De nieuwste NOM-cijfers in het coronajaar
20-05-2021

Nationaal Onderzoek Multimedia
De nieuwste NOM-cijfers in het coronajaar

Begin deze maand zijn de nieuwste NPDM-cijfers beschikbaar gemaakt. Dat vinden wij altijd heuglijk nieuws, want dat betekent dat we weer aan de slag kunnen met de nieuwste inzichten in mediagedrag, interesses, activiteiten, merkgebruik en nog heel veel meer voor allerlei doelgroepen. Uiteraard kunnen we ook gaan vergelijken met voorgaande jaren. Nu is 2020 natuurlijk een gek jaar geweest door de coronacrisis, waarin ons mediagedrag weer net even anders was dan de jaren daarvoor. Des te interessanter om daar eens in te duiken.

Als we kijken naar de relatieve mediaconsumptie valt op dat er steeds minder frequente dagbladlezers zijn in de leeftijdsgroep 50-64 jaar: dit neemt sinds 2018 af en is sinds 2020 niet meer selectief. De echte dagblad- en ook magazinelezers zijn vooral te vinden in de leeftijdsgroep van 65 jaar en ouder. Niet geheel opzienbarend te noemen zijn de minst frequente dagbladlezers te vinden in de leeftijdsgroep 18-34 jaar, en dit geldt overigens ook voor magazines. Ook TV en radio blijven laag in consumptie in deze leeftijdsgroep, in tegenstelling tot de 65+’ers die onverminderd veel TV blijven kijken. In de doelgroep 35-49 jaar al jaren achtereen een stabiel hoge selectiviteit te zien op gemiddeld kijkgedrag van TV. Als we kijken naar internetconsumptie, is deze uiteraard het hoogste onder de jongerendoelgroep en lager onder de oudere doelgroep, echter neemt het aantal lage internetgebruikers gestaag af en voegen zij zich bij de gemiddelde internetgebruikers.

De online activiteiten laten wat meer gevoeligheid zien wat betreft het coronajaar. Enkele internetactiviteiten, zoals chatten/Whatsappen, downloaden, nieuwssites bezoeken, radio luisteren, streaming muziek luisteren en vooral bellen/Skypen laten een stijging zien t.o.v. het jaar ervoor. Als we kijken naar de activiteiten die men doet op de smartphone is in alle leeftijdsgroepen een grote stijging te zien voor ‘beeldbellen’, met de grootste stijging in de groep 18-34 jaar. Ook in het aantal abonnementen op streamingsdiensten is te zien dat men meer binnen zat: voor Netflix, Videoland en Spotify neemt het aantal gestaag toe en Blendle laat de sterkste stijging zien.

Vanwege de reisbeperkingen door de coronacrisis schiet het aantal mensen wat niet op vakantie is geweest in 2020 omhoog. Geen stedentripjes, geen korte vakanties in de zomer of winter: Nederland bleef thuis en dat is te zien aan de cijfers. Ook nam het aantal dierentuin en pretparkbezoeken logischerwijs af, evenals het bioscoopbezoek. Grappig om te zien is dat interesses als interieur, klussen, tuinieren, dier/natuur en politiek en activiteiten als tuinieren, een tochtje maken op de fiets, wandelen, tekenen/schilderen, doe-het-zelven, bakken, gamen en spelletjes spelen juist toenemen sinds het coronajaar. Normaal gesproken blijven deze variabelen redelijk hetzelfde, maar nu is te zien dat het coronajaar echt zijn invloed heeft gehad op het gedrag van de gemiddelde Nederlander.

Andere opvallende cijfers zijn terug te vinden in de toenemende interesse van de jongere leeftijdsgroep (18-34 jaar) in een gezonde levensstijl, vegetarisch eten, andere landen en volkeren, maatschappelijke onderwerpen, psychologie, economie en beleggen. Ook zijn ze bewuster bezig met het milieu. Ook vinden ze het hebben van goede familiebanden veel belangrijker dan vóór het coronajaar, in tegenstelling tot de andere leeftijdsgroepen waar deze stijging minder sterk te zien is.

Uiteraard zijn bovenstaande cijfers geen volledig nieuwe inzichten en vooral onderbouwingen voor de dingen die we eigenlijk al wisten. Desondanks is het interessant ze toch terug te zien in de cijfers, en daarmee ook belangrijk om rekening mee te houden bij het opdoen van insights over bepaalde doelgroepen. Onze researchafdeling helpt daar graag bij, voor meer informatie kunt u contact opnemen via research@zigt.nl.

Marnienke van der Maal
Marnienke van der Maal
Research Consultant