Generatie Z. Hoe bereik je generatie Z online?
13-06-2021

Generatie Z. Hoe bereik je generatie Z online?

Typ de zoekopdracht ‘Generatie Z’ in op een willekeurige zoekmachine, druk op enter en houd je vast voor de termen die je direct om de oren zullen vliegen: Gen Z, iGen(eration), post-millennials, de nieuwe generatie, de woke generatie, de ongrijpbare generatie, Zoomersdigital natives en zo kan ik nog wel even doorgaan… Er wordt zelfs gesproken over een heuse cultuuroorlog tussen millennials en Generatie Z.

Maar over wie hebben we het hier nu precies? Hoe bereik je deze generatie Z en hoe krijg je een boodschap tussen de oren van deze ‘ongrijpbare’ generatie? Als echte ‘digital native’ heb ik dat voor je uitgezocht en in dit blog neem ik je mee in de wereld van Gen Z.

Wie behoort tot Generatie Z?

Allereerst: over wie gaat dit nu precies? De definities van deze generatie liggen uiteen. Over het algemeen worden hier mensen uit eind jaren ‘90 (de grens wordt vaak op 1996 gelegd) tot en met halverwege jaren 2010 (deze grens ligt vaak op 2015) mee bedoeld. Mensen die nu in de leeftijdsgroep van 6 tot en met 25 jaar vallen, kan je dus echte Gen Z’ers noemen.

Wat is kenmerkend aan Generatie Z?

Generatie Z staat dus voor een gedeelte dat nog letterlijk in de kinderschoenen staat en al leert swipen in de wieg. De wat oudere Gen Z’er heeft zijn/haar puberteit voornamelijk doorgebracht op Hyves, hoopt stiekem op een goedbetaalde influencer-carrière en grinnikt dagelijks om millennials met hun havermelklattes, avocadotoasts en salades vol quinoa.

Genoeg clichés te vinden, maar wat is nu echt kenmerkend aan Generatie Z? Er staat één feit vast: Gen Z’ers kennen geen wereld zonder internet, laptops en smartphones. Dit betekent dat deze generatie online een eigen wereld tot zijn beschikking heeft en er oneindig veel valt te ontdekken. En daar valt op in te spelen!

Waar vind je Generatie Z?

Dat brengt ons dan ook meteen tot de volgende vraag: waar vind je deze Gen Z’ers dan precies? Daar geeft Animoto ons antwoord op. Animoto heeft namelijk in 2020 in de VS een onderzoek uitgevoerd naar verschillende generaties en hun online gebruik en voorkeuren.

Gen Z is ten opzichte van andere generaties veel op Instagram, YouTube en Snapchat te vinden.

Bovendien volgt Generatie Z merken graag op Instagram en ontdekt graag nieuwe producten of merken op YouTube, waarbij op YouTube een aankoopbeslissing niet uitblijft.

Daarnaast blijkt uit het recente Nationale Social Media Onderzoek 2021 dat TikTok ook een veelgebruikt kanaal is binnen deze generatie, vooral onder kinderen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de meerderheid van Gen Z die video’s van een merk heeft gezien, meer vertrouwt op dat betreffende merk dan op een merk dat geen video’s communiceert. Hierbij kan je denken aan productvideo’s.

Hoe bereik je Generatie Z?

Je ziet het al terugkomen: Generatie Z kiest voor visuele en behapbare content. Daarom even wat tips op een rijtje:

  • Gebruik korte en pakkende teksten met een duidelijke call-to-action
  • Focus op visueel aantrekkelijke en krachtige content – kort en bondig
  • Zorg dat je een gebruiker vasthoudt in de customer journey
  • Speel met je content in op het kanaalgebruik en stem je content af op het kanaal
  • Benadruk een interactiemogelijkheid en zorg dat je op verschillende manieren bereikbaar bent
  • Maak gebruik van sociale bewijskracht, Gen Z maakt graag gebruik van de mening van anderen
  • Wees eerlijk en oprecht – Gen Z houdt van betrouwbaarheid en herkenbaarheid

Wanneer bereik je Generatie Z?

Overlaadt Generatie Z dus niet enkel met fancy TikToks en hippe Instastories om maar mee te doen met de club. Probeer ook in gedachten te houden dat deze generatie – ondanks bovenstaande feitjes over Gen Z – wel een brede groep is van kinderen tot jongvolwassenen met uiteenlopende persoonlijkheden, voorkeuren en gebruiken. Denk daarom goed na over de juiste timing, de juiste boodschap(pen) en de juiste kanalen en experimenteer hiermee. Want dán bereik je Generatie Z!