Laatste aflevering 2021: exploitanten aan het woord over 2022
23-12-2021

Laatste aflevering 2021: exploitanten aan het woord over 2022

Een speciale editie van Marketing Report op New Business Radio. Ter ere van de laatste uitzending van het jaar was er niet de gebruikelijke opzet drie gesprekken met een marketeer. In plaats daarvan gingen exploitanten en marketeers head to head om hun kijk te geven op wat zij denken dat er staat te gebeuren in hun vakgebied in 2022.

Gesprek 1: Radio met Rob Beijersbergen (Q-Music) en Joris van der Pol (Talpa)

Een interessant gesprek tussen Rob Beijersbergen van Q-Music en Joris van der Pol van Talpa. Over wat over de advertentiemarkt in audio in 2022, en het steeds belangrijker worden van digital. Maar het onderwerp audio wordt veel breder besproken. Want audio kan zoveel meer doen voor je merk dan alleen een spot op de radio. Met Mariëlle Slenders (AS Watson) wordt besproken hoe zij aankijkt tegen audio in winkels. “We zijn weinig retailers met een eigen geluid op de winkelvloer. Terwijl je heel veel mensen in de winkel hebt en je die het naar de zin wil maken. Daar hoort geluid bij.”

Gesprek 2: TV met Frank Volmer (STER), Ton Rozestraten (RTL)

TV is zo vol, en TV is zo druk. En hoe moet dat dan volgend jaar, als er Olympische spelen zijn, Een WK mannen- en een EK vrouwenvoetbal en ook weer een hoop Grand Prix-geweld. Daarvoor praten Frank Volmer algemeen directeur bij de STER en Ton Rozestraten CCO bij RTL Nederland, samen met Bob Postma van Coca-Cola. En als je dan terecht kunt, wil je dan wel adverteren rond een WK in Qatar, wat in zo’n slecht daglicht staat? “De insteek van adverteerders zal iets anders zijn, maar uiteindelijk volgen ze de kijkers en die laten zich niet beïnvloeden.”

Gesprek 3: Marketing met met Bob Postma (Coca-Cola) en Mariëlle Slenders (AS Watson)

René Zeedijk in gesprek met Bob Postma van Coca-Cola en Mariëlle Slenders van AS Watson. Over marketing in deze rare onvoorspelbare tijden. Coca-Cola zag voor al zijn merken, zoals Fuze Tea en Fanta, de omzet in de Horeca flink teruglopen. Terwijl de winkels van AS Watson, zoals Kruitvat, juist essentieel zijn, en qua omzet een geweldige tijd doormaken. “We staan er nu ondanks alles wat relaxter in. Bij een lockdown zijn we niet meer uit het veld geslagen, maar weten wat we moeten doen. De scenario’s liggen klaar.

Gesprek 4: Out of Home met Wierish Debipersad (Clear Channel), Guy Grimmelt (Exterion Media)

Wierish Debipersad van Clear Channel en Guy Grimmelt van Exterion Media gaan met elkaar ingesprek over buitenreclame in 2022. Waar andere vormen van advertising nog lichtpuntjes hadden in de crisis was het voor Out of Home een hard gelag. Meer lockdown betekent nu eenmaal minder mensen op straat. Toch zien de heren het positief in. “Als we in lockdown komen, neemt de mobiliteit wel af, maar er is niet niemand op straat. Ik stond net ook gewoon in de file, er zijn nog genoeg mensen op straat.”

Gesprek 5: Print met Lauren van der Heijden (DPG Media) en Madelon Fortuin (NRC Media)

Voor een gesprek over print media – aantallen abonnees namen toe in 2021, advertentie-inkomsten liepen wat terug- gaat het tussen Lauren van der Heijden en Madelon Fortuin verrassend vaak over audio. NRC won met zijn podcasts een zilveren reismicrofoon als eerste van origine printmediabedrijf. Ook bij DPG wordt meer en meer ingezet op audio. Daarnaast wordt uitgebreid stilgestaan bij de cookieless future. waar beide partijen al heel ver mee zijn. “.Het is een spannende beslissing want je zet saleskanalen dicht. Hoe gaan we dan digitaal een businessmodel neerzetten?”

Gesprek 6: Marketing met Mariëlle Krouwel (NN group), Angela Hordijk (Logitech)

René Zeedijk gaat in gesprek met Angela Hordijk, marketeer bij Logitech en Mariëlle Krouwel van de NN group. Een hoog over gesprek over thought leadership en content in marketing. En wordt het niet eens tijd dat we de voorzichtigheid wat laten varen in reclame-uitingen? “We mogen in onze uitingen wel wat scherper aan de wind varen. Het is allemaal zo braaf.”