Is Google Topics API de oplossing voor Cookieless?
In het huidige digitale landschap speelt privacy een essentiële rol. Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar privacyvriendelijk internet, heeft Google de Privacy Sandbox geïntroduceerd. Dit project heeft als doel adverteerders en uitgevers alternatieve methoden te bieden om relevante advertenties weer te geven, terwijl de persoonlijke gegevens van individuele gebruikers worden beschermd. Binnen de Privacy Sandbox is een van de meest opvallende projecten de Topics API.
Privacy in combinatie met Targeting
De Topics API biedt een alternatief voor op interesses gebaseerde advertenties, waarbij gebruikers worden gegroepeerd op basis van hun interesses zonder dat individueel identificeerbare informatie wordt gedeeld. Met behulp van de Topics API kunnen uitgevers contextuele informatie over de inhoud van hun pagina’s delen met advertentiesystemen. Dit stelt adverteerders in staat om advertenties te targeten op basis van relevante onderwerpen, zonder directe toegang te hebben tot persoonlijke gegevens van individuele gebruikers. Het resultaat is een betere bescherming van de privacy, terwijl er nog steeds advertenties worden getoond die aansluiten bij de interesses van de gebruikers.
De Google Chrome-browser is momenteel een van de weinige browsers die nog steeds cookies van derde partijen toestaat. Dit kan worden verklaard door het feit dat Google een verdienmodel hanteert dat in grote mate is gebaseerd op het gebruik van gebruikersgegevens, en zij willen dit model graag voortzetten.
Einde cookies in Google Chrome in 2024
Google heeft de deadline voor het stoppen met cookies al meerdere keren uitgesteld. Dit komt doordat bepaalde initiatieven om gebruikersdata te blijven gebruiken zonder cookies, zoals FLOC (Federated Learning of Cohorts), veel kritiek kregen vanuit de markt en werden gezien als privacy-onvriendelijk. Met het recente initiatief – Topics API – hoopt Google een oplossing te hebben gevonden. Hoewel er geen harde deadline is vastgesteld, heeft Google aangegeven dat de uitfasering van cookies naar verwachting in het midden van 2024 zal plaatsvinden.
Testen met Topics API
Verschillende advertentietechnologie partijen en uitgevers hebben al tests uitgevoerd met de Topics API. Google gebruikt de feedback die ze ontvangen om het systeem verder te verbeteren. De focus ligt op het waarborgen van relevantie en privacy, en het optimaliseren van de functionaliteit voor adverteerders en uitgevers. Vanaf juli 2023 zal de Topics API breder beschikbaar worden gesteld.
Het is essentieel om op te merken dat zowel de Privacy Sandbox als de Topics API nog in ontwikkeling zijn en dat er voortdurende verfijningen en updates zullen plaatsvinden. Google erkent de noodzaak om een evenwicht te vinden tussen privacybescherming en het succesvol functioneren van advertentiesystemen. Het doel is om zowel gebruikers als adverteerders een verbeterde en veiligere digitale ervaring te bieden.
Wat doet Topics API concreet:
- De Chrome-browser categoriseert internetgebruikers op basis van hun interesse in een bepaald onderwerp.
- De API verstrekt de onderwerpen aan platforms die ze gebruiken om doelgericht te adverteren, zonder verdere informatie over de gebruiker vrij te geven.
- De beschikbaar gestelde gegevens aan advertentieplatformen zijn gebaseerd op één week browsen. Na deze periode vervalt de data en valt de gebruiker buiten de categorie. Het verzamelen van gegevens begint dan weer opnieuw.
- Om de privacy verder te waarborgen, worden willekeurige onderwerpen doorgegeven aan een advertentiesysteem op basis van de vijf meest bekeken onderwerpen.
- De lijst met categorieën, waarin alle onderwerpen zijn opgenomen, is samengesteld en beschikbaar gesteld op GitHub.
- In de browser kunnen internetgebruikers binnenkort zien onder welke onderwerpen ze zijn ingedeeld.
Voordelen Topics API
- Gebruikersdata wordt centraal gereguleerd vanuit de browser.
- Derden partijen kunnen geen informatie meer verzamelen van gebruikers Chrome bepaald wat wel en niet wordt doorgegeven.
- De internetgebruiker heeft betere controle over welke data er van hem wordt verzameld.
- Data doorgifte vindt alleen nog maar plaats op basis van interesses.
- Uitgevers kunnen zelf bepalen wat ze doorgeven aan de Topics API.
Kortom
Google neemt met de Topics API een interessante benadering. Aan de ene kant streven ze ernaar om de privacy van gebruikers te beschermen, en aan de andere kant bieden ze adverteerders nog steeds de mogelijkheid om hun doelgroepen te bereiken. Terwijl andere browsers cookies volledig uitsluiten en weinig alternatieven bieden om gebruikersdata met technologiebedrijven te delen, kiest Google voor een compromis. De komende tijd zal duidelijk worden of de Topics API een effectief alternatief is voor uitgevers en adverteerders. Op dit moment is het vooral een kwestie van afwachten, testen en de voortgang nauwlettend volgen.
Volgens de meest recente cijfers van StatCounter, heeft Chrome momenteel een marktaandeel van 54% in Nederland op zowel desktop als mobiel.
Voor de laatste updates over Topics API en Privacy Sandbox, klik op de hyperlinks.
Als je meer wilt weten over de marktontwikkelingen en onze visie hierop, neem dan contact op met digital@zigt.nl