Een bredere kijk op arbeidsmarktcommunicatie
18-01-2022

Een bredere kijk op arbeidsmarktcommunicatie

Nederland telt op het moment meer dan 11 miljoen banen. Nooit eerder was dit aantal zo hoog. Dit heugelijke feit gaat echter gepaard met een ander record, namelijk het aantal openstaande vacatures. Aan het eind van het derde kwartaal 2021 waren dit er maar liefst 371 duizend. Een groei van 71% in vergelijking met vorig jaar. De snelle groei heeft tot gevolg dat er op iedere 100 werklozen, 126 vacatures zijn. Hoe zorg je ervoor dat deze mensen voor jou en niet voor de concurrent kiezen?

Vissen in de rode oceaan

Tot voor kort volstond een simpele post op LinkedIn of Facebook om je openstaande vacature te vervullen. Met wat slimme targeting kwam de job in de timeline van potentiele kandidaat en klaar was Kees (of Janneke) van de personeelsafdeling. Want waarom zou je nog een professionele recruiter of gespecialiseerd bureau inschakelen als het zo eenvoudig is? Met het krapper worden van de arbeidsmarkt komen steeds meer organisaties tot het besef dat er toch wel iets meer bij komt kijken dan simpelweg je hengel uitgooien in een online wak waar iedereen al aan het vissen is. De eenheidswormen aan het eind van de lijn zijn onvoldoende onderscheidend en aantrekkelijk om de vissen die er nog rondzwemmen aan de haak te slaan. Bijten ze wel, dan is het nog maar afwachten of en hoe ze worden binnengehaald. In veel gevallen blijkt de standaard functie-omschrijving toch onvoldoende om een duurzame match met het bedrijf in kwestie te garanderen.

Building employer brand

In plaats van hun strategie aan te passen, blijven veel bedrijven focussen op de onderkant van de funnel. Gaat men zelf – of met behulp van een extern bureau – nog intensiever op zoek naar die ene dikke vis die wel hapt. De kans is echter klein dat dit leidt tot het gewenste resultaat.

Door de situatie op de arbeidsmarkt en online mogelijkheden zijn bedrijven afgelopen decennia lui en arrogant geworden en vergeten om zichzelf ook op de arbeidsmarkt als merk te profileren. Terwijl een aantrekkelijk werkgeversmerk een essentieel onderdeel in je marketingmix is om de performance activiteiten optimaal te laten renderen. Het zorgt dat de kosten voor het invullen van losse vacatures aanzienlijk dalen en je een eigen stukje ‘oceaan’ creëert waarin vissen graag komen zwemmen..

Het grote plaatje

Nieuwsgierig naar wat wij kunnen doen om de wervingsactiviteiten binnen jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen? We maken graag een afspraak.

Jack van den Burger
Jack van den Burger
Strategy Director