
Salsa Shop leidt de burrito-revolutie in Nederland
De Nederlandse fast-casual eetmarkt is volop in beweging en Salsa Shop speelt hierin een grote rol. Wat begon als een idee van twee jeugdvrienden, is uitgegroeid tot een succesvolle restaurantketen die vers Mexicaans eten binnen 90 seconden bereidt en aflevert.
Maar hoe bouw je zo’n merk en welke uitdagingen komen daarbij kijken? In deze podcastaflevering spreken we met Louis Wesseling, co-founder van Salsa Shop, duiken we in het groeiverhaal van de voedingsketen en ontdekken we hoe zij zich onderscheiden in een competitieve markt.
Een jongensdroom die werkelijkheid wordt
Salsa Shop werd in 2014 opgericht met een duidelijke missie: de Nederlandse markt laten kennismaken met écht vers Mexicaans eten. “Toen wij begonnen, was Mexicaans eten in Nederland gereduceerd tot kant-en-klare pakjes uit de supermarkt,” vertelt Wesseling. Geïnspireerd door de populariteit van ketens als Chipotle in de Verenigde Staten, zagen ze kansen om dit concept naar Nederland te halen.
De keuze voor Mexicaans eten was niet zomaar een gok. “Trends beginnen vaak in Amerika en waaien over naar Europa. De QSR (Quick Service Restaurant) beweging, waarbij je de snelheid van fastfood combineert met hoogwaardige kwaliteit, is daar al jaren enorm groot,” legt Wesseling uit.
Dit inzicht bleek juist: Salsa Shop is inmiddels uitgegroeid tot een keten met zestien vestigingen en een zeventiende in de maak.
Kwaliteit als sleutel tot succes
Wat maakt Salsa Shop zo succesvol? Volgens Wesseling draait alles om kwaliteit. “We roepen intern altijd: ‘Taste is King’. Je kunt marketingboodschappen de wereld in slingeren, maar als het eten niet écht lekker is, dan komen mensen niet terug.” Deze obsessie met smaak heeft ervoor gezorgd dat de keten vrijwel zonder traditionele marketingcampagnes is gegroeid. “Mond-tot-mondreclame is onze grootste kracht. Mensen komen bij ons eten, ervaren de smaak en vertellen het door.
De groei van Salsa Shop
Met zestien vestigingen in Nederland, waarvan negen in Amsterdam, richt Salsa Shop zich momenteel op verdere uitbreiding. “We bouwen nu een flagship store op de Reguliersbreestraat in Amsterdam, een toplocatie met veel traffic en een hoge huur. Het wordt een belangrijke stap voor ons merk.”
Ondanks de snelle groei blijft het concept dichtbij de kernwaarden: vers, gezond en snel. “In minder dan 90 seconden serveren we een warme maaltijd. Dat is de snelheid van fastfood, maar zonder de ongezonde associatie die daarbij hoort”.
Focus op professionalisering en marketing
Tot voor kort groeide Salsa Shop bijna uitsluitend op basis van organische populariteit. Maar nu de keten verder uitbreidt, wordt marketing steeds belangrijker. “We werken samen met mediapartner ZIGT om onze strategie te professionaliseren. Onze aanpak is hyperlokaal: we trekken een cirkel rondom onze restaurants en targeten mensen in de ‘hungry hours’ via digitale advertenties.”
Een andere grote verandering is de herpositionering van het merk. “Onze vorige branding was felgekleurd en speels, maar sloot niet volledig aan op de premium kwaliteit van ons eten. Daarom hebben we een rebranding doorgevoerd waarbij de focus meer op het eten ligt.”
Van Nederland naar Europa?
Hoewel Salsa Shop momenteel voornamelijk in de Randstad actief is, lonkt uitbreiding naar andere delen van Nederland en zelfs daarbuiten. “We hebben al succesvolle vestigingen in steden als Eindhoven en Groningen. Dit bewijst dat er buiten de Randstad ook vraag is naar ons concept,” zegt Wesseling.
Daarnaast ziet hij mogelijkheden op internationaal niveau. “In Londen en de VS is de burrito-cultuur al enorm. We denken dat Europa die trend zal volgen, net zoals dat met sushi is gebeurd. Over een paar jaar zal een burrito net zo vanzelfsprekend zijn als een pizza.”
Groeiambitie: 30 vestigingen in 2027
De komende jaren staat groei centraal. “Ons doel is om in 2027 dertig vestigingen te hebben en de grootste Mexicaanse restaurantketen van continentaal Europa te worden,” zegt Wesseling ambitieus. Maar ondanks de lange termijnplannen blijft hij een pragmatische ondernemer. “Uiteindelijk draait het om elke dag weer leveren: kwaliteit, snelheid en smaak. Als we dat volhouden, groeit de rest vanzelf.”
Met een doordachte groeistrategie, een sterke focus op kwaliteit en een merk dat steeds beter wordt neergezet, lijkt Salsa Shop klaar voor de toekomst. Of zoals Wesseling zelf zegt: “Er komt een burrito-wave aan, en wij zijn er klaar voor.”
Podcastaflevering luisteren?
Benieuwd naar de volledige podcastaflevering? Luister de aflevering op onze Spotify-pagina.