Oranjegeweld op straat
11-08-2021

(Digital) Out-Of-Home
Oranjegeweld op straat

Het mocht met dank aan de coronacrisis even duren, maar de Olympische Zomerspelen van 2020 hebben eindelijk plaatsgevonden. Inmiddels weten we dat de Nederlandse atleten het behoorlijk goed hebben gedaan en de hoogste eindklassering ooit hebben genoteerd in de medaillespiegel bij een Zomerspelen. Tijd om ook de balans op te maken qua Out-Of-Home campagnes: was er voor de Olympische Spelen op straat net zoveel aandacht als voor het EK Voetbal?

EK Voetbal versus Zomerspelen

We hebben het allemaal wel voorbij zien komen: menig adverteerder pakte groots uit rondom het EK Voetbal. Deze trend zagen we ook terug in het straatbeeld waar het overgrote deel van de billboards oranje kleurden en leuzen als ‘Klaar voor de wedstrijd?’ en ‘Juich mee’ bevatten. Als we dit oranjegeweld echter vergelijken met de aandacht voor de Olympische Spelen blijft die laatste toch wat achter.

Dit zien we ook terug in de Out-Of-Home bruto mediabestedingen. Gedurende de Olympische Spelen werd er € 7.437.631,- bruto gespendeerd aan straatreclame. Dit is vrij magertjes in vergelijking met de uitgaven tijdens het EK Voetbal, waar maar liefst € 38.140.700,- bruto werd gespendeerd aan Out-Of-Home uitingen (Nielsen, 2021).

Verschil

Waar komt dit verschil in Out-Of-Home aandacht van adverteerders tussen beide sportevenementen dan vandaan? Het EK Voetbal en de Olympische Zomerspelen volgden elkaar in rap tempo op. Tussen de finale van het EK Voetbal en de start van de Spelen zaten welgeteld elf dagen. Ondanks dat de weekindexen voor de Olympische Spelen gunstiger waren, bestaat er toch een grote kans dat adverteerders dit jaar in verband met de beschikbare budgetten een keuze moesten maken tussen beide sportevenementen.

Ook is het mogelijk dat de Olympische Spelen net iets minder leefde onder de Nederlandse adverteerders, omdat de wedstrijden vanwege het tijdsverschil met Tokyo voornamelijk ’s nachts werden gespeeld. Het zou natuurlijk een optie zijn geweest om ’s ochtends vroeg Out-Of-Home schermen in te kopen, alleen ben je als adverteerder dan niet zichtbaar in de gewenste primetime tijdvakken.

Beide punten hebben mogelijk veroorzaakt dat er weinig aandacht is besteed aan de Zomerspelen middels buitenreclame, al blijft dit natuurlijk wel een kwestie van speculeren.

Partners

Betekent dit dat er de afgelopen periode helemaal geen aandacht is besteed aan de Olympische Spelen middels (D)OOH? Zeker niet! Adverteerder Gazelle heeft een mooie digital Out-Of-Home campagne ingezet met een ode aan Keet Oldenbeuving en ook NOC*NSF heeft de topatleten in het zonnetje gezet middels buitenreclame.

Rianne Plant
Rianne Plant
Media Planner