AGU is er voor alle fietsers – In gesprek met AGU
Wie op de fiets stapt, wil comfortabele kleding dragen, droog en veilig op de plek van bestemming aankomen en alles mee kunnen nemen wat onderweg van belang is. AGU verkoopt fietskleding, fietstassen en fietsaccessoires om elk type fietser van dienst te zijn. Met succes. En Head of Marketing & eCommerce, Susanne Damen ziet nog volop groeikansen.
Het AGU-regenpak is bij een breed deel van de bevolking bekend: daarin fietste je vroeger naar school. Dat regenpak bestaat nog steeds en is verder verbeterd, verduurzaamd. Maar AGU heeft naast het regenpak nog veel meer en de scholier is lang niet de enige doelgroep waar ze zich op richten. Alle fietsers kunnen volgens Damen bij AGU vinden wat ze nodig hebben. “Natuurlijk zijn dat de pendelaars met een stadsfiets, een e-bike of een speed pedelec, maar ook wielrenners, moutainbikers en gravelbikers komen bij ons uit. Voor al die categorieën hebben we producten om op een prettige manier van A naar B te komen. Shirts, broeken, handschoenen, mutsen, fietsbrillen, helmen, fietstassen en nog veel meer.”
Fietsen steeds populairder
AGU maakt een stevige groei door. Waar is dat aan te danken? “De fietsersmarkt is enorm in ontwikkeling”, zegt Damen. “Dat komt onder meer doordat overheden het fietsen stimuleren, bijvoorbeeld met de aanleg van fietspaden. Dat zien we nu trouwens in allerlei steden in Europa gebeuren. Daarnaast is door covid het besef gegroeid dat sporten belangrijk is, dat het leuk is om er samen met je vrienden op uit te trekken. Ook bikepacking: het fietsavontuur opzoeken, is heel populair geworden door covid. En als mensen vaker fietsen, zoeken ze op een gegeven moment nieuwe uitdagingen zoals wielrennen, mountainbiken of gravelbiken.”
Bekendheid en kwaliteit
In de markt van fietskleding en -tassen bestaat een flinke concurrentie. Hoe blijft AGU deze voor? Damen: “Wat ons uniek en onderscheidend maakt, is dat we ons richten op alle fietsers. Het grote voordeel is dat we daardoor die cross kunnen vinden. Veel mensen die ons kennen van de regenpakken op de gewone fiets schaffen op een gegeven moment een racefiets of mountainbike aan. Die mensen kennen ons al en ontdekken dat ze ook voor wielrenkleding, mountainbikekleding of speciale fietstassen bij ons terecht kunnen. Andere merken hebben dat niet, die zijn vaak gespecialiseerd in een categorie. We staan bovendien ver bovenaan als het gaat om de kwaliteit. We horen soms van klanten dat ze al 25 jaar een regenjas hebben die er nog steeds goed uitziet. Het gaat niet stuk, behalve als je valt en dan bieden we reparatie aan.”
Team Jumbo-Visma op maat gekleed
AGU is sponsor van Team Jumbo-Visma dat op dit moment geweldig presteert. Ze zijn er trots op dat ze het mannen- en het vrouwenteam mogen kleden en zo bij kunnen dragen aan hun succes. Want iedere nanoseconde tijdwinst die behaald wordt dankzij de kleding, is er één. Maar hoe gaat dat in zijn werk? “We kleden elke wielrenner op maat en luisteren naar hun wensen”, zegt Damen. “Ieder jaar worden ze helemaal opgemeten, want elk lichaam is anders en elk lichaam verandert. We maken vervolgens de kleding en dan komen ze terug met feedback. Dat de stof dunner moet, de zeem wat breder of dikker. Die feedback is belangrijk omdat we de aanpassingen ook doorvoeren in de kleding voor de consument.
eCommerce in Europa
AGU is van oorsprong een groothandel, heeft zelf geen fysieke winkels maar verkoopt zijn producten via retailers en distributeurs. Welke rol speelt eCommerce in de groeistrategie? “Zo’n vijf jaar geleden zijn we voor het AGU-merk met business to consumer begonnen”, aldus Damen. “In de fysieke winkels is niet ons hele aanbod te koop, maar op AGU.com – onze flagshipstore – wél. We zijn begonnen in de Benelux, daar kwam Duitsland drie jaar geleden bij en daarna Frankrijk en Denemarken. Allemaal fietslanden. We besteden een actief marketingbudget aan eCommerce en zien daar een enorme groeipotentie. Per land bekijken we verder welke marketplace we kunnen aansluiten. In Nederland is dat Bol, in Duitsland Amazon. De verkoop is daar wat lager, maar voor contact met ons merk zijn die marketplaces belangrijk. Want daar komt AGU in zicht als mensen een stapje verder willen. Maar het liefst zien we dat mensen direct via onze website kopen. Dat is ook belangrijk voor onze data. Dat we de klanten kennen en van hen horen wat we kunnen verbeteren.”
Fysieke winkels
Hoe probeert AGU mensen naar de website te krijgen? “Door de funnel van onderop op te bouwen”, stelt Damen. “Eerst goed vindbaar zijn: als je iets zoekt, moeten wij in de top vijf staan. En dan moet de customer journey zo optimaal mogelijk ingericht zijn. Verder kiezen we voor selectieve distributie. Op AGU.com verkopen we alles, maar wat gaan we verkopen op Bol of Amazon? Overigens is een derde van onze verkoop online, de rest verkopen we vanuit retailers en distributeurs, Want als mensen een fiets of e-bike aanschaffen, kopen ze meteen een helm, regenjas en fietstassen. Toch daar is vaak wel een online oriëntatie aan vooraf gegaan. Op onze website staan daarom alle fysieke winkels waar je naar toe kunt om een product te zien of aan te passen.”
Internationale ambities
Wat zijn de groeiplannen van AGU voor het komende jaar? “We hebben de ambitie om internationaal verder te groeien. Daar helpt de sponsoring van Team Jumbo-Visma enorm bij, we worden zelfs vanuit China benaderd. Daarnaast blijven we zoeken naar internationale markten die interessant zijn. Daar kunnen we met distributeurs samenwerken of actief in de webshop investeren of uitbreiden via AGU. Zo hebben we vorig jaar in Denemarken een salesman aangenomen die probeert om in dat land retailers aan te sluiten. Er zijn dus internationaal volop kansen.”
Beluister de podcast
Wil je meer weten over de groeistrategie van AGU? Luister dan naar deze podcast waarin Tom Jessen in gesprek is met Susanne Damen, Head of Marketing & eCommerce bij AGU.