Heeft socialmediagebruik negatieve impact op het milieu?
29-01-2024

Heeft socialmediagebruik negatieve impact op het milieu?

Duurzaamheid is een thema wat in ons vakgebied steeds meer aandacht krijgt. Eerder namen we de footprint van de digitale advertentiewereld onder de loep in dit artikel. Nu richten we ons op de milieueffecten van socialmediaplatforms en hoe je hier als adverteerder op in kan spelen.

Socialmediaplatforms hebben in een korte tijd een enorme groei doorgemaakt, maar deze expansie blijkt niet zonder serieuze gevolgen voor het milieu te zijn. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij de CO2-uitstoot van socialmedia-advertenties. Zo zijn de duur van videoadvertenties, de kwaliteit van beelden, het gebruik van animaties en andere grafische elementen slechts enkele voorbeelden die de ecologische voetafdruk vergroten. In dit artikel focussen we ons op de uitstoot bij het gebruik van de kanalen zelf en niet zo zeer op de uitstoot die adverteren met zich meebrengt.

Welke platformen stoten de meeste CO2 uit, wat doen zij hier zelf aan en wat kan je als adverteerder doen om de uitstoot van social advertenties te verminderen?

#uitstoot van jouw favoriete socialmedia-app

Greenspector heeft in 2023 onderzoek gedaan naar de footprint van verschillende socialmediakanalen en heeft deze met elkaar vergeleken. Uit dit onderzoek blijkt dat TikTok de meest vervuilende app is wanneer de uitstoot per uur gebruik wordt vergeleken. Het platform stoot meer CO2 uit dan welke concurrent ook. Onderzoek van BlanklessTimes bevestigt dit: een leven lang een half uur per dag door TikTok scrollen staat gelijk aan de uitstoot van een intercontinentale vlucht van Rome naar Shanghai. De hoge uitstoot van TikTok is te verklaren door de videocontent op het platform en door de hoeveelheid gegevens die worden uitgewisseld terwijl een gebruiker door de feed scrolt. Het streamen van video’s verbruikt namelijk veel energie. Dit verklaart echter niet waarom YouTube in dit onderzoek beter scoort dan TikTok. De hogere uitstoot van TikTok in vergelijking met YouTube wordt mogelijk veroorzaakt door een andere manier van video’s inladen: TikTok laadt meerdere video’s tegelijk in, terwijl YouTube een andere aanpak hanteert.

Qua uitstoot scoort LinkedIn het best. Dit is te verklaren door de focus op minder visuele en meer tekstuele content, wat zorgt voor minder data-uitwisseling. Dezelfde conclusie verklaart het verschil in uitstoot tussen Facebook en Instagram, waarbij de uitstoot van Instagram een stuk hoger ligt dan van Facebook. Instagram is dan ook een platform waarop meer visuele content wordt geplaatst.

In onderstaande tabel maakt Greenspector de vergelijking tussen hoeveel kilometer autorijden gelijkstaat aan een jaar lang het platform gebruiken (uitgaande van het gemiddelde gebruik per platform per dag: 1u en 55 min). Zo staat een jaar lang Snapchat gebruiken qua uitstoot gelijk aan 126 km rijden.  

Groene vooruitgang: hoe tackelen de kanalen hun klimaatimpact?

De meeste socialmediaplatforms besteden in toenemende mate aandacht aan duurzaamheid en proberen hun ecologische voetafdruk te verminderen. Enkele algemene trends en inspanningen van bekende socialmediaplatforms zijn:

  • Meta, TikTok, Linkedin en Snapchat hebben aangekondigd om in 2030 volledig koolstofneutraal te zijn.
  • Pinterest heeft zich gecommitteerd aan het gebruik van hernieuwbare energie en heeft doelen gesteld voor emissiereductie.
  • Reddit heeft een hernieuwbaar energie-initiatief ontwikkeld, waarbij hernieuwbare energiecertificaten worden aangekocht om het energieverbruik te compenseren.

Wat kun je als adverteerder doen?

Dit artikel richt zich voornamelijk op de uitstoot van socialmediaplatforms tijdens het gebruik van hun apps. Als adverteerder is het waardevol om deze informatie te integreren in het proces van mediaselectie en contentcreatie. Zo kan de advertentiecontent geoptimaliseerd worden door advertenties te serveren met een lagere bestandsgrootte en minder complexe visuele elementen. Zo kost het minder energie om image ads uit te serveren aan de doelgroep dan video ads. Ook kan de uitstoot van het gebruik per platform meespelen in de overweging om een platform wel of niet in te zetten, wanneer duurzaamheid hoog in het vaandel staat.

ZIGT zal de inzichten met name gebruiken voor adverteerders die vragen om een duurzame aanpak. Natuurlijk blijven andere overwegingen voor kanaalkeuze ook belangrijk, zoals de aanwezigheid van de doelgroep op het platform.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag met ons in contact? Stuur dan gerust een mail naar social@zigt.nl. We helpen je graag verder.

*Bron: https://greenspector.com/en/what-is-the-environmental-footprint-of-social-networking-applications-2023/

Floor-Anne Gramsma
Floor-Anne Gramsma
Social Campaign Manager
Jeanne Oskam
Jeanne Oskam
Social Advertising Consultant