge outdoor uitingen en met een massale wildplakcampagne wordt in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen opgeroepen om in actie te komen en politiek groen te maken. Maaktoekomst.nl – ontwikkeld samen met Daylight – vormt ook het platform waarbinnen het hele jaar ‘feel good trouble’ acties georganiseerd.