Waarom TikTok gedoemd is te falen
28-09-2022

Waarom TikTok gedoemd is te falen

Geld verdienen op TikTok is moeilijk. Voor contentmakers die besluiten om van hun passie hun beroep te maken, is het cruciaal dat er een verdienmodel is achter het maken en distribueren van content. Daarom verleggen veel ‘content creators’ hun focus naar YouTube.

Opkomst short-form content

YouTube is al meer dan 10 jaar ‘het’ platform voor video. Maar naast ‘long-form’ video content, is ‘short-form’ video content al langere tijd in opkomst. Denk bijvoorbeeld aan Vine van een aantal jaar geleden. Maar ook op Facebook, Instagram en Snapchat neemt de verhouding van korte video’s t.o.v. foto’s sterk toe.

Waarom zou je überhaupt content willen maken?

Zowel bij de hierboven genoemde platformen als TikTok is het cruciaal dat er genoeg ‘creators’ content maken om zo het platform draaiende te houden. Maar waarom zou je überhaupt content willen maken voor een platform? Voor sommigen is het een hobby of een leuk onderonsje tussen je vrienden. Maar voor degene die besluiten om er hun brood mee te verdienen, is het cruciaal dat er een verdienmodel zit achter het maken en distribueren van content.

Op TikTok verdien je minder dan YouTube

Dat is nu precies waar TikTok nog mee worstelt. TikTok heeft namelijk een bedrag van $200 miljoen dollar apart gezet om advertentie-inkomsten aan alle creators mee te betalen. Kortom, hoe meer creators er zijn, hoe minder elke creator verdient. TikTok heeft aangegeven binnen drie jaar dit bedrag te verhogen naar $1 miljard dollar, maar hier is nog geen verdere informatie over gedeeld. Bij YouTube werkt dit anders. De creators krijgen 55% van de inkomsten van advertenties die op hun video’s draaien. Zonder maximum. Dus als je miljoenen views krijgt op je video, verdien je daar goed geld mee.

Waar bij een video op TikTok met miljoen views de creator maar enkele honderden euro’s verdient, is dat op YouTube al snel duizenden. Dat is een fundamenteel verschil tussen de twee platformen en de reden dat er steeds meer creators kiezen hun strategie aan te passen. Zij verschuiven hun focus naar YouTube als ‘main-platform’, om zo groei te realiseren op een financieel rendabele manier. Het is vooralsnog niet duidelijk waarom TikTok een vast bedrag hanteert, in plaats van een percentuele uitbetaling zoals YouTube.

Geld verdienen met YouTube Shorts

Bij YouTube gaat het natuurlijk voornamelijk om ‘long-form’ video content, terwijl TikTok bijna uitsluitend short-form content heeft. Dat beïnvloedt de manier waarop advertenties rondom de video’s uitgeleverd worden. Dat realiseerde YouTube zich ook, en daarom hebben zij vorig jaar YouTube Shorts in het leven geroepen. Om de strijd aan te gaan met TikTok.

Hoewel YouTube Shorts nu nog weinig advertising bevat, introduceert YouTube binnenkort een manier waarop creators geld kunnen verdienen met de advertenties in de ‘feed’. Het verdienmodel is vergelijkbaar met normale YouTube video’s. YouTube verlaagt wel het percentage van de advertentie-opbrengsten voor creators van 55% naar 45% bij YouTube Shorts content. Dit lijkt in eerste instantie negatief, maar door deze verlaging mag populaire muziek gebruikt worden in de video’s, zonder dat dit ten koste gaat van de inkomsten van de creator. Verder zullen de advertenties, vergelijkbaar met TikTok, om de paar video’s getoond worden.

TikTok is natuurlijk razend populair en gaat de komende tijd nergens heen. Sterker nog, het zal juist fors blijven groeien. Maar de huidige groei is geen toekomstgarantie. Ze zijn al vaker negatief in het nieuws omtrent privacy problemen en als zij niks veranderen aan hun ‘monetization-beleid’, zullen steeds meer content creators TikTok gebruiken om een audience te creëren om deze vervolgens over te hevelen naar YouTube, waar zij wel geld kunnen verdienen.