Zomer op Pinterest – Dé hotspot voor ieder merk
De zomer is aangebroken en dat is overal merkbaar. De temperaturen stijgen, het assortiment waterijsjes in de supermarkten slinkt en elk weekend staan er verschillende festivals op de agenda. Het is dan ook geen verrassing dat het Pinterest Playbook voor het derde kwartaal volledig gericht is op de zomer. Hoewel de mogelijkheden op Pinterest op het eerste gezicht beperkt lijken, kun je hier als merk goed op inspelen.
Het Pinterest Playbook is ontwikkeld om in te spelen op het zoekgedrag van gebruikers, al lang voordat ze op zoek gaan naar inspiratie. Zo begint bijvoorbeeld de inspiratie voor de zomervakantie al in het tweede kwartaal van het jaar, terwijl het weer nog koel en regenachtig is. Om optimaal resultaat te behalen, is het van groot belang om op tijd de juiste aanknopingspunten te vinden. Gelukkig kunnen deze thema’s en zoektermen uit het Playbook je hierbij helpen:
Home decor
Pinterest wordt voornamelijk gebruikt als inspiratiebron. Vooral in het derde kwartaal van dit jaar zal dit grotendeels zijn voor mensen die hun huis en tuin willen opknappen en opvrolijken. Zoektermen zoals “kleine tuin inspiratie” en “achtertuin makeover” zijn slechts enkele voorbeelden van de populaire zoekopdrachten in deze periode. Nieuwe kleuren, tuinactiviteiten en vrolijke decoraties behoren tot de belangrijkste categorieën waar gebruikers naar op zoek zijn.
Reizen
Het onderwerp reizen is een bekend thema op Pinterest. Elk jaar gebruiken Pinners het platform om zich voor te bereiden op hun vakantie. Maar wist je dat gebruikers het platform ook raadplegen voor praktische informatie? Zo zoeken ze bijvoorbeeld naar “kampeerhacks” of “strand essentials”. Deze termen, samen met “roadtrips” en “Europese bestemmingen”, vormen de belangrijkste trends binnen dit onderwerp. Als merk kun je hen helpen bij hun zoektocht naar de juiste bestemming of ondersteunen bij het boeken van een reis.
Eten & drinken
Samen picknicken, lange zomeravonden of barbecuefeesten zijn misschien wel dé momenten waar iedereen naar uitkijkt in de zomer. Maar er moet natuurlijk wel iets lekkers op tafel staan. Hiervoor zijn gebruikers aan het kijken naar “fingerfood hapjes koud” en “zomer salades”. Frisse salades, fruitige maaltijden en zomerse drankjes hebben hierin de boventoon. Heb jij jouw zomermenu al samengesteld?
Fashion
Een zomer vol verschillende gelegenheden vraagt om een goed gevulde kledingkast, zodat je er op en top uitziet. Dit varieert in zoektermen van “casual jurk” en “pride outfit ideeën” tot “herenschoenen casual”. Of je nou op zoek bent naar vintage fashion of iets voor een specifiek moment, zoals de ‘back to school’ fase, op Pinterest vind je alle fashion inspiratie die je nodig hebt.
Beauty
Bij mooie outfits horen natuurlijk ook de beste looks. Ook hierin is terug te zien dat de ‘back to school fase’ een belangrijk moment is. Met zoektermen zoals “back to school kapsel” en “back to school make-up” laten gebruikers zien zich al ver van tevoren te willen voorbereiden. Maar maak je geen zorgen: de klassieke “festivalhaarinspiratie” blijft dit jaar ook populair als thema.
Conclusie
Het Playbook en haar thema’s laten zien dat Pinners met vele verschillende zoektermen en combinaties gemakkelijk hun specifieke inspiratie kunnen vinden. Wat ze zoeken, kan van moment tot moment verschillen. Het ene moment zoekt iemand naar een jurk voor het eindexamengala, terwijl ze de volgende dag op zoek gaat naar inspiratie voor het inrichten van haar studentenkamer. Kies daarom een specifiek moment waarop je met jouw merk wilt inhaken en wees onderdeel van de reis die je doelgroep op het platform maakt.
Benieuwd wat voor jou het beste moment is of welke haakjes er voor jouw merk zijn? Ons social team denkt hierin graag met je mee. Neem gerust contact op met social@zigt.nl.