Google Analytics 4
24-02-2021

Google Analytics 4

Google Analytics 4 (ofwel GA4) is de nieuwste analyse tool van Google. GA4 maakt gebruik van een nieuwe interface, heeft minder tabs en een rustigere uitstraling/ clean look.

Dat klinkt allemaal heel mooi, maar wat is nou het verschil?

De grootste wijziging zit in hoe Analytics je website meet. Voorheen mat Google alles via sessies, gekoppeld aan gebruikersdata. Sessies zijn een verzameling gebeurtenissen per bezoek, zoals pageviews.
Google verzamelt deze gegevens en verwerkt deze in grafieken en tabellen.

De nieuwe manier van meten koppelt sessies en pageviews los van elkaar. In plaats daarvan meet het in een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Een event is bijvoorbeeld een product in het winkelwagentje leggen. De nadruk komt meer te liggen op engagement (interacties) en waardevolle websitebezoekers.

Daarnaast maakt GA4 het mogelijk om de impact van je campagnes beter te begrijpen. Er worden zowel gegevens van de website- als apps verzameld. Je kunt bijvoorbeeld bekijken hoe je klanten binnenkomen via “acquisitie rapporten”, wat ze op de website doen door ‘engagement rapporten’ en hoe ze terug komen via ‘retentie rapporteren’. Kortom, de update geeft je een compleet beeld van de customer journey.

Naast het event datamodel, zijn er nog meer nieuwe functies bijgekomen:

Cross-platform campagnes meten

Heb je een website en app? Dan kun je in één GA4 property nu de data van beide platformen meten. Dit heet een gegevensstream. Het voordeel? Meer inzicht in je campagnes.

Analysehub

Het analyseren wordt je in GA4 een stuk gemakkelijker gemaakt. Met de Analysehub (een nieuw onderdeel) kun je eigen rapporten maken. Het lijkt een beetje op Google Data Studio.
Je kunt segmenten, dimensies en statistieken met elkaar combineren. Er staan ook een aantal rapporten klaar die je direct kunt gebruiken.

Voorspelling op basis van AI

Misschien wist je al dat artificial intelligence steeds belangrijker wordt voor SEO en SEA. Met GA4 gaat Google nog een stapje verder: je komt Predictive Audience en Predictive Metrics tegen. Google gaat op basis van kunstmatige intelligentie inzichten geven over je bezoekers. Bij een predictive audience moet je denken aan bezoekers waarvan de kans groot is dat ze binnen 7 dagen iets op de website gaan kopen. Ben je nieuwsgierig naar welke campagne jou de meeste bezoekers heeft opgelverd? Dan kun je de nieuwe Predictive Metrics gebruiken om hier meer inzicht in te krijgen. Zo kun je in de toekomst betere beslissingen nemen over je budgetverdeling.

Betere integratie met Google Ads

Remarketinglijsten worden up-to-date. Stel dat je een remarketing campagne hebt lopen. Wanneer iemand een bepaalde conversie-actie op je site heeft ondernomen, wordt deze gebruiker van de lijst gehaald. Zo ziet deze persoon niet nogmaals je advertenties. Dit bespaart je geld, omdat je geen advertentiebudget meer kwijt bent aan users die al klant zijn geworden.

Overstappen? Of juist niet?

Het belangrijkste nadeel van GA4 is dat je niet je data kunt meenemen/ meeverhuizen. Maak dus alvast een GA4 property aan, zodat begint met het verzamelen van data en het systeem leert kennen.

De verwachting is dat de uitfasering van Universal Analytics nog wel een aantal jaren duurt. De nieuw Analytics tool is namelijk nog volop in ontwikkeling. Wekelijks worden er nieuwe features aan toegevoegd. GA4 kan momenteel nog niet de huidige Analytics vervangen, maar het is wel handig om het ernaast te laten lopen, zodat je alvast data kunt verzamelen. Je voegt een nieuwe property toe. De oude data blijft dan gewoon bestaan in het huidige GA-account. Als je nu start, dan heb je over een jaar een jaar aan data in GA4.

Via het account kun je dan switchen tussen Universal Analytics of de GA4 property. Je hebt dan twee analytics tools. Bij Zigt zijn we al aan het leren om met GA4 te werken, omdat GA4 op termijn de huidige Universal Analytics (UA) zal vervangen.

Wil je meer weten over GA4? Neem dan contact met ons op.