Wat is YouTube? – Alles wat je over YouTube wilt weten
28-02-2020

Wat is YouTube? – Alles wat je over YouTube wilt weten

Iedereen kent YouTube, je weet wel: die website waar je video’s kunt kijken en publiceren. Waar je inspiratie op kunt doen, jezelf een stukje wijzer kunt maken, belangrijke beslissingen kunt onderbouwen met doorslaggevende informatie of jezelf gewoonweg urenlang kunt vermaken. Maar wist je dat het daar niet ophoudt? En dat je nog veel meer kunt met YouTube?

Ken je bijvoorbeeld de onderdelen YouTube Games of YouTube Creator al? Wist je van het bestaan van YouTube Kids? Kijk je wel eens een hele sportwedstrijd Live via YouTube? Of heb je al wel eens een YouTube Premium of Music-account overwogen? In dit artikel beschrijf ik 16 onderdelen van YouTube waardoor jij meer uit dit kanaal kan gaan halen!

Wat is YouTube? – Video’s bekijken en delen

Laten we bij het begin beginnen: YouTube is een website van Google waar gebruikers (kosteloos) video’s kunnen publiceren en bekijken. YouTube werd in 2005 opgericht en is inmiddels 15 jaar later met bijna 2 miljard maandelijkse gebruikers wereldwijd de een-na-grootste website ter wereld. In Nederland kent YouTube ruim 9,1 miljoen gebruikers waarvan 2,8 miljoen dagelijks het platform bezoeken. Een aantal dat al jaren een stijgende lijn vertoont. Het grootste aandeel gebruikers bestaat uit 15 tot 19-jarige Nederlanders waarvan 90% YouTube gebruikt en zo’n 60% zelfs dagelijks inlogt. Maar ook de groep 20 tot 39-jarige Nederlanders is met 79% YouTube-gebruikers (41% dagelijks) niet eens gek veel lager. En de groep 40 tot 64-jarige Nederlanders doet het met 63% YouTube gebruikers (14% dagelijks) ook helemaal niet slecht (Nationaal Social Media onderzoek 2020, Newcom). De basis van YouTube is het delen en bekijken van video’s.

De eerste video ‘Me at the zoo’ werd op 23 april 2005 door medeoprichter Jawed Karim geplaatst.

Omdat video’s delen een belangrijk aspect van YouTube is, vind je bij elke video een ‘delen’ button van waaruit je eenvoudig een video kunt insluiten (embedden), kunt posten op socialmediakanalen als Facebook en LinkedIn, via email, Messages of WhatsApp of middels een ‘simpel’ verkort linkje die je naar wie dan ook kunt opsturen. Daarnaast kan je video’s ook toevoegen aan een afspeellijst of opslaan om later te bekijken.

Video’s insluiten (embedden)

Een populaire manier van video’s delen is door dezen te ‘embedden’ op een website, waardoor deze direct op de website te bekijken is. Een mooi voorbeeld van een ‘ingesloten video’ (embedded video) is de video ‘Me at the zoo’ hierboven. Embedden kan heel eenvoudig door bij de video op ‘delen’ te klikken en te kiezen voor ‘insluiten’. De iframe-code kan je vervolgens als code aan een website toevoegen en de video wordt weergegeven.

Nóg makkelijker: werk je met WordPress, dan is het plakken van de URL in de tekst vaak al voldoende om een video aan de pagina toe te voegen. Bovenstaande video ziet er dan als volgt uit:

Een YouTube kanaal starten

Met een YouTube-kanaal kan je video’s delen die jij zelf hebt gemaakt! Als persoon kan je – wanneer je dit goed doet en interessante video’s deelt via jouw YouTube-kanaal – ook flink geld verdienen als Influencer (zie het volgende kopje). Als bedrijf kan een YouTube kanaal flink bijdragen aan zowel de branding als de verkoop. Video’s worden namelijk 40% sneller gedeeld, waardoor de kans om een grote doelgroep te bereiken flink kan stijgen.

Er zijn verschillende soorten YouTube kanalen die (afhankelijk van het soort kanaal) door jezelf of door meerdere mensen beheerd kunnen worden. Je kunt kiezen uit een van de volgende opties voor een YouTube-kanaal:

  • Een kanaal vanuit je eigen Googleaccount: iedereen met een account op Google heeft zo’n kanaal! Je kunt dus gelijk beginnen.
  • Een kanaal vanuit een merkaccount: het YouTube-kanaal krijgt dan een eigen naam en kan door meerdere personen beheerd worden. Ideaal voor bedrijven of professionele vloggers.

YouTube Influencers

Een influencer is een invloedrijk persoon die content creëert en publiceert. Influencers zijn doorgaans gespecialiseerd in een bepaalde categorie (bijv. reizen, games, mode, technologie of beauty) en hebben een grote groep volgers die over het algemeen allemaal geïnteresseerd zijn (en vaak bevestiging zoeken) in de onderwerpen die door de influencer besproken worden. Om die reden worden influencers vaak ingezet en betaald om producten te promoten die aansluiten bij hun kanaal.

Een voorbeeld van een YouTube Influencer die recentelijk in het nieuws was is NikkieTutorials, die vlogt over beauty-onderwerpen en die met haar kanaal onder andere al 13,2 miljoen abonnees kan bereiken. Je kunt je voorstellen dat het mega interessant is als jouw beauty-product door NikkieTutorials besproken wordt, maar dat een dergelijk gepromoot bericht bij een grote YouTube Influencer dan ook aardig in de papieren loopt. Dat begint bij een paar honderd euro voor een middelgrote influencer, tot bedragen in de tienduizenden euro’s voor een gepromoot bericht door een top-influencer. Daarnaast verdienen influencers ook per weergave van een video. Dat bedrag krijgt overigens iedereen met een beetje lopend kanaal, ga uit van ongeveer een euro per duizend weergaven (schatting). Reken jezelf echter niet gelijk rijk als je wilt gaan vloggen: er is best wat nodig (tijd en doorzettingsvermogen) om hiermee een leuk bedrag binnen te harken.

Adverteren op YouTube

Als YouTube-gebruiker weet je inmiddels wel dat er advertenties bij de video’s getoond worden. Google wil natuurlijk ook geld verdienen. Neemt niet weg dat dit super interessant is voor bedrijven, want met YouTube-advertenties kunnen potentiële klanten bereikt en aangespoord worden om actie te ondernemen wanneer ze naar video’s op YouTube kijken of zoeken. In tegenstelling tot Google Zoeken (tekstadvertenties) en Google Display (banners) is adverteren via YouTube hoofdzakelijk interessant met video’s. Ideaal voor het tonen van een reclamecommercial of brandvideo dus! Er zijn meerdere soorten advertenties waaruit je kunt kiezen, van kort tot lang en van verplicht helemaal afkijken tot te skippen na enkele seconden. Adverteren kan eenvoudig via Google Ads. Mocht je hiermee willen beginnen, dan helpen we hier uiteraard graag bij!

Wil je meer inspiratie opdoen over hoe een YouTube advertentiestrategie eruit kan zien? Kijk dan eens naar de informatie over adverteren op YouTube op de website Think with Google.

Wil jij een YouTube-expert worden? Leer dan alles over YouTube en Google Ads Video in de Skillshop van Google. Denk jij dat je alles weet? Dan kun je dit testen door het Google Ads Video-examen af te leggen, waarmee je aantoont dat je in staat bent goede resultaten te behalen met de videoadvertentie-oplossingen van YouTube en Google. Het examen bevat 50 vragen en je hebt 75 minuten om deze certificering te halen. Je slaagt vanaf 40 goede antwoorden (80%) en je mag je dan een jaar lang gecertificeerd noemen.

Wist je dat: de Amerikaanse president Donald Trump alle advertentieruimte op YouTube in Amerika heeft opgekocht voor de dagen voorafgaand aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen eind dit jaar? In de VS zijn dan op de homepage van YouTube alleen maar advertenties van Trump te zien. De kosten hiervan kunnen oplopen tot zo’n 927.000 euro per dag (bron: Nu.nl).

YouTube Creators

Ga je aan de slag met het publiceren van video’s op YouTube? Dan ben je automatisch een YouTube Creator! Speciaal voor creators is het onderdeel “YouTube Creators” in het leven geroepen waar creators – van startend tot expert – worden aangemoedigd zichzelf te uiten en waar je programma’s en meer kunt vinden die jou kunnen helpen jouw doelgroep én andere creators te bereiken. Een voorbeeld hiervan is YouTube Space waar creators, artiesten met meer dan 10k volgers en bedrijven terecht kunnen voor wereldwijde evenementen en inspiratie.

Daarnaast kan je als Creator ook terecht bij de YouTube Creator Academy, waar je cursussen vindt om jouw kanaal op weg te krijgen; een contentstrategie kunt bepalen; en tips kunt vinden met betrekking tot de productie van video’s, de optimalisatie van jouw kanaal en geld verdienen met YouTube.

YouTube for Artists

Speciaal voor artiesten heeft YouTube het onderdeel ‘YouTube for Artists’ opgericht, wat ze zelf ook wel het “grootste podium ter wereld” noemen. YouTube for Artists laat jou als artiest het meeste uit YouTube halen, volledige controle houden over jouw werk en miljoenen betrokken fans bereiken. Extra’s voor artiesten zijn onder andere uitgebreide opties om contact te hebben en houden met jouw Community, het gebruiken van Live-video’s en het verkopen van kaartjes via YouTube.

Ben je artiest en wil jij ook een officieel artiestenkanaal? Dan moet je wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je een YouTube-kanaal bezitten en beheren dat één artiest of band vertegenwoordigt; moet je kanaal minimaal drie officiële releases bevatten die zijn aangeleverd en gedistribueerd door een distributiepartner van YouTube én mag het kanaal geen beleidsschendingen hebben. Voldoe je aan de eisen? Meld je dan snel aan!

Geen artiest, maar wel meer weten óver artiesten? Bekijk dan via YouTube de muziektrends en topnummers via YouTube Music Charts & Insights.

YouTube VR (360 graden video’s)

Hiermee kan je binnen enkele seconden op de top van een vulkaan staan

Met Virtual Reality (VR) waan je je op plekken waar je nog nooit bent geweest. Met behulp van een scherm en een bril die je ogen afsluiten van de buitenwereld kun je binnen enkele seconden op de top van een vulkaan staan, hartje Londen verkennen vanuit je eigen huis of tegen zombies vechten in een apocalyptische wereld. Deze 180- en 360 graden videotechnieken zijn niet zeer nieuw, maar nog wel volop in opkomst. Dankzij het Virtual Reality-kanaal van YouTube VR (3,29 miljoen abonnees) heb je toegang tot een eindeloos aantal van deze spectaculaire VR-video’s. Je hebt hier wel een VR-bril voor nodig, maar dit kan al zo ‘simpel’ zijn als een kartonnen houder met daarin jouw eigen Smartphone.

Zoals je je inmiddels wel kunt voorstellen heeft YouTube speciaal voor Creators van VR-video’s een aparte YouTube VR-omgeving waar je alle ins- & outs kunt vinden met betrekking tot VR. Ook vind je hier verschillende mogelijkheden om met andere VR-creators in aanraking te komen.

YouTube TV

YouTube noemt YouTube TV zeer bescheiden “De beste allesomvattende TV-streaming service van 2020”. Via YouTube TV kijk je live naar meer dan 70 TV-zenders, sport- en nieuwskanalen, zonder setup-box, contracten of verborgen kosten en inclusief on-demand diensten, terugkijken en opnemen. Mits je in Amerika woont tenminste, want vooralsnog is YouTube TV (helaas) alleen nog maar daar beschikbaar. Voor $49,99 per maand heb je (in Amerika) al toegang met het hele gezin (6 accounts), wat gezien de recente prijzen voor televisie-abonnementen in Nederland een prima alternatief geweest zou zijn.

YouTube Premium

YouTube Premium geeft je toegang tot YouTube en YouTube Music, alleen dan zonder advertenties en indien gewenst ook offline en in de achtergrond (bij vergrendeling van scherm of het gebruik van andere apps). In tegenstelling tot YouTube TV is YouTube Premium wel in Nederland beschikbaar. Er zijn twee abonnementen: een afzonderlijk abonnement en een gezinsabonnement. Bij beide abonnementen krijg je met YouTube Premium de volledige YouTube- en YouTube-Music-ervaring, alleen dan zonder advertenties, met onbeperkte downloads en met de mogelijkheid video’s en muziek in de achtergrond af te spelen. Het verschil tussen de abonnementen is dat je bij het gezinsabonnement met 6 accounts (binnen één huishouden) van de features gebruik kunt maken.

Heb je interesse om YouTube Premium te gaan gebruiken? Dan kan je zonder verdere verplichtingen Premium een maand lang gratis proberen. Bevalt het? Dan kost het afzonderlijke abonnement vervolgens €11,99 per maand en ben je voor het gezinsabonnement €17,99 per maand kwijt (voor 6 personen). Ben je student dan heb je mazzel, dan betaal je namelijk ‘slechts’ €6,99 per maand.

YouTube Music

Met YouTube Music (de Spotify van Google) luister je naar jouw favoriete nummers in een interface die gericht is op het luisteren van muziek. In vergelijking met de interface van YouTube ligt er in de Music-interface veel meer focus op het zoeken naar en ontdekken van muziek. Mede door gebruik te maken van gepersonaliseerde afspeellijsten, aanbevelingen, wachtrijen en het shuffelen van muziek. De nadruk ligt minder op reacties, delen en de video’s (hoewel je die wel kunt bekijken). YouTube Music heeft een aparte app en een desktop-versie en is in de basis gratis te gebruiken (met advertenties). Bovendien werkt Music natuurlijk ook weer naadloos samen met YouTube Artists waardoor je ook als eerste officiële releases van je favoriete artiesten doorkrijgt.

Vind je advertenties op YouTube prima en heb je dus geen behoefte aan YouTube Premium, maar ben je de advertenties op YouTube Music zat en wil je daarnaast overal en altijd muziek luisteren? Dus ook offline in het vliegtuig of terwijl je jouw telefoon vergrendeld hebt? Dan is YouTube Music iets voor jou! Ook YouTube Music kun je een maand gratis proberen, daarna betaal je €9,99. Evenals YouTube Premium zijn er voor Music ook gezins- en studentenabonnementen beschikbaar.

YouTube Films

Ook ik heb tijdens de zoektocht naar alle mogelijkheden van YouTube nieuwe diensten ontdekt. Een daarvan is YouTube Films (en Series), de videotheek van YouTube. YouTube Films is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Netflix, want via Films koop of huur je één specifieke film in plaats van dat je een abonnement afsluit om alle films te kunnen bekijken (een abonnementsvorm voor YouTube Films heb ik (nog) niet kunnen vinden). De prijzen verschillen per film of serie. Ik heb films gezien die HD voor €5 te koop waren (vaak oudere of B-films), maar de meeste (goede) films kosten rond de €12,99 voor de HD-variant. De SD-variant (mindere kwaliteit) is een euro of 2 goedkoper. Mocht je op Netflix dus niet kunnen vinden wat je zoekt, dan slaag je wellicht wel met YouTube Films.

YouTube Gaming

Binnen de YouTube Gaming sectie kan je terecht voor een eindeloze stroom aan (live) videostreams van gamende mensen. Kijk jij het liefst naar Fortnite (37k kijkers wereldwijd), Counter-strike (99k kijkers wereldwijd), Battleground (94k kijkers wereldwijd) of een hele andere game? De mogelijkheden zijn in ieder geval eindeloos voor iedereen met een game-hart. Tijdens de (live)streams kun je meekijken en luisteren met de speler en daarnaast is er een mogelijkheid om te chatten met de rest van het publiek.

Ben jij fervent gamer? Dan kun je ook jouw eigen games gaan streamen en óók daarmee valt goed geld te verdienen, mits je een beetje goed én origineel bent natuurlijk.

YouTube Live

YouTube Games is een onderdeel is van YouTube Live, echter kan je met YouTube Live nog véél meer soorten Live-events kijken én streamen. Enkele voorbeelden van streams die je kunt bekijken zijn:

  • Sportevenementen: op dit moment zijn de testdagen van de Formule 1 bijvoorbeeld live.
  • Nieuwszenders: kijk bijvoorbeeld live naar Skynews
  • Technology: ooit live naar de constructie van het SpaceX Boca Chica ruimteschip willen kijken? Dat kan 24/7!
  • En ga zo maar door..

Wil je zelf Live-streamen? Dat kan binnen no-time geregeld worden, als je maar een YouTube-account hebt en even verifieert dat je geen robot bent! Je kunt vervolgens realtime en op een eenvoudige manier je publiek bereiken. Of je nu een videogame streamt, een live vraaggesprek organiseert of lesgeeft. Streamen doe je via YouTube Studio en kan o.a. met behulp van een webcam, een smartphone of met behulp van een programma.

YouTube Kids

Een dag doorbrengen met je kinderen was nog nooit zo relaxed: Brandweerman Sam en Peppa Pig zorgen voor het vermaak terwijl jij doet waar je zin in hebt, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat er ongewenste beelden of advertenties voorbijkomen. Met YouTube Kids wordt YouTube een veilige plek voor kinderen. Hier kunnen ze op een eenvoudig en leuke manier zelfstandig YouTube verkennen. Je beslist als ouder zelf welke content jouw kinderen kunnen bekijken. Daarbij kan je door een timer in te stellen de dagelijkse schermtijd beperken. Ook kan je video’s of kanalen blokkeren, en nog veel meer. Je kunt met één account tot acht kinderen toevoegen met elk hun eigen instellingen. Wel zo fijn als je bijvoorbeeld een kind van 2 en een kind van 6 hebt. YouTube Kids is beschikbaar via de desktop óf via een losse app.

Met de gratis versie van YouTube Kids zijn er al bijna geen reclames meer en alle reclames zijn ‘veilig’ en gericht op kinderen. Wil je helemaal geen reclames meer? Kies dan voor het YouTube Premium abonnement.

Nieuwe functies uittesten

Vind jij het leuk om te pionieren? Kijk dan om de zoveel tijd eens of er experimentele nieuwe functies uit te proberen zijn. Op het moment van schrijven zijn er helaas geen bètafuncties beschikbaar, maar er verschijnen regelmatig functies die ook jij uit kunt proberen én waarvan jij Google kunt laten weten wat je ervan vindt. Let wel op: je kunt slechts één bètafunctie tegelijk testen en elke functie is slechts beperkte tijd beschikbaar.

Tot slot

Heb jij het helemaal tot hier gered? Dan ben je ongetwijfeld weer een stuk meer over YouTube te weten gekomen! Mis je nog functies of zou je nog wel meer over een van bovenstaande functies te weten willen komen? Laat het dan zeker weten! Ook als er nog vragen zijn. Uiteraard horen we het ook graag als we kunnen helpen met adverteren op YouTube. Neem dus gerust contact met ons op.