ZIGT geeft 100% onafhankelijk advies
20-02-2023

ZIGT geeft 100% onafhankelijk advies

In ZIGT op Groei gaan we met toonaangevende Nederlandse bedrijven in gesprek over hun groeistrategie. Maar hoe zit dat eigenlijk bij ZIGT zelf?

Hoe is het bedrijf succesvol geworden en wat zijn de toekomstplannen? Algemeen directeur Rogier Bruggeman doet graag een boekje open. ZIGT is begonnen als media-adviesbureau en is in zijn 21 jarige bestaan uitgegroeid tot een toonaangevend bureau in de Benelux. In die jaren heeft ZIGT de dienstverlening flink verbreed. Waarom werd daar voor gekozen?

Partner in de boardroom

“Verbreding was nodig om twee redenen”, begint Bruggeman. “Ten eerste willen klanten tegenwoordig weten wat ze concreet aan je hebben. Dan moet je kunnen aantonen wat werkt om hun groeidoelstelling te realiseren én je moet kunnen bijsturen als de doelen niet behaald worden. Er is dus meer nodig dan media-advies en media-inkoop. We hebben daarom ook een strategy team dat onderzoek doet, bijvoorbeeld naar doelgroepen en naar de effectiviteit van media-inzet. Daarnaast richten we ons op performance, met name van de always on kanalen die het hele jaar gestuurd worden op return on investment. En ten slotte is er een creatieve tak om ook optimalisatie in uitingen te kunnen doorvoeren, of het nu gaat om websites, banners of ander materiaal. Doordat we een compleet pakket bieden, hebben we ons ontwikkeld tot een strategisch partner in de boardingroom die belangrijke investeringsbeslissingen maakt.”

Transparant en onafhankelijk

De tweede reden om de dienstverlening uit te breiden, was voor ZIGT overleven. Een klein, algemeen bureau wordt eerder overgenomen. Bruggeman: “Mijn adagium is: go big or go niche. Ofwel je investeert, doet aan schaalvergroting en wordt sterker, ofwel je focust je op een specialisatie. Dan kun je klein blijven, maar wel de beste worden in jouw soort.” Toch dankt ZIGT de groei niet alleen aan het feit dat ze nieuwe diensten hebben aangesloten. Ook het verdienmodel is aantrekkelijk voor klanten. “We zijn heel transparant”, aldus Bruggeman. “Klanten weten dat zij onze enige broodheer zijn, we worden niet betaald door medialeveranciers in ruil voor sturing. Omdat we geen deel uitmaken van een internationale keten, kun je erop vertrouwen dat ons advies 100% onafhankelijk is en niet gestuurd wordt door belangen van anderen. Dat geeft vertrouwen en klanten zijn daarom ook bereid om hun data met ons te delen. Belangrijk, want als wij inzage hebben in hoe het gaat met het bedrijf en kunnen we nog beter sturen op businessresultaat.”

Zorgen voor effectiviteit

Het businessresultaat van de klant is dus leidend in de aanpak van ZIGT. Simpel gezegd: het bureau wil dat een klant het maximale uit zijn geïnvesteerde media-euro’s haalt. “Als een bedrijf bij ons aanklopt met een mediavraag, kijken we eerst of het zinvol is om daar op dat moment al grootschalig geld aan uit te geven”, geeft Bruggeman aan. “Eerst moeten alle facetten op orde zijn. Soms moet de positionering van het merk beter om een effectievere een mediacampagne te starten. Dan zorg je ervoor dat je niet alleen je media-kpi’s haalt, maar ook de business-kpi’s.”

Relevante data verzamelen

Maar hoe zorgt ZIGT voor het beste resultaat? Welke data gebruiken ze en is bijsturen altijd mogelijk? “Als bureau kun je van alles uitmeten, maar daar moet je wel mee oppassen”, aldus Bruggeman. “Als je heel veel data bij elkaar brengt, weet je niet meer waar je naar zit te kijken. Maak daarom een heldere keuze in je doelstelling: wat wil je bereiken? Als je stuurt op specifieke kpi’s, meet je vooral op zaken die daarvoor  relevant zijn. Andere data kunnen wel dienen als verdieping, natuurlijk. En toegegeven: bijsturen kan niet altijd voor alle kanalen even snel. Maar we kunnen altijd learnings meenemen voor de volgende flight.”

Bestaande klanten zorgen voor groei

Waar zitten de groeikansen voor ZIGT in 2023? Bruggeman: “We gaan vol inzetten op de Belgische tak waar we 11 jaar geleden gestart zijn. Daar willen we de digitale tak en de always on performance versterken. Voor Nederland zit de groei bij de bestaande klanten. We hebben de afgelopen jaren overnames gedaan in Utrecht, Tilburg en Arnhem en die bureaus zijn nu sinds 1 januari ook actief onder de naam ZIGT. Met die nieuwe locaties hebben we er veel klanten bij gekregen die nog maar in één onderdeel van ons bedrijf actief zijn. Daar zien we kansen om een bredere scope of work voor elkaar te krijgen en kanaaloverstijgend te sturen, waardoor die klanten betere resultaten behalen. Dat is dus groeipotentieel voor onze klanten, maar ook voor onszelf.”