Een krappe arbeidsmarkt en de komst van AI. Angst of kans voor recruitment?
05-12-2023

Een krappe arbeidsmarkt en de komst van AI. Angst of kans voor recruitment?

Het einde van 2023 nadert, wat betekent dat voor ZIGT de eerste recruitment- en employer branding-projecten voor 2024 al in volle gang zijn. Wat het thema voor het komende jaar wordt? ZIGT groeit ‘gewoon’ verder.

“Een organisatie waar je de ruimte krijgt om jezelf verder te ontplooien.”

In 2024 zullen digitale ontwikkelingen, zoals artificial intelligence (AI), centraal staan. Tijdens het Employer Brand Summit, een evenement dat ik laatst bijwoonde, was digitalisering binnen recruitment opnieuw een prominent thema. Bij sommige van mijn collega-recruiters merkte ik zelfs een lichte angst voor AI op. Zal robotisering het vak van de menselijke recruiter overbodig maken? Deze angst deel ik gelukkig niet, omdat een robot simpelweg niet over de emotionele vaardigheden beschikt die wij als mensen hebben. Ze missen het vermogen om ongrijpbare kwaliteiten zoals persoonlijkheid en culturele fit te beoordelen. En laat dit nu net het meest cruciale aspect zijn van elke selectieprocedure binnen ZIGT.

Wellicht is dat dan ook de reden dat ik mij nog steeds niet al te veel zorgen maak over de krappe arbeidsmarkt. Ik ben ervan overtuigd dat als een organisatie creatief blijft nadenken over de wervingsstrategie en zich flexibel opstelt ten opzichte van de huidige doelgroep, het moet lukken om de juiste personen aan zich te binden. Deze overtuiging zorgt ervoor dat ik scherp blijf en me blijf inleven in de groep die momenteel de arbeidsmarkt betreedt. Mijn passie om op persoonlijkheid te matchen blijft daarom bestaan.

Voor mij is het tijdens de sollicitatiegesprekken die ik voer, het belangrijkst om de cultuurmatch met ZIGT te peilen. Als je qua cultuur bij ZIGT past, zorgen we er samen voor dat de functie-inhoud aansluit bij je sterke punten en ambities, zelfs als deze in de loop der tijd veranderen. Binnen de arbeidsmarkt ontbreekt het niet aan verschillende persoonlijkheden en ook niet aan talenten. Er lijkt dus voldoende potentieel te zijn voor nieuwe ZIGT’ers; tenslotte is niet iedereen op zoek naar dezelfde cultuur.

Uiteraard maak ik ook dankbaar gebruik van alle digitale ontwikkelingen die er al zijn en die in 2024 nog verder zullen toenemen. Denk hierbij aan het schrijven van nog betere vacatureteksten met behulp van AI, foto- en video-businessmodellen en landingspagina’s op de website. Binnen ZIGT zijn we dagelijks bezig met het laten groeien van merken en organisaties voor onze klanten. Mijn collega’s zijn dan ook te allen tijde op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Lucky me!

Ik zie het komende jaar, zoals je hebt kunnen lezen, voornamelijk als een jaar vol kansen, zelfs als de arbeidsmarkt krap blijft en de robotisering toeneemt.

Contact?

Benieuwd naar hoe de ZIGT-cultuur precies voelt? Kom gerust eens kennismaken! Stuur een mail naar esmee.ronner@zigt.nl.

Esmee Ronner
Esmee Ronner
Recruitment & Talent Director