YouTube campagnes voorzien van een kwaliteitsimpuls
28-01-2021

YouTube campagnes voorzien van een kwaliteitsimpuls

In de markt heerst er al jaren ontevredenheid over de mogelijkheden om YouTube campagnes te draaien zoals marketeers zouden willen. We kennen allemaal de discussies over adverteren met merken voor gevoelige video’s op YouTube of de uitlevering op kindercontent. Middels targeting op Google-profielen, gebaseerd op iemands interesse, koopintentie en demografische gegevens wordt gegarandeerd dat de doelgroep bereikt wordt. Echter willen we de doelgroep bereiken voor video’s die geen afbreuk doen aan het merk van de adverteerder.

Google (eigenaar van YouTube) heeft moeite om video’s die niet geschikt zijn voor advertenties te filteren richting de adverteerder. Channel Factory springt hier op in door een techniek te ontwikkelen die een selectie van kanaallijsten maakt die, zoals zij zelf noemen, ‘brand-suitable’ en ‘brandsafe’ zijn. Waarbij er per klant en campagne bepaald kan worden op welke kanalen wel en niet geadverteerd zal worden.

Dagelijks wordt er een gigantische hoeveelheid aan videocontent op YouTube geplaatst. Ongeveer 500 uur aan videocontent per minuut. De techniek van Channel Factory scant al deze video’s op een aantal elementen. De standaard elementen als de titel van de video, de beschrijving, comments en de tags die mensen meegeven aan de video. Veel beheerders van kanalen weten echter al welke tags en categorieën ze moeten hangen aan hun kanaal om de meeste inkomsten uit advertenties te genereren. Vandaar dat Channel Factory verder gaat dan dat, veel verder…

De belangrijkste elementen die Channel Factory meeneemt in het beoordelen van de video’s is de kwaliteit van de videoproductie en het audiotranscript. Er wordt technologie gebruikt om alle woorden die gesproken worden in de video uit te lezen. En zo worden video’s beoordeeld op het taalgebruik. Video’s waarin het taalgebruik duidt op content die niet geschikt is voor advertenties worden op die manier gefilterd. Aan de hand van het audiotranscript wordt ook bepaald waar de video’s over gaan.  Daarnaast beoordeelt Channel Factory per video de inhoud van de comments op de video’s en hoeveel likes en dislikes de video genereert. Dit zegt iets over de populariteit en het sentiment van de video.

Aan de hand van alle video’s die zijn geüpload op een kanaal wordt beoordeeld in welke IAB-categorie het kanaal valt en of deze geschikt is voor adverteerders. Op deze manier ontstaat er niet alleen een lijst van kanalen waar het veilig is voor adverteerders om gezien te worden, maar ook een lijst van kanalen waar de doelgroep te vinden is.

De samenwerking die ZIGT aangaat met Channel Factory zorgt ervoor dat campagnes op YouTube van hoge kwaliteit zullen zijn. De tools ontbraken voorheen om YouTube optimaal in te kopen, waardoor er veel manueel werk in ging zitten om brandsafe kanaallijsten op te maken. Dit proces wordt nu geautomatiseerd!