Rogier Bruggeman over de rol van data bij ZIGT
Wat gaat ZIGT dit jaar doen met data? Dat is natuurlijk een brede vraag. ZIGT is een datagedreven organisatie. Onze klantadviezen zijn in belangrijke mate gebaseerd op data. Onderzoeksdata, marktdata en bovenal klantdata. Daarnaast adviseren we onze klanten ook hoe ze met data om moeten gaan en helpen we ze bij het inrichten van hun datamanagement. Het belang daarvan neemt steeds verder toe en nog niet elke organisatie is hier volwassen in.
Middels een datamanagementscan maken we voor klanten langs een aantal assen een advies over te nemen stappen. Dit gaat van privacy/AVG en data ownership tot datastructureren en het inrichten van een datamanagementplatform (DMP). We helpen klanten vervolgens ook met de implementatie van deze zaken.
Natuurlijk zien we ontwikkelingen als het feit dat cookies worden verdreven door het opbouwen van profielen middels andere identifiers. Dit houdt het hele vakgebied bezig, want het heeft een behoorlijke impact voor onze adverteerders. Data blijft immers belangrijk om de juiste doelgroep online te bereiken.
Ook op het vlak van onderzoeksdata is het een spannend jaar. Vanuit de branche wordt hard gewerkt aan het Nationaal Media Onderzoek, dat losse mediumtype-onderzoeken als het Kijk- en luisteronderzoek moet gaan vervangen en waarmee we straks crossmediaal bereik kunnen gaan meten. 2021 is het jaar waarin de eerste resultaten hiervan zichtbaar worden. Hiermee worden nieuwe marktstandaarden gecreëerd. Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad de afgelopen jaren om tot nieuwe standaarden te komen, maar als we dit straks hebben zijn we in Nederland voorloper in de wereld op het gebied van bereiksonderzoek.