Resultaten verbeteren in Google Ads door SEO-optimalisatie
Veel mensen vinden SEO saai, moeilijk en te technisch, en denken dat het geen directe resultaten oplevert. Maar is dat eigenlijk wel zo? Vragen we ons alleen af of SEO leidt tot meer organische bezoekers, of profiteren ook andere kanalen hiervan? En, Is de term SEO-optimalisatie wel correct?
Je optimaliseert nooit voor Google maar voor de klant
Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze moeten optimaliseren voor Google. Maar uiteindelijk optimaliseer je niet voor Google. De techgigant komt niet in jouw winkel, koopt niets en neemt geen diensten af.
Mensen daarentegen wel. Zij stellen vragen en daar moet jij zo goed mogelijk antwoord op geven. En om die antwoorden te kunnen geven, moet je eerst goed nadenken en de juiste informatie verzamelen.
Geef antwoord op de vraag
Google of een andere zoekmachine is eigenlijk niets meer dan een slimme tool die het antwoord op jouw vraag probeert te vinden. Gelukkig wordt Google hier ook steeds beter in, om de pagina met de meest relevante informatie te tonen. Aan de marketeer de taak om de pagina met de meest relevante informatie te maken.
Informatie waarmee je een pagina extra relevant maakt, is vaak dichterbij dan je denkt. Maar je moet het wel ophalen. Hieronder enkele tips die hierbij kunnen helpen:
- Luister eens mee bij de klantenservice.
- Ga eens in gesprek met je collega van de salesafdeling.
- Vraag een productexpert of je mag aanschuiven bij een klantgesprek.
Door dit te doen leer je veel van de mensen die jouw mogelijke klant zijn. Het is goed om in ieder geval de volgende zaken te begrijpen:
- Wie zijn deze mensen?
- Waarom willen ze hetgeen wat wij aanbieden?
- En wat lossen we daarmee op?
Als je antwoord kan geven op deze vragen, is het veel makkelijker om straks aan de slag te gaan met je optimalisaties.
Vindbaar zijn heeft weinig zin als niemand er iets aan heeft
Wanneer mensen een zoekmachine gebruiken, dan is het belangrijk om de intenties van deze zoekopdrachten te begrijpen.
Stel: “Je bent een woonwinkel en mensen zoeken op ‘duurzame bank’. Je hebt een knaller van een contentpagina gemaakt en rankt met deze term op nummer 1 in Google. Maar de intentie van ‘duurzame bank’ is dat mensen willen weten welke financiële bank het belang van duurzaamheid inziet. Niet een bank die op een duurzame manier gemaakt is en waar je op kan zitten.”
Wanneer je de intentie niet goed begrijpt, kun je ook geen goed antwoord geven op de vraag. In dat geval heb je wel een bezoeker gehad, maar die bezoeker heeft daar alleen niets aan gehad. Je nummer 1-positie zou dan ook niet van lange duur zijn. Mocht je adverteren op termen die eenvoudig verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, spendeer je mogelijk geld aan de verkeerde mensen.
De intentie is duidelijk, wat nu?
Nadat je de intentie goed begrijpt, is het belangrijk om de pagina op de juiste manier in te delen.
- Zorg meteen voor herkenning. Wanneer dit het geval is dan krijgen mensen het signaal van: hier zit ik goed, deze content is voor mij gemaakt.
- Speel in op de behoefte. Mensen zien graag dat die behoefte vervuld wordt. Laat zien dat jij de oplossing of het antwoord hebt.
- Doe vervolgens een belofte, uiteraard een die je altijd waar kan maken. Dit mag kort maar moet wel duidelijk zijn.
- Bewijs de belofte. Dit komt sterk over naar de lezer en kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld aan de hand van een testimonials, reviews of voorbeelden uit de praktijk.
- Zet aan tot actie. Wat wil je dat de mensen die op deze pagina komen doen? En als ze dit niet doen, wat heb je dan het liefst dat ze doen? Geef ze twee keuzes en maak de een belangrijker dan de ander.
Wat we hier eigenlijk aan het doen zijn is ook voor een groot gedeelte conversie-optimalisatie. Je kruipt in de huid van de gebruiker. Je vraagt je hardop af wat deze persoon wil, welke behoefte die heeft en waar die mee geholpen is. Door dit heel concreet te doen verbeter je de pagina en waarschijnlijk ook de conversie.
Het belang van een juiste sitestructuur
We slaan eigenlijk een stap over, namelijk een goede sitestructuur. Ik behandel dit nu pas omdat het belangrijk is om eerst het concept van de juiste intentie te begrijpen. Want het snappen van de intentie begint al bij het maken van de juiste sitestructuur.
Bij het maken van een goede sitestructuur hou je rekening met de volgende zaken:
- Volume
- Concurrentie
- Intentie
- Onderwerp
Volume
Zodra je weet waar de business over gaat, ga je aan de slag met zoektermen en volumes. Waar zoeken de mensen op en hoevaak? Probeer dit zo uitgebreid mogelijk te doen. Een paar tips:
- Gebruik Google Search Console bij bestaande websites;
- Kijk per pagina op welke termen je gevonden wordt in de zoekopdrachten-tab
- Kies per pagina vijf uit, gebruik vervolgens de zoekwoordplanner van Google om suggesties te krijgen.
- Bekijk welke focus concurrenten hebben;
- Check hoe de SERP eruitziet. Zijn er veel vragen, komen er afbeeldingen voor of wordt er ook veel op geadverteerd?
- Bekijk vervolgens bij de eerste resultaten wat de tendens over het onderwerp is. Leer hiervan, gebruik het als inspiratie en kom alles te weten over het onderwerp.
Concurrentie
Je concurrent kun je gebruiken voor inspiratie, maar ook voor het maken van bepaalde keuzes. Als de concurrent een grote toonaangevende autoriteit is, kun je er ook voor kiezen om de strijd juist niet aan te gaan. En meer op de long tail te gaan zitten.
Intentie
Bedoelen wij als bedrijf met de zoekterm hetzelfde als wat de gebruiker bedoelt? En willen ze informatie of zijn ze echt op zoek naar een directe oplossing? Deze punten zijn belangrijk bij het kiezen van welke pagina’s je gaat maken.
Onderwerp
Tot slot is het belangrijk om te weten of voldoende over een onderwerp te schrijven is. Zoekopdrachten die duiden op verdieping in of verbreding van kennis over een onderwerp, zijn geen garantie op het schrijven van een interessant artikel. Voorkom dat je gaat schrijven om het schrijven.
Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken in hoeverre de zoekresultaten van twee verschillende, maar gerelateerde zoektermen zich tot elkaar verhouden . Is er veel overlap, of zien we compleet verschillende resultaten? Dit geeft ook vaak een indicatie of de onderwerpen gebundeld kunnen worden of dat een aparte pagina nodig is. Als in de resultaten weinig overlap zit, vertelt dit ons dat de onderwerpen veel van elkaar verschillen, en dat er veel over wordt geschreven.
Door de structuur op een zo duidelijk mogelijke manier uit te werken, begrijpen gebruikers waar op de website ze zich bevinden. En Google kan makkelijk door je website crawlen, en zo snel begrijpen waar het over gaat en hoe de paden lopen.
Betere resultaten in Google Ads
Naast het feit dat de gebruiker beter snapt waar die zich op de website bevindt, en Google snel kan begrijpen waar de website over gaat, heeft het optimaliseren voor SEO ook voordelen voor Google Ads en andere kanalen.
Het uitgebreid doen van een zoekwoordenonderzoek, het bepalen van een juiste sitestructuur en vooral de intentie goed begrijpen, maken het opzetten of verbeteren van je Google Ads-account een stuk gemakkelijker.
- Accountstructuur opzetten aan de hand van je sitestructuur.
- Juiste zoektermen in de advertentiegroepen door goed zoekwoordenonderzoek.
- Relevante advertentieteksten schrijven, door het begrijpen van de intentie.
- Advertentie laten landen op een relevante pagina door goede sitestructuur.
- Betere ervaring op de landingspagina omdat je de intentie van de gebruiker snapt.
Al deze punten zorgen dat jouw kwaliteitsscore in het Google Adsaccount stijgt. Dit zorgt voor betere prestaties in het account. Maar de grootste impact maak je misschien wel op je landingspagina.
Omdat je goed hebt nagedacht over welke pagina’s je op je website wilt hebben, kun je het verkeer vanuit Google Ads ook naar meer relevante pagina’s leiden. En door de intentie goed te begrijpen, zorg je ook voor directe herkenning op de pagina. Dit zorgt voor een directe succeservaring, waardoor mensen op je pagina zullen doorscrollen.
Ook de prestaties van je Performance Max-campagnes kunnen door deze aanpak verbeteren. Ditzelfde principe geldt ook voor je DSA-campagnes. Doordat er meer keuze is voor Google, zijn er ook meer relevantere keuzes te maken. Op die manier worden de meest relevante pagina’s vertoond aan de mensen.
Is SEO-optimalisatie wel de juiste term?
De conclusie is duidelijk: je optimaliseert niet alleen voor Google, maar ook niet alleen voor organische bezoekers of betaalde bezoekers. Je bent aan het optimaliseren voor de gebruikers, de mensen die jouw product of dienst willen afnemen.
Het allerbelangrijkste hierin is het begrijpen van de intentie. Hiermee bouw je de perfecte sitestructuur. Vervolgens gaan alle kanalen hier de vruchten van plukken. Niet alleen de betaalde kanalen, maar ook de organische kanalen. Neem de tijd voor je onderzoek, probeer de vraag van de klant te begrijpen en geef een zo compleet mogelijk antwoord.
Contact?
Heb je na het lezen nog vragen of kom je graag met ons in contact? Stuur dan gerust een mail naar marc.bouwman@zigt.nl en dan helpen we je graag verder.