Niet kijken maar luisteren naar YouTube
27-07-2022

Niet kijken maar luisteren naar YouTube

We doen het bijna allemaal wel eens. YouTube op de achtergrond aanzetten tijdens het werken, studeren of de was ophangen. Op dit soort momenten kijken we natuurlijk niet aandachtig naar het scherm en de video, maar horen we alleen de audio. En tenzij je een abonnement hebt, geldt hetzelfde voor de advertenties.

Dat betekent voor de adverteerder dat de video-advertentie een sterke audioboodschap zou moeten hebben om impact te kunnen maken op de gebruiker. Aan de andere kant geven de voorbeelden adverteerders die niet beschikken over videomateriaal, de kans om met een sterke audioboodschap impact te kunnen maken, indien dat de doelstelling is van de campagne.

Channel Factory

Een normale YouTube-campagne is o.a. programmatic in te kopen via de Google DSP (demand side platform). In de DSP kan de doelgroep eenvoudig worden gedefinieerd en getarget. Denk hierbij aan demografische gegevens, devices, maar ook GMP (Google Marketing Platform) segmenten. Om de kwaliteit van de campagne te waarborgen, is ZIGT enig tijd geleden een samenwerking gestart met Channel Factory. Channel Factory levert op aanvraag een lijst met kanalen aan die brand safe en brand suitable zijn bevonden. Hierdoor wordt de videoadvertentie getoond rondom video’s die geen afbreuk doen aan het merk van de adverteerder. Deze lijst zorgt ervoor dat de video’s worden uitgeleverd rondom content die aansluit bij de doelgroep. Daarnaast zorgt een negative keyword list ervoor dat er niet uitgeleverd wordt rondom negatieve onderwerpen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan oorlog of complottheorieën.

YouTube Audio

Audio-advertenties worden voornamelijk getoond op YouTube Music, het streamingplatform van YouTube. Maar omdat YouTube Music niet heel groot is in Nederland, kan de inzet uitgebreid worden met andere categorieën binnen YouTube waar het bekijken van een video minder van belang is. Denk hierbij aan muziek-afspeellijsten en podcasts. De audiospot wordt wel nog ondersteund door een visual, zodat als de gebruiker toch kijkt, deze geen zwart scherm ziet.

Om net als bij onze andere YouTube videocampagnes de kwaliteit te kunnen waarborgen, is er samen met Channel Factory een YouTube Audio-campagne opgezet. Dat deden we al eens voor de voor de Open universiteit. De doelgroep van deze campagne bestond uit mannen en vrouwen van boven de 25, met een afgeronde studie of  die ervoor open staan om een nieuwe studie te doen. De campagne heeft bovengemiddeld gepresteerd wanneer we kijken naar de VTR resultaten en omdat er meerdere targeting tactics zijn gebruikt, kon er geoptimaliseerd worden naar best presterende tactic om het maximale uit de campagne te halen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vooral contact op met het programmatic team van ZIGT door te mailen naar programmatic@zigt.nl

Yasmina Azzamouri
Yasmina Azzamouri
Display & Programmatic Consultant