Terug in de collegebanken met de YIM Collegetour
23-06-2021

Terug in de collegebanken met de YIM Collegetour

De afgelopen twee maanden dook ik met zo’n 50 andere jonge media collega’s terug in de virtuele studiebanken met de YIM Collegetour. Deze Collegetour is een initiatief van YIM MWG om jonge mediatalenten klaar te stomen voor een succesvolle media carrière. Gedurende 8 weken lang werd elke week op woensdag om 16:00 uur een college verzorgd door een ander bureau of exploitant. Met zo’n 60 pagina’s aan aantekeningen, twee tentamens later én een certificaat op zak kan ik wel zeggen dat ik veel heb geleerd. Ben je benieuwd naar de onderwerpen die voorbij kwamen in de colleges en wil je weten hoe ik het heb ervaren? Lees dan verder.

YIM staat voor Young In Media en deze tak van de branchevereniging MWG organiseert regelmatig evenementen voor jonge talenten in de mediawereld. Zo organiseerde zij laatst een YIM battle, waarbij verschillende opdrachten gemaakt moesten worden op afstand in een groepje met mensen uit verschillende bedrijven. Een hele uitdaging dus, maar een leuke manier om andere jonge media collega’s te leren kennen. Tijdens deze battle werd de Collegetour geïntroduceerd en was ik direct enthousiast. Nu is het nog niet zo héél lang geleden dat ik mijn laatste college heb gevolgd (zeg 2 jaar terug), dus voor mij was het alsof ik weer even terug ging naar de schoolbanken. Wat ik erg leuk vond is dat ik met de YIM colleges kennis opdeed die direct toepasbaar is in de praktijk, iets wat ik miste tijdens mijn studie.

Zo leerden we direct in het eerste college al hoe je een briefing kunt ontleden en een goede debrief op moet stellen. Briefings missen soms essentiële informatie. Door een beter begrip van de vraag achter de vraag zorg je ervoor dat je voor zo min mogelijk verrassingen komt te staan. De kernboodschap uit dit college? – Assumption is the mother of all fuck ups. Zorg dat je de juiste info hebt voor je aan de slag gaat met een mediaplan. Een debrief sturen is hierbij essentieel. Om die reden leerden wij in dit college alle punten die je moet behandelen in een debrief: van de basis, het doel en de planning tot de randvoorwaarden. In een ander college werd er verder op ingegaan hoe je van een briefing tot een creatief concept komt. Hierbij is het belangrijk dat je geïnspireerd blijft, want creativiteit is de enige skill die je afleert in plaats van aanleert. Inspiratiesessies (het liefst ’s ochtends vroeg!) waarbij iedereen zijn gedachten kan uitspreken en waarbij alles wordt opgeschreven, zijn hierbij onmisbaar.

In bijna alle colleges werden we in break-out rooms geplaatst, waarin we in groepjes een praktijkopdracht op moesten lossen, vaak gebaseerd op een echte case. Zo doken we in college 2 al in NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) om een doelgroep te definiëren aan de hand van NDPM-cijfers en onderzochten we het mediagebruik van de doelgroep met behulp van de Media Imperatives. In dit college leerden we in twee uur wanneer welk media-onderzoek wordt gebruikt. De afkortingen vlogen mij om de oren (lees: SKO, NLO, NOBO, NOM) maar door aantekeningen te maken kan ik nu altijd de gedeelde informatie over deze onderzoeken terugvinden.

Een ander interessant onderwerp wat terugkwam in de collegereeks is een mediastrategie. Dit college begon met de definitie van strategie, want wat is een strategie nu eigenlijk? Een strategie begint bij een business doelstelling en eindigt bij een business resultaat. Alle fases hiertussen vallen binnen een strategie. Denk aan onder andere: marketing uitdagingen en inzichten, maar bijvoorbeeld ook creatieve concepten en media tactics. Een grote fout die gemaakt wordt bij een strategie is dat het inhoudelijk een super sterk verhaal is, maar dat te weinig wordt gedacht aan het overtuigen van de klant en het advies laten landen. Vorm en overtuigingskracht zijn minstens zo belangrijk. Een tipje van de sluier voor een sterke strategie: houd het simpel, behoud focus en vertel een verhaal.

Onderwerpen die nog meer aan bod kwamen waren: vertrouwen in media, smart digital marketing en Out Of Home – voor mij als social specialist een minder bekend medium, maar zeker interessant om hier meer over te leren. Samengevat heeft de YIM Collegetour mijn kennis over media strategieën, -onderzoeken, -types, -tactics en het -landschap in zijn geheel enorm verbreed. Dit was voor mij ook een van de hoofdredenen om deel te nemen aan de Collegetour: om meer te leren dan enkel over mijn eigen specialisme, om deze specialistische kennis ook in een groter geheel te kunnen plaatsen. Het waren intensieve colleges, maar wat mij betreft zeker de moeite waard als je er voor open staat om veel te leren.

Jeanne Oskam
Jeanne Oskam
Social Advertising Consultant