5 handige tips voor het optimaliseren van je websitecontent
10-10-2024

5 handige tips voor het optimaliseren van je websitecontent

Dit artikel is ook gepubliceerd op Frankwatching.

Na weken van hard werken is het eindelijk zover: de lancering van een gloednieuwe website. De designers hebben in elke fase van het ontwerp met alle details rekening gehouden. Toch worden er bij het vullen van de content door de gebruikers van de website vaak dezelfde fouten gemaakt.

Zonde, vooral omdat er zoveel tijd en moeite is gestoken in het ontwikkelen van een gloednieuwe en geoptimaliseerde website. Gelukkig kun je met een paar simpele aanpassingen de gebruiksvriendelijkheid verbeteren. Wij delen onze top 5 tips.

1. De kracht van witruimte

Tijdens de designfase komen regelmatig opmerkingen als “Er zit veel witruimte tussen” en “Alles moet boven de fold staan” voorbij. Hoewel belangrijk is wat zich boven de fold bevindt (het deel van een website wat zonder te scrollen zichtbaar is), is de balans tussen de inhoud en witruimte minstens zo cruciaal. Witruimte zorgt voor overzicht en leesbaarheid, waardoor de gebruiker gemakkelijker de belangrijkste informatie kan verwerken.

En dit is dus niet alleen maar toe te passen in het ontwerp van de website. Ook tijdens het vullen van de content kan je gebruikmaken van duidelijke witruimtes en koppen in de tekst. Een nette, strategisch geplaatste pagina met witruimtes presteert veel beter dan een volle, rommelige pagina. Het draait dus niet om het vullen van de pagina met zoveel mogelijk elementen, maar om het kiezen van de juiste.

Afbeeldingen witruimte

2. Maak actie aantrekkelijk

Buttons zijn een van de belangrijkste onderdelen van een website. Ze leiden de gebruiker naar gewenste acties, zoals een aankoop, inschrijving voor een nieuwsbrief of aanvraag van informatie. Toch zien we vaak dat buttons verkeerd worden ingezet. Een call-to-action (CTA) werkt niet als tien knoppen op één pagina met elkaar concurreren.

En ook de tekst in de button is van groot belang: een knop met ‘klik hier’ zegt niets over wat de bezoeker kan verwachten. Kies daarom in plaats daarvan voor duidelijke aansprekende teksten zoals ‘Start je gratis proefperiode’ of ‘Ontvang meer informatie’. Dit zorgt voor een heldere en aantrekkelijke CTA.

Afbeelding maak actie aantrekkelijk

3. Vermijd tekst in afbeeldingen

Het plaatsen van teksten in afbeeldingen is een veelvoorkomende fout. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding met daarin de locatie, datum en tijd van een evenement. Dit lijkt misschien handig, maar het is slecht voor de SEO (zoekmachine-optimalisatie) omdat zoekmachines de tekst in de afbeeldingen niet kunnen lezen.

Bovendien kan de leesbaarheid op mobiele apparaten verminderen, omdat de afbeelding kleiner wordt en hiermee slecht schaalt. Ook bezoekers met een visuele beperking, die gebruikmaken van schermlezers, kunnen deze teksten niet zien. Het resultaat? Een minder toegankelijke en onprofessioneel ogende website. Zorg dus dat belangrijke informatie altijd als tekst op de pagina staat.

Voorbeeld 'vermijd tekst in afbeeldingen'

4. Houd formulieren simpel

Met de toenemende bewustwording rondom privacy, mede door de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in 2018, willen bezoekers zo min mogelijk persoonlijke gegevens delen.

Toch zien we vaak nog dat websites om meer informatie vragen dan noodzakelijk. Vraag jezelf af of je echt een voor- én achternaam nodig hebt, of dat alleen een e-mailadres voldoet. Hoe korter en eenvoudiger het formulier, hoe groter de kans dat bezoekers het invullen; lange of ingewikkelde formulieren leiden vaak tot afhaken. Houd het simpel, vraag alleen wat echt nodig is en maak het invullen zo makkelijk mogelijk.

Voorbeeld: houd formulieren simpel

5. Zet de bezoeker centraal

Tijdens de UX-fase wordt vaak vanuit het bedrijfsstandpunt gedacht: “Ons verhaal is belangrijk”. Hoewel dit perspectief zeker van waarde is, vormt het niet altijd de reden voor bezoekers om naar je website te gaan. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat de gebruiker zoekt en nodig heeft. Zorg er tijdens het vullen en beheren van de content voor dat de bezoeker snel en gemakkelijk de gewenste informatie kan vinden.

Begin dus niet met ‘Ons verhaal’ boven de fold als de gebruiker eigenlijk op zoek is naar details over een event. Bovendien speelt de tone-of-voice van de content een grote rol in het beter bereiken van je doelgroep. Vermijd vakjargon, want de gemiddelde bezoeker is er niet bekend mee.

Voorbeeld: zet bezoekers centraal

Met deze tips een topwebsite

Met deze vijf tips kun je al een grote impact maken op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het ontwerpen en bouwen van een site is één ding, maar het effectief vullen en beheren van de content is minstens zo belangrijk voor een succesvolle online ervaring.

Door de gebruiker centraal te stellen, strategische keuzes te maken en veelvoorkomende valkuilen te vermijden, zorg je ervoor dat je website niet alleen mooi oogt, maar ook presteert.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Neem dan gerust contact op met dt@zigt.nl.

Beau van Essen
Beau van Essen
Teamlead / UX Designer