Do I stay or do I go?
07-07-2021

Do I stay or do I go?

Het is iedere zomer een terugkerende vraag bij veel adverteerders: loont het wel om in de zomervakantie campagne te voeren? Nederlanders zijn dan immers massaal de grens overgestoken om in buitenland de boel eens lekker helemaal de boel te laten. Nu valt het met dat massaal naar buitenland afreizen in het algemeen wel mee. Onderzoek (CBS) toont aan dat zelfs tijdens de piek in de vakantieperiode nooit meer dan 2,4 miljoen Nederlanders (ca.14%) op hetzelfde moment in het buitenland zijn. Blijven er voldoende consumenten over om je producten en diensten onder de aandacht te brengen, zou je zeggen…

Of de zomerperiode ook een geschikt moment is om te adverteren, is natuurlijk helemaal afhankelijk van de productcategorie en je doelstelling. Bouwen aan je merkbekendheid kun je immers het hele jaar door maar ijskrabbers verkopen wordt boven de twintig graden een hele dobber. Maar laten we er gemakshalve vanuit gaan dat we een relevante boodschap hebben, zijn er dan genoeg consumenten binnen onze landsgrenzen om er kennis van te nemen? Of zijn ze – zoals de trendwatchers vooraf voorspelden – massaal het post Corona leven aan het vieren aan de Spaanse costa’s en Franse riviera?

Vooralsnog lijkt de Nederlander de kat uit de boom te kijken. Ja hij wil dolgraag op vakantie maar de schrik zit er nog goed in… In een door TomTom onder duizend Nederlanders uitgevoerd onderzoek naar vakantieplannen, gaf de helft van de Nederlanders (49 procent) aan liever in Nederland te blijven omdat het niet zeker is wat de reisbeperkingen in andere landen zullen zijn. Ruim vier op de tien Nederlanders (43 procent) geeft aan pas op het laatste moment te beslissen wanneer en waarheen zij op vakantie zullen gaan. Dit komt vooral door de grote onzekerheden rondom boekingen en annuleringen, reisrestricties, geldproblemen of angst om het virus op te lopen tijdens het reizen.

Populariteit van vliegen gedaald

Waar het vliegtuig voorheen bij bijna de helft van de vakantiegangers (47 procent) favoriet was, is dat aantal sinds de coronapandemie gedaald naar 30 procent. Het aantal geplande autovakanties steeg daarentegen: drie kwart van de Nederlanders (77 procent) gaat dit jaar het liefst met de auto op vakantie, voor COVID-19 was dit 62 procent. Dit heeft verschillende redenen zoals het hebben van meer vrijheid en flexibiliteit, het gevoel van veiligheid, gemak en meer controle.

Liefde voor eigen land: staycation

Nu we niet meer massaal naar het buitenland trekken in de vakanties, wordt ons eigen kikkerlandje steeds meer gewaardeerd als vakantiebestemming. Zo laat één derde van de ondervraagden weten dat ze meer waardering voor Nederland hebben gekregen en ook na de pandemie vaker zullen kiezen voor een vakantie in eigen land.

Het lijkt er vooralsnog op dat niet alleen de Nederlandse horeca een goede zomer tegemoet gaat maar ook adverterend Nederland. Met zoveel thuisblijvers ligt er immers mooie kans om tegen relatief lage kosten je merk of product top-of-mind te krijgen bij de consument!

Jack van den Burger
Jack van den Burger
Strategy Director