De gouden regels van newsjacking
09-06-2021

De gouden regels van newsjacking

Inhakers zijn voor merken de uitgelezen kans om met een social media post, nieuwsbericht of tweet veel aandacht en PR waarde te creëren. Een goede inhaker raakt een emotionele snaar, enthousiasmeert en/of vermaakt waarna de content wordt opgepikt, gedeeld, geliked en er wordt over geschreven. Voor vele merken dus een interessant element voor in hun marketing mix. Maar, waarom wordt de ene inhaker wel opgepikt, en de andere niet? En waarom zijn sommige merken hier nu beter in dan andere?

Het EK komt er aan, gevolgd door de Olympische Spelen in augustus, perfecte momenten en thema’s om op in te haken. Wat zijn nu de gouden regels als het gaat om inhakers?

Timing is everything

Het momentum van de inhaker is essentieel. Ben je te vroeg, kent men het nieuws nog niet. Ben je te laat, zijn anderen je al voor of ben je niet meer relevant.
Wanneer we kijken naar de levensduur van een nieuwsbericht zitten daar een aantal cruciale momenten in. De grafiek hieronder laat dit goed zien. Waarbij de levensduur is afgezet tegen interesse en tijd. Als merk dien je dus bovenop het nieuws te zitten en al heel vroeg in de levenslijn van het nieuwsbericht live te zijn met je inhaker.

Bron: David Meerman Scott

Je bent niet de enige

Goed om te realiseren is dat je niet het enige merk bent dat klaar staat om in te haken. Wees origineel, creatief, anders dan anders. Probeer op voorhand momenten te bedenken die interessant kunnen zijn om op in te haken. Een goal van het Nederlands elftal, de volgende ronde behalen, een rode kaart, noem maar op.

Een leuk voorbeeld is van Dr. Oetker die het ‘claim de oven moment’ in het leven heeft geroepen. Elke keer dat een scheidsrechter de VAR inschakelt kan je als kijker een oven claimen op een actiepagina.

Ook loont het om de socials van sleutelfiguren nauwlettend in de gaten te houden tijdens het EK. Wat posten de voetballers zelf? Wat doen zij in hun vrije tijd eromheen?

Vele mogelijkheden

Waar en hoe kan je dan het beste inhaken? Dat hangt grotendeels van het idee af. Dit kan door een reactie te geven op een tweet. Een eigen versie van een TikTok filmpje wat op dat moment viral gaat. Een meme van een populaire afbeelding. Denk aan Bernie Sanders die na de inauguratie overal op dook op afbeeldingen. Of van langer geleden aan Robin van Persie die tijdens het WK over het veld vloog waar Calvé pindakaas op in heeft gehaakt.

Wees relevant

Een grote valkuil bij inhakers is het feit dat je als merk de plank snel mis kan slaan. Ja er zijn vele mogelijkheden, en het is ook nog eens belangrijk om origineel en creatief zijn. Maar blijf bij de core van je merk. Zorg dat je als merk relevant blijft voor je doelgroep, normen en waarden die je als merk wilt uitstralen. Een mismatch kan juist eerder afbreuk doen aan het merk dan een bijdrage leveren.

Community management

Een inhaker inzetten doe je met een doel: (de hoop op) zichtbaarheid. Met name op social media staat zichtbaarheid gelijk aan “social exposure”. Wees je dan ook bewust van het feit dat mensen iets over jouw inhaken kunnen vinden en zich daar ook over kunnen uiten online. Daarom is community management essentieel wanneer je als merk inhaakt. Echter, wees alert op de type comments die ontstaan. Heb je als merk een bijdehante inhaker gepost, wees dan voorbereid op bijdehante comments. Je oogst vaak wat je zaait. Dus ga niet beledigen, want dan verschuift de focus van de post naar de reacties.
Ontstaat er een discussie onder de post? Bedenk dan goed of reageren zinvol is. Gaat het over onwaarheden over het merk/product, trek het dan recht. Wordt de discussie uit zijn verband getrokken en gaat het niet meer over het onderwerp? Laat dan vooral de mensen op elkaar reageren. Reageren zou in dat geval olie op het vuur kunnen zijn.

Voor- en nadelen

Tot slot, zoals alles met marketing zitten er voor- en nadelen aan deze vorm van communicatie. Op een rijtje:

Voor:

  • Positief effect op het merk
  • Bereik mensen buiten core doelgroep
  • Hoge engagement
  • ‘Gratis’ publiciteit
  • Toont durf/autoriteit als merk

Na:

  • Klein bereik
  • Bij het raken van een verkeerde snaar negatieve publiciteit
  • Korte duur
Mylène Post
Mylène Post
Digital Media Consultant
Lisanne van den Heuvel
Lisanne van den Heuvel
Strategy Director