Clubhouse: hype or here to stay?
19-02-2021

Clubhouse: hype or here to stay?

Een interessant fenomeen is de afgelopen periode opgedoken: Clubhouse. Het platform is al gelanceerd in maart 2020 door Paul Davison en Rohan Seth, twee grote ondernemers uit Silicon Valley. Op de exclusieve app zaten eerst vooral beroemdheden en rijke ondernemers, maar sinds december zit het in de lift onder het grotere publiek. In december stegen de gebruikersaantallen naar 600.000, gevolgd door januari met 2 miljoen gebruikers. Inmiddels tikt het platform 6 miljoen gebruikers aan. De iOS-only app bestormt hiermee de hitlijsten van de App Store met een eerste positie in de lijst van top gratis apps. Maar wat is Clubhouse en wat kun je ermee?

Live audiogesprekken

Clubhouse is een digitaal audio-only platform, waarbij het draait om live audiogesprekken. Een plek waarbij mensen over de hele wereld samenkomen en met elkaar het gesprek aangaan. Het is het eerste social media platform waarvoor je niet naar je scherm hoeft te kijken om actief te zijn. Het doel van de ontwikkelaars was om iets te maken waarbij je aan het einde van de sessie je beter voelde dan voordat je de app opende, door onder andere verdieping te zoeken, nieuwe mensen te ontmoeten en kennis te delen.

In de app kun je kamers betreden om mee te luisteren met live sessies over de meest uiteenlopende onderwerpen. De sessies zijn interactief, je kunt namelijk ook deelnemen aan het gesprek. Heb je een (kritische) vraag? Steek je hand omhoog en de moderator kan jou toevoegen aan het gesprek. Hierdoor ontstaan spontane gesprekken en nieuwe visies.

Bron

Fear of missing out

Het platform is niet alleen exclusief, je kunt zonder uitnodiging niet toegelaten worden tot de app (maximaal 2 invites per persoon), ook worden de gesprekken niet opgenomen. Hiermee creëert het platform urgentie bij de doelgroep door het principe ‘fear of missing out’ en onderscheidt het zich van podcasts. De hype rondom de app zit dan ook grotendeels in de exclusiviteit. De mens is van nature nieuwsgierig en aangetrokken tot exclusiviteit, wat erg slim is gedaan door de ontwikkelaars.

Topics en kansen voor adverteerders

Binnen de app zijn verschillende categorieën vastgesteld. Op basis van deze categorieën kun je als gebruiker sessies zoeken of voorgesteld krijgen. De grote vraag is natuurlijk: wat kunnen adverteerders op dit platform? Momenteel zijn er (nog) geen advertentiemogelijkheden, maar dient het platform echt gebruikt te worden om jezelf of merk te positioneren en kennis te delen. Iedere gebruiker kan daarom op het platform een eigen event hosten.

Als merk kan het erg interessant zijn om kennis over specifieke onderwerpen te delen. Dit maakt het mogelijk om je positionering als autoriteit te versterken. Het belangrijkste is dat je een toegevoegde waarde voor je luisteraars meebrengt in de sessie. Bedenk een goed format, zorg voor een consistent verhaal, authenticiteit en terugkerende items.

Enkele voorbeelden die wellicht interessant kunnen zijn binnen de verschillende categorieën zijn:

  • Wellness: het delen van tips omtrent beauty en lifestyle middels een interactieve sessie vanuit het merk i.c.m. een passende influencer.
  • Knowledge: wekelijkse event met kennis topics binnen diverse faculteiten.
  • Tech: het delen van de nieuwste technologie of een discussie aangaan met ‘collega’s’ uit de branche.
  • Hustle: het hosten van een exclusieve Q&A met een invloedrijk persoon.

Brand safety

Een belangrijk punt om rekening mee te houden als je een event gaat hosten is brand safety. Het platform is interactief, iedereen kan vragen stellen en er blijft altijd een kans dat er iets gezegd wordt dat schadelijk kan zijn.

Momenteel is Clubhouse een hype, maar vergeet niet dat het gaat om de boodschap die je wilt verkondigen. De app is een middel, geen doel. Denk daarom na over de boodschap, de waarborging van je brand safety en het umfeld waarin dit wordt gedeeld. Momenteel zit het platform echt nog in de early adopters fase, de grote massa zal je hier niet bereiken. Sta dus ook stil bij de ROI die je hieruit verwacht te halen.

Bron

Big tech

Onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht kan Facebook natuurlijk niet achterblijven. Ze hebben dan ook aangekondigd te zijn gestart met de ontwikkeling van een eigen versie van Clubhouse. Een zeer zeker nadeel voor Clubhouse, omdat de eenvoud van de app het juist gevaarlijk maakt voor copycats. Facebook is niet de enige. Ook Twitter is begonnen met de ontwikkeling van Spaces, een kopie van Clubhouse. Het is dus afwachten hoe dit gaat ontwikkelen en wat dit betekent voor de toekomst van Clubhouse.

Bron | Bron

inZIGT

Clubhouse is een interessant nieuw social media platform wat we de komende tijd zeker in de gaten gaan houden. Zeker in het huidige landschap is het een platform wat een behoefte vervult welke we in het echte leven niet meer krijgen. Het is een laagdrempelige maar toch exclusieve manier om een event te hosten die zowel ‘pandemic proof’ is alsmede weinig geld kost (geen kosten aan huur venue, apparatuur etc.). Het is afwachten wat er gebeurt als we straks uit de lockdown komen en weer in het echte leven gesprekken kunnen voeren met elkaar.

Het is zeker de moeite waard om te bekijken wat de inzet van Clubhouse voor jouw merk kan betekenen. Ga met elkaar intern het gesprek aan, bepaal wat je eruit wilt halen en ga aan de slag met unieke formats. Heb je vragen of wil je sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? We denken graag mee.

P.S. Mocht het zover zijn dat je eerste event ingepland is, laat het ons ook weten. We luisteren graag mee.

Simone Strijbis
Simone Strijbis
Social Advertising Director