The best of MIE 2021
30-09-2021

All about insights
The best of MIE 2021

Dit jaar was ons researchteam aanwezig op het Marketing Insights Event in de Jaarbeurs Utrecht. Deze editie mocht eindelijk weer fysiek plaatsvinden, hetzij met minder mensen. Eenmaal daar kregen we de beste presentaties voorgeschoteld van the Road to MIE, een online versie van het MIE die in het voorjaar plaatsvond. In dit artikel lichten we kort de highlights uit van deze dag.

We begonnen onze dag bij de presentatie van Michiel Dullaert van DePerfecteGrafiek, die ons in drie kwartier de do’s en don’ts van datavisualisatie en storytelling bijbracht. Hij had tien + één praktische tips om data zo aantrekkelijk, maar ook duidelijk mogelijk aan de man te brengen. Zo werkt asymmetrie soms beter dan symmetrie, omdat de aandacht meestal gaat naar iets wat afwijkt, en kan het gebruik van kleur echt verschil maken, zoals een donkere achtergrond op je slides in plaats van een witte. Ook de grafieken visueel weergeven met bijvoorbeeld pictogrammen in plaats van statisch als een balk maakt presentaties met veel data al een stuk leuker. Net als de kijkrichting van mensen op foto’s en gebruik maken van the rule of thirds. Wij liepen na de presentatie in ieder geval met een hoofd vol tips de zaal uit, alvast nadenkend hoe wij onze presentaties nog beter kunnen maken.

De tweede presentatie die we bezochten was ook gelijk het hoogtepunt van onze dag, want hier mochten we genieten van de goocheltrucs van Hans Kazan. Het begon met de presentatie van Newcom over het Nationaal Social Media onderzoek. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat het social mediagebruik is toegenomen. Zowel het aantal totaal gebruikte platforms als het aantal dagelijks gebruikte platforms is behoorlijk gestegen, met name onder de leeftijdsgroepen 15-19 jaar en 20-39 jaar. In de coronaperiode zijn TikTok en Pinterest de grote winnaars, terwijl Instagram en LinkedIn van de grotere platforms procentueel gezien het meest gegroeid zijn. Voor digitaal netwerken was LinkedIn uiteraard dé optie, dus ook daar een logische groei. We wisten al dat mensen veel op social media zitten (gemiddeld 99 minuten per dag), maar wat we niet wisten is dat slechts 15% er daadwerkelijk blij van wordt.

Magic show

Na de social media cijfers was het dan eindelijk tijd voor Hans Kazan. Hij vertelde over zijn eigen vallen en opstaan in het leven als ondernemer en verblijdde ons tussendoor met toffe trucs. Een hele aimabele man, die open en positief in het leven staat, en met zijn verhaal anderen op businessvlak wil inspireren.

Vervolgens kregen we een relatief nieuw staaltje kwalitatief onderzoekstechniek voorgelegd. Phebi en Miles Research ontwikkelden een voice translator waarmee dieper op de emoties van respondenten ingegaan kan worden. Wanneer iemand wat zegt, kun je er namelijk vaak meer uit halen dan wanneer iemand bijvoorbeeld een open antwoordenveld invult in een online vragenlijst. Ze toonden een mogelijkheid om via Whatsapp onderzoek te doen, waardoor meer mensen en diverse doelgroepen bereikt kunnen worden. Mensen kunnen er dan voor kiezen hun antwoord in te spreken en vervolgens gaat deze spraak door een voice translator, die het antwoord codeert en indeelt in categorieën. Dat is een interessante manier van kwalitatief onderzoek doen, zeker in coronatijden en ook wanneer je snel een antwoord wil hebben op je vraag.

De gulden snede

We sloten de dag af bij de Onbewuste Winkelsafari, een erg interessante presentatie van Unravel Research naar de psychologie achter winkelindelingen en schapposities, maar ook naar de mate waarin verpakkingen wel of niet opvallen en of dat ervoor zorgt dat men tot aankoop over gaat. Daar kwamen een hoop wetenschappelijke onderzoeken aan te pas, uitgelegd aan de hand van een M&M’s verpakking. Zo is dit een succesvolle verpakking omdat het gebruik maakt van een aantal onderzochte manieren om op te vallen, zoals de gulden snede (ook bij De Perfecte Grafiek gehoord), kleurfelheid, het contrast van het logo, dat we meer eten bij kleurgebruik, dat ronde typografie zoetigheid versterkt en dat het schuingedrukte logo (opwaartse oriëntatie) leuk en vrolijk oogt. Naast dat verpakkingen onze aandacht trekken, geldt dat natuurlijk ook voor de indeling van bijvoorbeeld een supermarkt. Hoe eerder men een ‘Ja-moment’ heeft, hoe eerder men geneigd is meer te kopen in de rest van de winkel. Daarom liggen de verse producten altijd vooraan, omdat de meeste mensen die nodig hebben.

Al met al zijn we weer volop geïnspireerd door deze dag en hebben we weer veel bekenden uit ons vak gezien en gesproken. Wel zo fijn na die lange coronatijd.

Marnienke van der Maal
Marnienke van der Maal
Research Consultant