Wordt Black Friday een zwarte dag voor adverteerders?
29-09-2021

Wordt Black Friday een zwarte dag voor adverteerders?

Goed nieuws voor alle zwartkijkers: 26 november is het weer zo ver en kunnen zij hun leven weer een beetje kleur geven. Het is dan namelijk Black Friday, de dag dat de consument wordt overspoeld met allerhand aanbiedingen. Black Friday is – natuurlijk – ontstaan in de Verenigde Staten en start traditiegetrouw de dag na Thanksgiving, de vierde donderdag in november.

Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen, maar inmiddels doen zelfs de buurtsuper en bakker om de hoek vrolijk mee. En niet zonder effect want in 2020 zijn er in Nederland op Black Friday zo’n 4,65 miljoen transacties gedaan, voor een geschatte 395 miljoen euro (bron iDeal). Wederom een groei t.o.v. het jaar ervoor; inschatting is dat er circa 50 procent meer aankopen met iDEAL zijn gedaan. Overigens verbleken deze cijfers bij de omzet van Single’s Day in China, waar alleen al bij online warenhuis Alibaba voor 65 miljard euro werd besteed. Ook in Nederland zien we de trend dat aankopen op dit soort dagen meer en meer online plaatsvinden.

En veel minder spontaan. Liet men zich in het verleden nog verleiden door de unieke kortingsacties die adverteerders op deze dag in petto hadden, anno 2022 shopt de consument met een duidelijk vooropgezet plan. Grote of dure aankopen worden gedurende het jaar uitgesteld om tijdens Black Friday tegen een sterk gereduceerd bedrag toe te slaan. Een aankoop waarop men zich al ver voor Black Friday gaat oriënteren en die ook niet meer per sé op de dag zelf hoeft plaats te vinden. De meeste kortingsacties zijn inmiddels opgerekt tot Cyber Monday, de maandag na Black Friday, en in sommige gevallen zelfs de hele week gelden.

De bomen en het bos

Hierdoor wordt het voor adverteerders wel steeds moeilijker om momentum te pakken. Want als iedereen gedurende langere tijd zijn spullen in de korting gooit, val jij met je 20% kortingsactie niet meer op. Sterker nog, het lijkt erop alsof de consument zich steeds meer afsluit voor al die schreeuwerige acties op tv, radio en online (nu al voor 25 miljoen euro, exclusief facebook/google) en lekker zijn eigen plan trekt.

Wordt Black Friday 2021 hiermee letterlijk een zwarte dag voor veel adverteerders? Dat hoeft niet. Men zal alleen iets meer moeite moeten doen om bij consument op de radar te komen. De oplossing moet niet gezocht worden in nog meer GRP’s en impressies uitleveren gedurende één dag, maar je structureel verdiepen in je doelgroep en wat die motiveert jouw merk op het wensenlijstje te zetten. Met die inzichten in je achterzak kun je ook op Black Friday het verschil maken.

Meer weten over hoe jij met je merk in hoofd en hart van je doelgroep kunt komen? Neem dan contact met ons op.

Jack van den Burger
Jack van den Burger
Strategy Director