Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
A74-hero
  1. Home
  2. Actueel
  3. Checklist voor google ads optimalisaties zo vergeet je niets
Nieuws
30 juni 2023

Checklist voor Google Ads-optimalisaties: zo vergeet je niets!

Dit artikel werd eerder ook gepubliceerd op Frankwatching.

Als je een Google Ads-account beheert, dan ben je druk met optimalisaties. Je wil immers het maximale resultaat behalen en blijven groeien. Doordat je continu in een account bezig bent, is het logisch dat je je kunt verliezen in details, of juist in bulk grote slagen aan het maken bent.

Als houvast helpt het je daarom om af en toe te checken waar je staat en wat slim is om wel of niet te optimaliseren. Zo vergeet je niets en voorkomt dit overbodige optimalisaties!

Beginfase

Het is zover, je hebt goed nagedacht over de opzet van je Google Ads-campagnes en ze staan eindelijk live. Dacht je dat je klaar was? Het begint nu pas! Door wijzigingen in de markt, concurrentie, zoekgedrag of je eigen bewegingen (zoals wijzigingen in aanbod of focus) stopt het werken aan een Google Ads-account nooit.

Maar, als je campagnes net live staan is het belangrijk om eerst data te verzamelen. Bovendien zal Google de tijd nodig hebben om door een leerfase te gaan. Geef je campagnes de kans en laat ze even met rust. Door verschillende factoren, zoals je budget of gebruikersaantallen, is hier geen standaardperiode voor. Denk hierbij eerder aan twee tot drie weken dan twee tot drie dagen.

In de beginfase kan je wel alvast kijken of je verkeer goed binnenkomt in bijvoorbeeld Google Analytics en of er geen advertenties of extensies worden afgekeurd.

Dagelijks

Waar je mee kunt beginnen is het monitoren van budget en niet relevante/verkeerde zoektermen direct uitsluiten. Probeer hier zoveel mogelijk naar trendlijnen te kijken in plaats van naar het uitsluiten van zoektermen met maar enkele vertoningen of klikken. Ook dit ligt aan de grootte van je account. Je kunt bijvoorbeeld denken aan zoektermen die al €5 euro hebben gekost (of iets anders relatiefs), of al minimaal 30 vertoningen of klikken hebben gehad.

Wekelijks

Het ligt eraan hoeveel tijd je voor een account hebt of er zelf aan kwijt wil zijn. Basisoptimalisaties zijn het opschonen van zoektermen en plaatsingsrapporten en het monitoren van je biedingen en budgetten. Als je meer tijd hebt, kun je inspiratie opdoen bij het volgende kopje.

Tip: gebruik aangepaste kolommen om snel te kunnen zien of je op schema bent of te ontdekken waar je nog impact kunt maken.

Maandelijks

Bij maandelijkse optimalisaties kan je denken aan het opzetten van experimenten. Denk hierbij aan het testen van andere biedstrategieën, het dooroptimaliseren van advertenties, doelgroepen of de opzet van een nieuw campagnetype.

Kwartaal of langer

Over een langere tijd is het goed om even uit te zoomen. Denk hierbij aan een kwartaal of eens per halfjaar. Een voorbeeld hiervan is kritisch kijken of landingspagina’s nog goed aansluiten op de zoektermen of dat de focus eventueel veranderd moet worden. Om je hiermee te helpen kan je inspiratie opdoen met onderstaande checklist! Deze checklist is overigens ook handig bij een audit.

  1. Account hygiene

    • Gebruik je (bij alle advertenties) RSA’s?
    • Zijn er afgekeurde advertenties of extensies?
    • Zijn er zoekwoorden die niet (of nauwelijks) worden weergegeven?
    • Welke aanbevelingen zijn er aangevinkt en worden dus standaard toegepast?
    • Welke overige aanbevelingen zijn het overwegen waard?
  2. Doelen & conversies

    • Wat is het primaire doel van het Google Ads-account?
    • Wat zijn de harde/zachte conversies?
    • Is er voldoende conversiedata om te sturen op een TCPA of TROAS?
    • Wat is de gewenste ROAS of CPA?
  3. Meting & koppelingen

    • Is de koppeling met Google Analytics (4) gemaakt?
    • Zijn alle gewenste conversiepunten (correct) ingesteld?
    • Gebruik je de Google Ads-pixel en enhanced conversions?
    • Is consent-mode actief?
    • Welk attributiemodel gebruik je?
    • Gebruik je externe attributie-software?
    • Zijn Google Merchant Center en Search Console gekoppeld?
    • Is YouTube gekoppeld?
  4. Accountstructuur

    • Is de campagne-opzet logisch, consistent en eenvoudig te filteren?
    • Zijn de advertentiegroepen logisch?
    • Zijn de branded zoekwoorden uitgesloten in non-branded zoekcampagnes?
    • Gebruik je campagnegroepen? En zijn deze logisch?
  5. Campagne instellingen

    • Staan de locatie-instellingen juist ingesteld? Zo niet, hoeveel budget gaat er naar andere landen/plaatsen?
    • Staan de zoekpartners aan? Zo ja, wat is de performance van dit netwerk?
    • Gebruik je (bijvoorbeeld apps) uitsluitingen?
    • Zijn er accountdoelen ingesteld?
    • Is er een marketingdoel ingesteld?
    • Staan de taalinstellingen goed?
    • Staat advertentieroulatie aan?
  6. Bid management

    • Gebruik je automatische (portfolio) biedstrategieën?
    • Zijn er zoekwoorden die een relatief hoge CPC hebben?
    • Zijn er zoekwoorden die een te laag bod hebben?
    • Welke dagen of tijdstippen converteren minder goed?
    • Gebruik je een advertentieplanning?
    • Is er een gedeeld budget?
    • Zijn er zoekwoorden die slecht presteren over langere periode afgeboden/onderbroken?
  7. Zoekwoorden

    • Worden zoekwoorden getriggerd in andere advertentiegroepen?
    • Zijn er irrelevante zoekwoorden in het zoektermenrapport die nog niet uitgesloten zijn?
    • Zijn er zoekwoorden die veel vertoningen hebben maar niet (of nauwelijks) klikken en dus je CTR negatief beïnvloeden?
    • Kun je een DSA-campagne/adgroup overwegen?
    • Zijn er nog relevante zoekwoorden die momenteel nog niet in het account staan?
  8. Apparaten

    • Zijn er grote prestatieverschillen op apparaatniveau?
    • Zijn er bodaanpassingen op apparaatniveau?
  9. UA/GA4 performance metrics

    • Zijn er campagnes/ad groups met een (te) hoge bounce rate?
    • Hoe verhoudt de pagina’s per sessie zich met het site-gemiddelde? (Indicatie van de kwaliteit van het verkeer dat ingekocht wordt.)
  10. Advertentieteksten

    • Zijn de (organisatie) USP’s écht onderscheidend?
    • Worden de juiste CTA’s (call-to-actions) in de tekst verwerkt?
    • Zijn de zoekwoorden verwerkt in de kop en beschrijving?
    • Gebruik je Keyword insertion?
    • Benoem je de kenmerken van de dienst of het product?
    • Gebruik je meerdere RSA’s per ad group?
  11. Extensies

    • Hebben alle campagnes ten minste 4 actieve sitelinks inclusief beschrijvingen?
    • Zijn locatie extensies toepasbaar?
    • Verzamel je reviews? Indien ja, wordt dit ingezet als extensie?
    • In hoeverre sluiten de extensies aan op het thema van de campagne?
    • Zijn er automatische extensies geactiveerd?
  12. Veilinggegevens

    • Wat is het ‘verloren vertoningspercentage toppositie’ in de best presterende campagne(s)?
    • Wie zijn de grootste concurrenten?
    • Wat kun je leren van hun advertenties/landingspagina’s?
  13. Kwaliteitsscores

    • Wat zijn de kwaliteitsscores van het account?
    • Welke campagnes hebben de laagste kwaliteitsscores en waarom?
  14. Landingspagina’s

    • Wat is de ervaring op de landingspagina’s score?
    • Is er een goede CTA aanwezig?
    • Zijn de USP’s benoemd?
    • Kan men makkelijk converteren?
    • Is er voldoende overtuigingskracht?
    • Hoe is de performance van de landingspagina en website? (denk aan pagespeed, CLS…)
  15. Doelgroepen

    • Gebruik je doelgroepen zoals remarketing (ter observatie/targeting, RLSA)?
    • Hoe is de performance per doelgroep?
    • Zijn er biedingen op doelgroepniveau?
    • Is er een klantenlijst aanwezig in het account?
  16. Experimenten

    • Experimenteer je actief in het account?
    • Zo ja, zijn er nog andere experimenten die relevant zijn?
  17. Performance Max

    • Staat de optie voor url-uitbreiding aan of uit?
    • Als het vorig antwoord ‘aan’ is: welke pagina’s gebruik je als landingspagina?
    • Zijn er irrelevante plaatsingen en kunnen we die uitsluiten [accountniveau]?
    • Optioneel: is branded uitgesloten (en opgevangen met een andere campagne)?
  18. Automatische aanbevelingen

    • Zijn automatische aanbevelingen actief?
    • Worden er aanpassingen gedaan door Google die de performance kunnen schaden?
  19. Geschiktheid van content

    • Welk voorraadtype is geselecteerd?
    • Gebruik je uitgesloten gevoelige content zoals grof taalgebruik en gevoelige sociale kwesties?
    • Mits relevant: zijn ‘All apps’ uitgesloten (vaak slechte plaatsingen)?

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases
A56-thumbnail

Effectieve promotiecommunicatie door Welkoop: Van test naar always-on

  • Strategy & Insights
  • Performance
A60-thumbnail

Het succes van verschillende doelgroepen aanspreken met Durexshop en Condoom.nl

  • Strategy & Insights
  • Performance

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Afbeelding Big tech artikel

Big Tech domineert de Nederlandse advertentiemarkt: gemak boven alles

Nieuws
23 april 2025
Afbeelding van ads

Online advertising: zichtbaarheid is geen garantie voor effectiviteit

Nieuws
22 april 2025
positie in blokken

Wat is de CTR van topposities in Google (2025)? Dit onderzoek geeft je inzicht

Nieuws
03 maart 2025
Duurzaamheid header

De mediabranche moet duurzaamheid structureel op de agenda zetten

Nieuws
24 februari 2025
A73-thumbnail

Effectieve oplossingen voor lead generation advertenties in Google Ads met Offline Conversion Tracking

Nieuws
15 mei 2024