ZIGT wint AMMA met ‘Wie de boer niet kent’ campagne
Wat doe je als boerensector als je het gevoel hebt dat de beeldvorming over jouw sector volledig buiten je om wordt bepaald? Je jezelf niet herkent in wat er over je gezegd en geschreven wordt? Hoe zorg je ervoor dat mensen zich openstellen voor jouw kant van het verhaal zonder direct de confrontatie op te zoeken?
Met dit vraagstuk, klopten een aantal organisaties uit de agrarische sector begin 2022 aan bij ZIGT.
Het veranderen van de beeldvorming of attitude bij het grote publiek is een complex traject. Zeker als het zich afspeelt in een dynamisch krachtenveld (politiek, boerenprotesten) is het voortdurend aftasten wat werkt en wat niet. Te hard schreeuwen kan leiden tot weerstand bij de een, te zacht fluisteren tot niet gehoord worden door een ander.
Inzichten uit ons onderzoek deden ons doen besluiten om geen ‘reguliere’ mediacampagne te voeren, maar Nederland te bereiken en te raken met unieke verhalen. Verhalen zoals alleen de boer zelf zou vertellen: recht uit het hart en in duidelijke taal. Het voorzag de burger van de noodzakelijke informatie die hij nodig had om zelf een mening te kunnen vormen over de agrarische sector.
I.s.m. productiebedrijf ICP, hebben we een tv-programmaformat ontwikkeld waarin presentator Jamie Trenité (vergezeld door BN’ers) bij uiteenlopende boerenbedrijven op bezoek gaat om met eigen ogen te zien hoe het er daaraan toegaat.
De verhalen werden voor het grote publiek op RTL4 uitgezonden. Voor het tweede seizoen hebben we uiteraard qua kijkcijfers de lat nog wat hoger gelegd en hebben we het tv-programma ondersteund met een multimediale campagne op out-of-home, print en online mediakanalen.
Donderdag 20 april was het zover: de uitreiking van de AMMA Awards. Als ZIGT waren we genomineerd binnen het domein ‘Masters of Impact’, in de categorie wissel AMMA van het Jaar voor Wie de boer niet kent; hoe je in tijden van crisis de regie pakt. En niet alleen hebben we de regie gepakt, maar ook de wissel bokaal in ontvangst mogen nemen! Een mooie kroon op ons werk. Shout out naar de intensieve en fijne samenwerking met Stichting Wie de boer niet kent en I Care Producties!
Volgens het juryrapport:
‘Deze case beschreef de ware kracht van media en communicatie. Met human storytelling wordt keihard gestuurd op verandering in beeldvorming, maar met behoud van nuances. De wissel AMMA is immers een impact prijs en dat maken ze meer dan waar. Niet alleen qua resultaten op de media KPI’s. De bewezen aanpak lijdt daadwerkelijk tot veranderde beeldvorming blijkt uit onderzoek.’
Op dit moment zijn wekelijks op zaterdag 17.00 uur bij RTL4 de herhalingen te zien en hebben we 4 (nieuwe) podcasts die te beluisteren zijn via www.wiedeboernietkent.nl en de bekende podcastapps. En we zijn nog niet klaar …, dus stay tuned voor alweer seizoen 3 van Wie de boer niet kent: te zien vanaf zaterdag 7 oktober bij RTL4!