Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Amazon en netflix bundelen krachten binnen streaming advertising

Amazon en Netflix bundelen krachten binnen streaming-advertising

Amazon Ads en Netflix hebben een samenwerking aangekondigd waarmee adverteerders via Amazon DSP programmatic toegang krijgen tot de inventory van Netflix-advertenties. Deze ontwikkeling heeft mogelijk gevolgen voor de lokale markten.  

Ambitieuze samenwerking 

Vanaf het vierde kwartaal van 2025 wordt de toegang tot de Amazon DSP uitgerold in markten als de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Brazilië, Mexico, Canada, Japan en Australië. 

Voor adverteerders betekent dit dat zij hun videocampagnes op streamingdiensten efficiënter kunnen inkopen via één centraal platform. Netflix profiteert op zijn beurt van de technologie en first-party data van Amazon, waaronder clean room-oplossingen en AI-gestuurde optimalisaties. Dit moet leiden tot meer flexibiliteit, betere targeting en hogere prestaties. De samenwerking benadrukt de ambitie van Amazon om een groter aandeel te veroveren in de advertentiemarkt, en specifiek binnen streaming. 

Streaming met advertenties wint terrein 

De Nederlandse streamingmarkt is inmiddels volwassen: ruim 80% van de huishoudens heeft één of meerdere abonnementen, waarbij Netflix met ruim 50% marktaandeel de grootste speler blijft. Omdat veel consumenten meerdere diensten 'stapelen', groeit de potentie voor advertentie-gedreven modellen zoals SAVOD, die een toegankelijker prijsniveau en extra bereik bieden.  

Binnen het aanbod in Nederland heb je vooral Ad Alliance als grote speler in streaming-advertising, met een aanbod van onder meer Videoland, SkyShowtime, HBO Max en Disney+. Amazon voegde pas recent, op 26 augustus, advertenties toe aan Prime Video, en is daarmee de eerste streamingdienst die uitsluitend een abonnementsmodel mét advertenties hanteert. 

Netflix is al eerder begonnen met advertising: sinds november 2022 biedt het platform advertentie-inventory aan, eerst in Canada en Mexico, daarna in grotere markten zoals de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Australië, Brazilië, Japan en Zuid-Korea. 

Nieuwe walled garden in de maak? 

De discussie over walled gardens speelt al langer binnen de digitale advertentiewereld. Bekende voorbeelden zijn Meta en Google, en in mindere mate ook Amazon met zijn eigen adtech-ecosysteem. De samenwerking tussen Amazon en Netflix kan worden gezien als een volgende stap in die richting: twee grote mondiale spelers die hun krachten bundelen en een gesloten ecosysteem creëren. 

Hoewel dit adverteerders nieuwe kansen biedt op schaal en efficiëntie, roept het tegelijkertijd de vraag op in hoeverre lokale markten (zoals Nederland) nog eigen alternatieven kunnen ontwikkelen naast de dominantie van de techreuzen. De ontwikkeling van samenwerking tussen Amazon en Netflix zal dit laten blijken. 

Wat betekent dit voor Nederlandse adverteerders? 

Wanneer Netflix haar advertentiemodel in Nederland beschikbaar maakt, is nog niet bekend. De verwachting is wel dat deze samenwerking die stap kan versnellen. Zodra er meer duidelijkheid is, zullen we dit natuurlijk direct delen. Voor nu is duidelijk dat de internationale verschuiving naar streaming met advertenties onverminderd doorgaat én dat Amazon en Netflix samen een nieuwe standaard willen zetten. 

Contact?

Niek Custers

Niek Custers

Innovation Strategy Director

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij10
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
A70-thumbnail

Van TikTok naar werkvloer: hoe we jongeren hebben geënthousiasmeerd voor een opleiding in de Transport en Logistiek

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Nicky Levinschi

‘Het draait niet om bereik maar om businessimpact’

Nieuws
23 oktober 2025
DOOH voor videostrategie

Wanneer is buitenreclame interessant voor jouw videostrategie?

Nieuws
20 oktober 2025
ZIGT op Groei - NIO

NIO herdefinieert de autowereld door focus op community marketing

Podcast
25 september 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
3 tips over Chinese apps

Drie lessen van Chinese apps zoals Temu en TikTok?

Video update
11 mei 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
Telefoon met meta logo ligt op een laptop toetsenbord

Conversion Lift Study van Meta; wat is het en wat kun je ermee?

Nieuws
20 november 2024