Google scherpt targeting mogelijkheden aan en schrapt “vergelijkbare doelgroepen”
20-04-2023

Google scherpt targeting mogelijkheden aan en schrapt “vergelijkbare doelgroepen”

De ontwikkelingen op het gebied van privacy door Europese wet- en regelgeving worden steeds zichtbaarder in de producten van de grote spelers.

Zo maakt Google deze week bekend dat het gaat stoppen met de targeting optie “vergelijkbare doelgroepen” (similar segments) in Google Ads en DV360.

Google gebruikt machine learning om de originele doelgroepen van een adverteerder aan te vullen met Google-gebruikers die significante overeenkomsten vertonen op basis van recent zoekgedrag, bezochte websites en veelbezochte onderwerpen. Vergelijkbare doelgroepen werden gemaakt op basis van website tags, YouTube-gebruikers en geïmporteerde klantenlijsten.

De alternatieven

Google geeft zelf aan dat door het verdwijnen van third-party cookies en de toenemende behoefte aan meer privacy, er meer duurzame oplossingen nodig zijn.

Op basis van het type campagne biedt Google andere mogelijkheden, zoals optimised targeting, audience expansion en smart bidding. Deze voldoen volgens Google wel aan de nieuwe privacystandaarden en kunnen worden ingezet om campagnes te optimaliseren.

Belangrijke data

Het verdwijnen van deze manier van targeten gaat in fasen. Per 1 mei is het niet meer mogelijk om nieuwe vergelijkbare segmenten aan te maken. De bestaande lijsten kunnen dan nog wel worden gebruikt in campagnes.

Vanaf augustus 2023 zijn vergelijkbare doelgroepen niet langer beschikbaar.

De aankondiging van het verdwijnen van “vergelijkbare doelgroepen” en de alternatieven die kunnen worden ingezet, is hier terug te lezen.

Ronald Beelen
Ronald Beelen
Digital Media Director