Radio 538 vs. Qmusic: Wisseling van de wacht
25-02-2021

Luistercijfers
Radio 538 vs. Qmusic: Wisseling van de wacht

Qmusic zet de afgelopen periode meermaals met trots de groei uiteen die de zender nog altijd doormaakt. Zo werd gisteren, bij publicatie van de laatste luistercijfers, bekend dat Qmusic al 32 luistercijfersperioden op rij groeit, wanneer deze periode wordt vergeleken met dezelfde periode in het jaar ervoor. Terwijl 2020 voor een aantal zenders heeft gezorgd voor mindere cijfers t.o.v. het jaar/de jaren ervoor, laat Qmusic zien dat dit zeker niet voor hen van toepassing is. In dit artikel wordt ingezoomd op kerndoelgroep 20-49 jaar.

De goede prestaties resulteren in cijfers die op vele vlakken hoger uitvallen dan die van grote concurrent Radio 538, de zender die niet langer de grootste aap op de rots blijkt. Wanneer we naar de afgelopen 5 jaar kijken, zien we dat de daling bij Radio 538 al langer inzet en de groei bij Qmusic juist duidelijker zichtbaar wordt en met name in 2020 een boost krijgt.

Terwijl veel zenders het netto bereik in 2020 t.o.v. 2019 terug zagen lopen als gevolg van het vele thuiswerken en de toename van alternatieven binnen digitale audio, wist Qmusic dit bereik stabiel te houden vergeleken met 2019. Ter vergelijking: Radio 538 verloor qua bereik maar liefst 14%. Qua luistertijd daalde 538 procentueel minder sterk (7,9%), maar Qmusic steeg maar liefst 15,8% t.o.v. 2019.

Hoe nu verder?

Gezien de lange periode waarover Qmusic progressie blijft boeken, verwachten we niet de wisseling van de wacht tijdelijk zal zijn. De zender zelf mikt komend jaar op een algehele stijging van 10% t.o.v. 2020, wat er op duidt dat de ambities verder reiken dan het punt waarop Q zich nu bevindt. We zijn echter wel benieuwd of Radio 538 de ingezette daling weet om te buigen naar ofwel een stabiele(re) lijn of eventueel een voorzichtige stijging, of dat het op den duur rekening zal moeten gaan houden met mogelijke andere kapers op de kust (bijvoorbeeld Radio 2). Feit blijft dat 2021 voor alle betrokken partijen, waaronder wij zelf, een interessant jaar wordt.

Dion Scheepmaker
Dion Scheepmaker
Media Planner