Lemon8: de nieuwste social media sensatie of een doordachte strategie?
26-04-2023

Lemon8: de nieuwste social media sensatie of een doordachte strategie?

Lemon8, een social media platform dat zich richt op het delen van korte video’s en foto’s, is een van de recente nieuwkomers in het social medialandschap. Er wordt gesproken over de app als ‘TikTok’s nieuwste social platform’ omdat beide platforms hetzelfde moederbedrijf hebben, namelijk ByteDance. De recente lancering van Lemon8 in Amerika lijkt de nieuwste social media sensatie te worden. Of is dit juist een doordachte strategie vanuit ByteDance?

In dit artikel werpen we een blik op de zorgen omtrent het moederbedrijf ByteDance, de groeiende populariteit van Lemon8 en hoe de ontwikkeling van het platform.

ByteDance, het moederbedrijf van Lemon8 en TikTok

Eén van de opvallendste feiten rondom het nieuwe platform Lemon8 is het moederbedrijf: ByteDance. Deze naam zal waarschijnlijk bekend klinken, dit bedrijf zit ook achter TikTok. Op dit moment is er veel discussie over de dataverzameling en privacybeleid van TikTok. Het bedrijf verzamelt gegevens van gebruikers, waaronder locatie, apparaat gegevens en zoekgeschiedenis, en er zijn zorgen geuit over de mogelijke toegang van de Chinese overheid tot deze gegevens. Er wordt zelfs gesproken over spionage via TikTok door de Chinese overheid. Overheidsmedewerkers in onder andere Amerika en Nederland zijn geïnstrueerd de app van hun telefoon te verwijderen. En Amerika gaat nog een stap verder, er wordt op dit moment namelijk gesproken over het bannen van de app.

De discussie over de dataverzameling en het privacybeleid van TikTok zal waarschijnlijk nog even voortduren. De opkomst van de app Lemon8 roept hiermee vraagtekens op. Is dit een poging van ByteDance om onder de radar een opvolger van TikTok te introduceren?

Populariteit van Lemon8 stijgt snel

Lemon8 is geen nieuwe app. De app bestond al langer in Azië en is groot in onder andere Japan en Thailand, maar is nieuw in de Amerika en Europese markt. Het platform heeft in korte tijd miljoenen gebruikers aangetrokken in de Amerika na de lancering. De app staat momenteel in de top 10 meest gedownloade apps in de Amerika. Hoe is Lemon8 in zo’n korte periode gegroeid?

Het is bekend dat het platform creators heeft betaald om actief gebruik te maken van het platform onder vermelding van de hashtag #Lemon8partner. Verreweg de meeste posts op het platform bevatten deze hashtag en zijn dus onderdeel van een samenwerking met Lemon8 om de activiteit van het platform te verhogen en interessant te maken voor nieuwe gebruikers. Deze creators zijn ook op TikTok zichtbaar bezig met het introduceren van de Lemon8 app onder hun publiek. De hashtag #lemon8 is al meer dan 2,5 miljard keer gebruikt op TikTok.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om de app in Nederland te downloaden en gebruiken. Het is nog niet bekend wanneer de app officieel in Nederland te gebruiken is.

Een fusie tussen TikTok en Instagram

Lemon8 is een sociaal media platform dat zich richt op het delen van korte video’s en foto’s. Het platform is vergelijkbaar met TikTok en Instagram, waarbij gebruikers korte video’s kunnen maken en delen met hun volgers. Gebruikers delen content rondom lifestyle gerelateerde topics als voeding, beauty en wellness. Lemon8 heeft ook functies, zoals de mogelijkheid om te reageren met geluidsfragmenten en het gebruik van augmented reality-effecten.

Het platform bestaat, net als TikTok, uit twee tabbladen: Following en For You. In het following tabblad vind je de content van de gebruikers die je volgt in een tijdlijn die inderdaad lijkt op Instagram. Je kunt posts liken, delen, opslaan en reacties achterlaten.

Het For You tabblad toont content waarvan het algoritme denkt dat jij het leuk vindt, vergelijkbaar met TikTok. Binnen het For You tabblad kun je op verschillende categorieën filteren om te zien wat jij leukt vindt. Het is aannemelijk dat Lemon8 hetzelfde soort algoritme gebruikt als TikTok om de meest passende content aan je te tonen in het For You tabblad.

De toekomstplannen van Lemon8

Lemon8 heeft ambitieuze plannen om het platform te groeien. De organisatie achter de app heeft diverse vacatures open staan, waaronder een monetization product operations rol. Wanneer creators hun content kunnen monetizen, zullen zij zich sneller aanmelden bij het platform. Zo werft Lemon8 meer gebruikers.

Wat vindt ZIGT van Lemon8?

Voor zover nu te zien is, biedt Lemon8 geen vernieuwing in het social medialandschap. Het maakt gebruik van het profiel en de interactiemogelijkheden van Instagram, de globale inrichting en mogelijk het algoritme van TikTok en zoekfuncties en resultaten vergelijkbaar met Pinterest. Dit maakt het een aantrekkelijke app, maar is het voldoende om dé nieuwe social app te worden? Wij hebben er onze twijfels over.

Binnen de markt klinken geluiden dat Lemon8 wordt gelanceerd als back-up platform in het geval dat TikTok omvalt. Lemon8 lijkt dan de perfecte nieuwe poging van ByteDance om een aandeel binnen het social landschap te behouden. We gaan het zien en houden het voor jullie in de gaten.